زرتشت در گات ها
زرتشت در گاهان پیامبری است که راه درست راستی را می آموزد، تا ناباوری و
ترمنشی از میان برخیزد و خویشاوند از خیره سری، همکاران از فریب و نزدیکان و
یاوران از نکوهندگان رهایی یابند و جهان از رهبران بد بیاساید( 4:33). او
مهرورزانه و با همه ی هستی خویش از بهترین منش خواستار آموختن رهبری است تا
آنطور که اهوره مزدا می خواهد، مردمان را رهبری کند(63:33). در این
سرودها، زرتشت خود را نخستین کسی می داند که به این کار برگزیده شده
است(11:44) و مأموریت خود را از پیش مقرر شده درمی یابد و به واسطه ی
وهومنه می داند که در راه این مأموریت دشواریهای بسیار خواهد داشت(11:43).
اوست کسی که سپندترین مینوی اهوره مزدا را برای خود برگزیده و با همه ی توش
و توان دشمن سرسخت در وندان و پناه نیرومند اشونان است(8:43، 16)، او رد (
رتوratu) درمان بخش زندگی است(16:44).
در جای جای گاتها زرتشت را در حال مکاشفه هایی فرا زمان می یابیم که در ضمن
آنها حقایق و وقایعی ازلی را به مشاهده نشسته است. او در سرآغاز آفرینش
زندگی اهوره مزدا را می بیند و در می یابد که چگونه تا پایان گردش آفرینش
کردارها و گفتارها را با هنر خویش مزد بر نهاده است(5:43)، در ازل شاهد
انتخاب بزرگ دو گوهر آغازین و گفتگوی آن دو با هم بوده است(3:30- 6، 2:45) و
پیش از خلقت مادی خود گفتگو و گله گذاری گئوش اورون با اهوره مزدا را دیده
و شنیده است(1:29- 11). به این ترتیب، چنین به نظر می رسد که او دارای
وجودی فرازمانی و مینوی بوده است.
در بسیاری از سرودهای گاهان زرتشت در حال گفتگو و پرسش و پاسخ با اهوره
مزدا و امشاسپندان است. در این صحنه ها زرتشت از آفرینش، راه درست، زندگی
اشونانه و روز بازپسین سؤال کرده و پاسخ می شنود. در یسنه، هات 50، با
سرودهای بلند آوازه برخاسته از همه ی تن و جان و گزیده ی « منش نیک» خویش
را همچون نیازی پیشکش مزدا می کند و گفتار و کردار و دل آگاهی و نیروی خود
را نزد « اشه» به ارمغان می برد.(14:33).
با این همه، همچنان یک انسان است، از شکستها، تلخیها و مخالفتها دچار رنجش و
ناامیدی می شود و به درگاه اهوره مزدا گله می گذارد( 2:46 و 7) و از او می
خواهد که وی را همچون دوستی که دوست دیگر را یاری می رساند، حمایت و یاری
کند و پیروزی ببخشد(14:43).
علاوه بر موارد فوق، در برخی از سرودهای گاتها زرتشت رد یا رتو ratu( داور
میان دو گروه مزداپرستان و دیو پرستان) خوانده شده است که در روز پسین
درباره ی اعمال مردمان قضاوت خواهد کرد(3:29- 6، 2:31، 1:33). همچنین وی
نگاهبان کردار و منش نیک و روان اشونان و نیایش آرمیتی و شور دل است تا همه
را به پیشگاه اهوره مزدا آورد اهوره مزدا به نیروی خویش جاودانه نگاهدار
آنها باشد(11:28، 10:49). او خود در روز داوری راهنمای اشونان خواهد بود و
آنان را از « گذرگاه داوری»Cinvat pretu خواهد گذراند(10:46)).
http://rasekhoon.net