دالاهو

شهر کِرِندِ غرب (کردی:کرن) مرکز شهرستان دالاهو و از توابع استان کرمانشاه در غرب ایران است.دالاهو نام کوه مرتفع این منطقه‌است که از طبیعت زیبایی برخوردار است. کرند با قرار گرفتن در مسیر تمدن های کهن بین النهرین به عنوان گذرگاه حوادث توانسته است هویت خویش را در جریان حوادث بنیان برانداز و هجوم های متعدد حفظ نماید .کوه‌های سر به فلک کشیده با قله‌های پر برف، رودخانه‌های خروشان و رقصان، جنگلهای سرسبز و طبیعت بکر و با صفا با مردمانی ساده و صمیمی اولین جایی را که در ذهن گردشگران کرمانشاه زنده می‌کند منطقه دالاهو ، بهشت زمینی این دیار است.

طبیعت زیبای ” ناودار ” کرند غرب در شهرستان دالاهو این روزها شاهد حضور گردشگران و مسافران بسیاری است.

جاذبه‌های کرند غرب

سراب کرند و حریر

دریاچه مصنوعی رشمینه

قله نوا کوه

منطقه بیونیج

باغات انبوه

سلسله رشته کوه‌های دالاهو

محوطه دارو گردکان

تپه چیا، پارک تاریخی امیر

محله تاریخی فرهنگی زرده و دربند و شوا

رودخانه زمکان

کوه دالاهو

کوه قلعه قاضی

از دیدنی ها و جاذبه های کرند غرب

رودخانه زمکان

رودخانه زمکان یا زیمکان رودخانه‌ای است در غرب ایران در استان کرمانشاه که به عراق منتهی می‌شود. بر روی رود زمکان در بخش گهواره در شهرستان دالاهوسدی به نام سد آزادی ساخته شده‌است.

دیدنی هاو جاذبه های کرند غرب

منطقه بیونیج

بیونیج، دهستانی است از توابع بخش مرکزی شهرستان دالاهو در استان کرمانشاه ایران.مردم این دهستان از شیعیان اهل حق بوده و به زبان‌های کردیبا گویش‌های کلهری و گورانی سخن می گویند.

دیدنی هاو جاذبه های کرند غرب

قعله یزدگرد

یکی از مستحکم‌ترین دژهای ایران باستان است که در دالاهو و روی یکی از مرتفع‌ترین کوه‌های این منطقه‌ی کوهستانی زیبا و افسانه‌ای قرار دارد و هنگام حضور در این بنای ارزشمند، می‌توان به شکوه و عظمت آن را به وضوح حس کرد و زیبایی وصف‌ناشدنی دشت ریجاب را بر پای دژ، به تماشا نشست. مجموعه‌ی بناهای قلعه‌ی یزدگرد که دربر گیرنده‌ی چند بنای تاریخی است، در دره‌ای وسیع و با مساحتی نزدیک به ۴۰ کیلومتر مربع قرار دارد که از سمت شمال و شرق به صخره‌های زیبای دالاهو که به صورت پلکانی قرار گرفته است محدود می‌شود. همچنین از سمت شمال غرب نیز بواسطه‌ی پرتگاهی با شیبی بسیار تند به جلگه‌ی ذهاب متصل شده است.

قلعه یزدگرد کرمانشاه از آثار تاریخی و باستانی کشور است که از لحاظ معماری، موقعیت جغرافیایی، اقلیم، مناظر دیدنی و جاذبه‌های تاریخی، بسیار ارزنده و قابل توجه است.

در این مجموعه‌ی باستانی ۱۰ بنا قرار دارد که می‌توان به دیوار گچی، آشپزخانه، دروازه، جای دار، تپه رش، قلعه یزدگرد، گچ گمبد، قلعه داور، نقاره‌خانه و آشیه وا اشاره کرد.

دیدنی هاو جاذبه های کرند غرب

غار نره کانی

این غار از غارهای زیبا و افقی کرمانشاه به‌شمار می‌رود که متاسفانه هنوز گمنام مانده و بازدید زیادی از آن نشده است. طول تقریبی غار ۶۰۰ متر برآورد می‌شود و وضعیت آن تا بخش‌های کشف ‌شده افقی است. این غار در منطقه‌‌ای جنگلی و مملو از درختان بلوط، در کوهستان دالاهو و بین شهرهای کرند و سرپل ذهاب قرار دارد. با توجه به بافت کوه‌های منطقه، ساختار غار کاملا آهکی است.

دیدنی هاو جاذبه های کرند غرب

اماکن عمومی

کتابخانه عمومی امام صادق (ع)

نهادی است اجتماعی که زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اداره می‌شود و برای استفاده عموم تأسیس شده و تمام افراد می‌توانند با عضویت در کتابخانه از کتاب‌ها و دیگر منابع آن استفاده نمایند. در سال ۱۳۸۸ در زمینی به مساحت ۷۰۰متر مربع با زیربنای ۶۰۰ مترمربع در شهر کرند غرب تأسیس شده‌است.

دیدنی هاو جاذبه های کرند غرب

دستاوردها

شهرستان از لحاظ صنایع دستی مانند: چاقو سازی، فلز کاری و ساخت ادوات موسیقی و ابزار کشاورزی، گلیم، گیوه موج (چادر شب) و سبد پیشینه‌ای دیرینه دارد به‌طوری‌که این صنایع با اندک تغییراتی به خارج از کشور صادر می‌شوند. همچنین در این شهرستان صنعت تنبورسازی رونق دارد و تنبورهای دست‌ساز هنرمندان گهواره‌ای جز بهترین و مرغوبترین تنبورهاست که در بهترین موزه‌های جهان جای دارد.سیب گهواره در سال‌های گذشته یکی از معروفترین و مرغوبترین محصولات این شهرستان بوده‌است.

دیدنی هاو جاذبه های کرند غرب

روستای گوراجوب مرادبيگ

گوراجوب در حقیقت دهستانی است متشکل از پنج روستا به نامهای (۱)گوراجوب مرادبیگ{ که محوریت و اصلیت آن است}.(۲)گوراجوب قشلاق.(۳)گوراجوب باباکرم.(۴)گوراجوب زیدعلی.(۵)گوراجوب صفرشاه که در منطقه گوران در غرب استان و شهر کرمانشاه و از توابع بخش گهواره-شهرستان دالاهو- میباشد.

دیدنی هاو جاذبه های کرند غربروستای زرده

روستای زرده در ۴۰ كيلومتری شهر كرند غرب از شهرستانهای استان كرمانشاه قرار دارد كه از شمال با كوه بلندی كه به نام محلی به آن ( كمر ) می گويند و از غرب به پرتگاه بلندی كه به دشت ذهاب مسلط است و از شرق به كوه دالاهو و از جنوب به دهستان ريجاب ختم مي شود .

تا سال ۱۳۵۵ اهالی روستا در يك مكان كه اكنون به آن زرده می گويند و اطراف آن را باغات در بر گرفته بود ساكن بودند تا اينكه يگ گروه باستان شناسی به اين روستا آمدند و اولين خانه مسكونی را در بان گمبد ساختند و به با رشد روبه افزون جمعيت كم كم نسل جوان روستا به اين جا نقل مكان كرده و امروزه روستای زرده به دو قسمت زرده و بان گمبد تقسيم شده است و بيشتر جمعيت در بان گمبد زندگی می كنند .مردم روستا پيروان اهل حق (يارستان) هستند و زيارتگاههای از جمله بابايادگار،داوود،سيد درويش،هانی تا و چشمه غسلان (حوض كوثر) در جوار اين روستا قرار دارد .

دیدنی هاو جاذبه های کرند غرب

روستای تختگاه

روستای تختگاه در هجده کیلومتری شمال شهر گهواره از توابع شهرستان دالاهو استان کرمانشاه قرار دارد.دارای باغات و چشمه های زیادی است.این روستا از نظر رفت و آمد به شهر کوزران نزدیک تر هستند.در پنج کیلومتری شهر کوزران قرار دارد. شغل مردم این روستا باغداری-کشاورزی-دامداری است.دین مردمان این روستا (اهل حق) و مذهبشان(یادگاری) است.تختگاه شامل چهار روستای(سرتختگاه-تختگا سید جمشید-تختگا عادل خان-تختگای پروین خانم)می باشد.

دیدنی هاو جاذبه های کرند غربروستای بانياران سيد حسن

معنی بان یاران:دهی از بخش گوران شهرستان شاه آباد در ۱۷ هزارگزی شمال باختری گهواره و ۲ الی ۶ هزارگزی باختر رودخانه ٔ زمکان . سکنه ۴۵۵ تن . محصول آن غلات و لبنیات . شغل مردم ، زراعت و گله داری و راه آن مالرو است . ساکنین آن از تیره ٔ قلخانی بهرامی هستند. بان یاران ۴ آبادی کوچک نزدیک به هم است و نام و تعداد سکنه ٔ هریک بشرح زیر است : امیر حق مراد ۲۱ تن ، عزیزمراد ۷۰۰ تن ، میرزا حسین ۱۰۰ تن ، تیمور ۷۰ تن . (از فرهنگ جغرافیائی ایران ج ۵).
لاز به ذکر است که بانیاران به سه بر(بخش)تقسیم شده:
۱بانیاران سیدحسن

۲بانیاران میرزا حسین

۳بانیاران تیمور

دیدنی هاو جاذبه های کرند غرب

از جاذبه‌های تاریخی کرند غرب

سرخه دیزه

منطقه سرخه دیزه دارای یکی از زیباترین دره‌های استان کرمانشاه است که پوشیده از درختان بلوط، ارجن و ون است که در فصول مختلف سال به ویژه بهار و تابستان از زیبایی فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

دیدنی هاو جاذبه های کرند غرب

مسجد عبدالله بن عمر

مسجد عبدالله ابن عمر یکی از مساجد صدر اسلام است که در روستای شالان قرار دارد، شالوده این بنا بر روی بنایی که به قبل از اسلام تعلق داشته ساخته شده است.

دیدنی هاو جاذبه های کرند غرب

آرامگاه بابایادگار

آرامگاه بابا یادگار در منطقه ریجاب نزدیک روستای بان زرده شهرستان دالاهو قرار دارد. این مکان که یکی از مقبره‌های مقدس پیروان آیین اهل حق بشمار می‌رود در کوه‌های سرسبز دالاهو قرار دارد.معماری این مقبره بصورت مکعبی است که گنبدی مخروطی شکل بر روی آن قرار گرفته است

جاذبه های گردشگری دالاهو

از جاذبه های گردشگری دالاهو میتوان به طاق گرا،قلعه یزدگرد و آبشار پیران اشاره نمود.

دالاهو از شهرهای استان کرمانشاه می باشد در ۹۰ کیلومتری غرب شهر کرمانشاه واقع شده است.آب و هوای دالاهو سرد و کوهستانی و مردم آن کردی صحبت می کنند.این منطقه دارای جاذبه های طبیعی و بکر زیبایی می باشد در ادامه همراه با Niksalehi شوید تا با جاذبه های گردشگری دالاهو آشنا شوید.

جاذبه های گردشگری دالاهو

مسجد عبداله بن عمر

مسجد عبداله بن عمر، یکی از تاریخی ترین مساجد صدر اسلام در ایران است و از آثار
تاریخی و ارزشمند در شهرستان دالاهو است.

در کتاب کرمانشاه باستان نویسنده ساخت این بنا را به عبدالله بن عمر پسر خلیفه دوم نسبت
داده و قدمت آن را همزمان با دوران ساخت مسجد تاریخانه دامغان و حتی قدیمی تر از آن دانسته است.

جاذبه های گردشگری دالاهومسجد عبدالله بن عمر

طاق‌گرا یا طاق شیرین

در گردنه پاتاق، بنایی‌ست که با بلوک‌های سنگی ساخته شده است و قدمت آن به
زمان ساسانیان می‌رسد و از نظر سالم ماندن یکی از بناهای مثال‌زدنی دوره باستان است و از جاذبه های گردشگری دالاهو می باشد

طاقطاق گرا

عمارت چهارقابی از جاذبه های گردشگری دالاهو

چهارقابی، آتشکده‌ای مربوط به دوره ساسانی‌ست که در شهر مرزی قصرشیرین
ساخته شده است. این آتشکده مربعی شکل، سقفی گنبدی دارد. جالب است بدانیم
چهارقابی، یکی از بناهای تقویمی ایران بوده و برای تشخیص فصل‌ها از آن استفاده می‌شده.

عمارتعمارت چهارقاپی

جنگلهای نواکوه

جنگلهای نواکوه شهرستان اسلام آباد غرب ظرفیت های طبیعی و زیست محیطی غنی دارد
که ضرورت دارد مورد توجه ویژه قرار بگیرد.یکی از این ظرفیتهاجنگلهای نواکوه می باشد .

این شهرستان منطقه حفاظت شده جنگلی قلاجه با وسعت ۴۲ هزار و ۶۰۵ هکتار، منطقه شکار و تیراندازی ممنوع نواکوه را در خود جای داده است.این منطقه از دو طرف به دو منطقه آب و هوایی گرمسیری و سردسیری متصل است و دارای غنای
طبیعی ویژه ای است.

با توجه به اینکه اسلام آباد غرب دومین شهرستان بزرگ استان است
زیستگاه های آن دارای ارزش خاص است و باید توجه ویژه ای به رعایت و حفظ مسایل زیست محیطی
در آن شود.جنگلهای نواکوه دالاهو به دلیل نوع پوشش، شیب زیاد و ارتفاع ۱۹۰۰ متری نوا کوه از سطح دریا باعث سرعت بالای وزش باددر این مکان می شود و با غلط خوردن زغال به پایین دست کوه شاهد آتش سوزی های زیادی می شود .

جاذبه های گردشگری دالاهوجنگل نواکوه

مجموعه قلعه یزدگرد

نام مجموعه تاریخی و فرهنگی قلعه یزدگرد ددر روستای زرده از توابع بخش مرکزی شهرستان
دالاهو برگرفته از قلعه ای به همین نام بر روی یکی از قلل مرتفع دالاهو و مشرف بر این مجموعه تاریخی گرفته شده است و از جاذبه های گردشگری دالاهو است.

این مجموعه از چندیم بنای محصور در پناه دیواری به قطر حدود چهار متر و مرتفع متشکل
از برجهای پشتیبان، اتاق های نگهبانی و فضاهای پیکانی شکل جهت استقرار تیراندازان مدافع تشکیل شده است.

بنای قلعه موسوم به یزدگرد ، برج آشیاب، برج نقاره خانه، آشپزگاه، دیوار دفاعی پیوسته
پیرامونی مجموعه ، دروازه، زندان، کاکا کشتیه، آتشکده قلعه داور، محوطه گچ گنبد، جای دار، هشتره
و تپه رش از جمله بناهای اصلی تشکیل دهنده مجموعه قلعه یزد هستند.

از نظر تاریخی این مجموعه در اواخر دوران اشکانی ساخته شده و در زمانهای بعد نیز به طور مستمر
مورد استفاده بوده است. دسترسی به این مجموعه با طی ۱۸ کیلومتر از مسیر به راهی ریجاب به سرپل ذهاب امکان پذیر است.

سرخه دیزه

دره توریستی سرخه دیزه همراه با ردپایی از آثار دوران ساسانیان، منطقه توریستی کمتر
معرفی شده ای از استان کرمانشاه است که هم جاذبه های طبیعی دارد و هم در دل خود آثاری از ساسانیا
ن را جای داده است. سرخه دیزه از توابع شهرستان دالاهو، در ۲۵ کیلومتری شهر سرپل ذهاب، ۳۰ کیلومتری کرند
غرب و ۱۲۵ کیلومتری کرمانشاه قرار دارد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه می گوید: سرخه دیزه
نام منطقه ای است که یکی از ۱۴ روستای هدف گردشگری استان کرمانشاه با نام روستای سرخه دیزه را دل خود جای داده است.
آب و هوای سرخه دیزه در بهار و تابستان معتدل و در زمستان‏ ها سرد و خشک است .
مردم روستای سرخه دیزه به زبان کردی و با لهجه گورانی سخن می‏ گویند. درآمد اکثر مردم
این روستا از فعالیت‏ های زراعی، دامداری و باغداری تأمین می‏ شود و عمده محصولات زراعی روستای سرخه دیزه، گندم، جو و نخود است.

روستاروستای سرخه دیزه

آبشار پیران

در منطقه ریجاب یا در زبان کردی ریژآو که به معنی ریزش آب است، به آبشار پیران یا ریجاب
می‌رسیم. در خود ریجاب، رودخانه الوند جریان دارد که از دامنه‌های دالاهو سرچشمه می‌گیرد و از جاذبه های گردشگری دالاهو می باشد. در این
منطقه چند چشم هم هست، ولی معروف‌ترین دیدنی ریجاب، همان آبشار است که از ارتفاع ۱۰۰ متری به پایین می‌ریزد
و سه طبقه دارد و در بلندی با آبشار لاتون گیلان در رقابت است.

مسیر اصلی آبشار از روستای پیران در ۱۰ کیلومتری سرپل ذهاب می‌گذرد. از سرپل ذهاب جاده‌ای
آسفالته بعد از گذر از روستاهای جلالوند، بلوان و کلاه‌مال، به روستای پیران می‌رسد. پارکینگ
آبشار پیران، نزدیک روستاست و آخرین جایی‌ست که می‌شود با ماشین رفت. برای رفتن تا بالای آبشار هم پله هست.

آبشارآبشار پیران

آبشارآبشار پیران

روستای شالان

این روستا در ۵۰ کیلومتری کرند غرب . ۱۴۰ کیلومتری کرمانشاه واقع شده است.
رودخانه پر آب الوند در جنوب روستا جریان دارد و روستای شالان به سبب درختان بلند و پوشش سبز،
چشمه ها، سرچشمه ها، رودهای کوچک، جنگل های انبوه و گسترده، باغات گردو، انجیر، انار
از تفرجگاه های زیبا و کم نظیر استان است که مورد توجه گردشگران می باشد.

بازارچه دائمی صنایع دستی این شهرستان در ورودی شهر کرند در بلوار راه کربلا واقع شده است.

موزه مردم شناسی این شهرستان نیز در بلوار راه کربلا، خیابان صد دستگاه، اداره میراث فرهنگی
شهرستان دالاهو قرار دارد و خدمات فنی و خودرویی نیز در ابتدای شهر کرند بالاتر از جایگاه سی ان جی قرار گرفته است.

روستاروستای شالان

روستاروستای شالان

منابع- ویکی پدیا- سایت نیک صالحی

ثلاث باباجانی

پنجشنبه، 15 مهر 1400 زمان مطالعه 10 دقیقه

معرفی شهر زیبای ثلاث باباجانی

ثلاث باباجانی در فصل بهار یکی از معدود مناطق سرسبز ایران است و در این فصل آب و هوایی به منحصربفرد دارد. جاذبه های طبیعی و کوههای سرسبز منظره ای دلنشین مهیا می کند تا لنز های دوربین به تمام معنا گوشه ای از این جاذبه دیدنی را به تصویر بکشند.

ثَلاثِ باباجانی (به کُردی: سه لاسی باوه جانی)، یکی از شهرستان های استان کرمانشاه ایران و یکی از چهار شهرستان منطقه هورامان در استان کرمانشاه است. این شهرستان، در سال ۱۳۸۱ به عنوان شهرستان شناخته شد؛ و قبل از آن یکی از بخش های شهرستان جوانرود بود که بعد از تجزیه جوانرود این شهرستان تشکیل و تعداد زیادی از روستاهای جوانرود به ثلاث باباجانی داده شد تا به حد نصاب شهرستان برسد.مرکز این شهرستان شهر تازه آباد با جمعیتی بالغ بر شانزده هزار نفر می باشد. ازگله دیگر شهر آن است. به سبب سکونت سه طایفه مهم باباجانی (باوه جانی)، قبادی و تایجوزی، نام ثلاث به این شهرستان اطلاق شده است این شهرستان دارای حدود ۲۳ هزار هکتار زمین کشاورزی است که حدود ۲۰۰۰۰هکتار۲۰۰۰ هکتار آن آبی است ودر حال حاضر از ۱۰۰ هکتار آن به شیوه آبیاری بارانی بهره برداری صورت میگیرد ،همچنین حدود۱۰۰۰ هکتار باغ میوه که عمدتا سیب ،گردو و انگور است ،در این شهرستان حدودا ۱۵۰ هزار راس دام سبک و ۱۴۰۰۰ راس دام سنگین وجود دارد و و جهاد کشاورزی شهرستان دارای سه مرکز دهستانی و بخش بنامهای خانه شور، ازگله و زمکان است بخش ازگله گرمسیری و دو بخش دیگر سرد معتدل هستند، و مدیر جهاد کشاورزی در حال حاضر مهندس بهمن دارابی می باشد.ثلاث باباجانی که به کردی (شارستانی سه لاسی باوه جانی) خوانده می شود به سبب سکونت سه طایفه مهم باباجانی (باباجانی / باوه جانی)، قبادی و ولدبیگی، نام ثلاث به این شهرستان اطلاق شده است و ظاهراً به علت اهمیت بیشتر طایفه باباجانی و نیز حکومت رئیس این طایفه بر منطقه به ثلاث باباجانی معروف شده است. این شهرستان از شمال به شهرستان پاوه، از مشرق به شهرستان جوانرود، از جنوب به شهرستانهای اسلام آبادغرب و سرپل ذهاب و از مغرب به خاک عراق محدود و شامل دو بخش مرکزی و ازگله است.باغات سیب و هلو مزارع گوجه و خیار و تخمه آفتابگردان ثمره زراعت این مردم زحمت کش است.در پاییز هم طبیعت چند رنگ میرآباد هنر نقاشی پرودگار طبیعت را آشکار می کند میرآباد با فاصله ۳۰ کیلومتری از شهرستان ثلاث واقع شده است و مناظر زیبا و سراب های پر آب نه تنها امروزه بلکه تاریخی چند هزار ساله دارد و سند آن هم تپه تاریخی میر آباد است. زمستان سرد هم با گرمای دلچسب ازگله کم رنگ می شود. ازگله در ۴۰ کیلومتری این شهرستان قرار دارد و آب و هوایی گرمسیری دارد . باز هم در زمستان منطقه های خانه و شور و شیخ صله گرما بخش طبیعت بی جان هستند این مناطق هم در ۳۰ و ۴۰ کیلومتری مرکز شهرستان قرار گرفته اند و جدای از مناظر طبیعت منطقه عملیاتی جنگ ایران و عراق بوده اند که آثار آن هم در روستای شیخ صله موجود است.

مردم شهر ثلاث باباجانی

مردم شهرستان ثلاث باباجانی به ۱-زبان کردی با گویش سورانی و لهجۀ جافی۲- کوردی گورانی تکلم می کنند.دین مردم این شهرستان۱- اسلام و مذهب آنان تسنن۲- یارستان است.

موقعیت شهر ثلاث باباجانی

شهرستان ثلاث بابا جانی از جنوب با شهرستان های سرپل ذهاب و دالاهو؛ از شرق با جوانرود همجوار و از غرب هم با کشور عراق مرز مشترک دارد.

پیشینه ی شهر ثلاث باباجانی

در تقسیمات کشوری ۱۳۱۱ ش، نام «باباجانی کردستان» به عنوان بلوک ذکر شده است. در ۱۳۳۱ خ. «بخش ثلاث» مشتمل بر دهستان های باباجانی، قبادی و ولدبیگی / سرقلعه ولدبیگی و ۱۰۸ آبادی، یکی از بخش های شهرستان کرمانشاهان در استان پنجم بود. در ۱۳۵۵ خ. بخش باباجانی به مرکزیت آبادیِ اَزْگَله در شهرستان پاوه تشکیل شد و مشتمل بر دهستان های خانه شور، ازگله، جیگران و سرقلعه بود. در خرداد ۱۳۸۱، به موجب تصویب نامه هیئت وزیران، این بخش از شهرستان جوانرود جدا و شهرستان شد.از مناطق تاریخی ثلاث باباجانی می توان به باقی مانده شهر درنه اشاره نمود که بنابر منابع تاریخی قدمت چند هزار ساله دارد، به طوری که هرودوت پدر تاریخ در ۲۵۰۰ سال پیش به صورت διà Δaρνɛων از آن نام برده است. بطلمیوس، فیلسوف اخترشناس و جغرافی دان مشهور یونانی (۹۰–۱۶۸ میلادی) هم این شهر را قرن ها پس از هردوت مورد توجه قرار می دهد. درنه که اکنون روستایی کوچک و دورافتاده در منطقه دۆڵی ده ره (دولی دره) می باشد به مدت چند قرن مرکز حکومت های نیرومند کُردی درتنگ، حلوان و باجلان بوده است.

جاذبه های گردشگری شهر ثلالث باباجانی

این شهرستان آب و هوایی مناسب، طبیعتی بسیار زیبا و کم یاب دارد و با داشتن جاذبه های گردشگری طبیعی گوناگون، همه ساله پذیرای گردشگرانی از سراسر استان و کشور می باشد.

روستای سفید برگ

روستای سفید برگ(روستای سفید برسپی ور ) از توابع جوانرود در ۱۸ کیلو متری این شهرستان قرار دارد . این روستا دارای قدمتی چندین هزار ساله است و همچنین در قدیم پایتخت تابستانه سومریان بوده روستای سفیدبرگ دارای ۲۰۰ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ نفرمیباشد. روستابین سه کوه قرار گرفته و رودی پر اب از بین روستا می گذرد و به رود خانه ی سیروان می ریزد این روستا را بهشت گم شده زمین نامیده اند .در یک کیلومتری روستا پرورش ماهی بزرگی قرار دارد که مکانی تفریحی برای مهمانان این روستا به حساب می اید .مردم روستای سفید برگ بسیار خون گرم و مهمان نوازاند .بقعه ی شیخ محمد در ۱۰۰ متری روستا واقع است و این بقعه دارای کرامت های بزرگی است که مردم برای خواسته هایشان به انجا میروند .

روستای سفید برگ ثلاث باباجانی

روستای کانیرش

روستایی کوچک با مردمی خون گرم و مهربان وجود دارد که از طرف شمال غرب با کشور عراق،ازسمت شرق با شهرتازه آباد از جانب شمال به منطقه خانه شور و از طرف جنوب به روستای کیله سفید محدود است.کانی رش حد فاصل بین تازه آباد ثلاث و ازگله است. این روستا دارا ی برای روستاهای همجوارش مانند: برکر،پشتکر،کانی خنجر(یعقوب جان)،نیمه کار گاری،نقده، فیاد و سردسیر است. روستای کانیرش یک باب مدرسه ی سه کلاسه دارد که در اصل برای تحصیل دانش آموزان راهنمایی ساخته شده است چند سال قبل یک مدرسه ی ابتدایی داشت،که به علت فرسوده بودن تخریب شدودانش آموزان ابتدایی ضمیمهی مدرسه ی راهنمایی گردیدند.

روستای کانیرش ثلاث باباجانی

روستای هلول

روستای هلول در استان کرمانشاه/شهرستان ثلاث باباجانی/بخش مرکزی/دهستان زمکان قرار داردطبق آخرین سرشماری سال ۱۳۸۵دارای ۱۰۵ خانوار می باشد. جمعیت آن هم ۴۹۸ نفر است. طبق گزارش فائو ۲۰۰۹و سازمان جنگل ها و مراتع کشورو خاک منطقه تیپ لومی می باشد. با توجه به برآورد اقلیمی نگارنده بارش این روستا در حدود ۶۰۰تا ۷۰۰ میلیمتر در سال است. این روستا در قسمت جنو.بی کوه بندی گز و در قسمت جنوب غربی کوه ژاله استقرار یافته است. بیشتر زمین های کشاورزی روستا به غیر از زمین های نزدیک به چشمه سراب هلول (هفت کانی)از تیپ دیم هستند.

روستای هلول ثلاث باباجانی

چشمه ریزه

چشمه ریزه که در درمان بیماری های کلیوی بسیار مؤثر است در این شهرستان و از دل كوه های سر سبز آن می جوشد . این چشمه در ۲۰ کیلومتری شرق شهر تازه آباد قرار دارد . کوه های منطقه دارای گیاهان دارویی فراوانی می باشند و رود زمکان پرآب ترین رود این شهرستان است كه سرچشمه ی آن از دل كوه بوده و آبشاری بكر و تماشایی را بی ادعا به بینندگان و مشتاقان طبیعت عرضه می كند .روستای تازه آباد امین محصور در تپه های سر سبز و زیبا ، دارای چشم اندازی بسیار لطیف است .

چشمه ریزه ثلاث باباجانی

آبشار زیبای شیخ صله

این آبشار در نزدیکی روستای مرزی شیخ صله و در نزدیکی رودخانه قالیچه قرار دارد.

طاق بستان

از جاهای دیدنی ثلاث به شمار می رود. بعد از گشت و گذار در اطراف شهرستان کرمانشاه، به خود شهر وارد شوید. برای اقامت در هتل های کرمانشاه یا می توانید هتل «پارسیان» و «کوروش» را انتخاب کنید که از کیفیت و قیمت بالایی برخودارند یا این که با هزینه ای نسبتاً مناسب تر به سراغ هتل های «رسالت»، «سینا» و «داریوش » بروید که در سراسر شهر پراکنده شده اند. مهم ترین و مشهورترین بنای تاریخی کرمانشاه، «طاق بستان» است که از جاهای دیدنی کرمانشاه به حساب می آید. مجموعه ای عظیم و زیبا از شکارگاه شاهان ایرانی که از سنگ نوشته ها و حکاکی ها در دل سنگ مربوط به دوران ساسانی تشکیل شده است. در محوطه طاق بستان دریاچه کوچکی احداث شده است و راه ورود و دسترسی به این طاق برای نگهداری بیشتر از این بنا بسته شده است.

سراب صحنه

از جاهای دیدنی ثلاث به شمار می رود. یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه منطقه سراب صحنه است. این منطقه در شهر زیبای صحنه در ۵۵ کیلومتری کرمانشاه قرار دارد. سراب صحنه، طبیعتی بکر و دیدنی را پیش رویتان نمایان می کند که از حجم زیبایی های آن در حیرت فرو می روید.کوه های سر به فلک کشیده، باغ های زیبای میوه، آبشار تماشایی و وجود غاری جذاب در این منطقه، باعث شده تا گردشگران و طبیعت گردان توجه ویژه ای به سراب صحنه داشته باشند.سراب صحنه در حقیقت دره ای با درختان بلند و قدیمی است که در محلی به نام دربند قرار گرفته است. آنطور که گفته اند، این منطقه زیبا و تماشایی، تفرجگاه بسیاری از شاهان ایران بوده است و قدمت آن به دوران پیش از اسلام باز می گردد. آبی که در این دره جاریست، از چهار چشمه نشات می گیرد که در سال های گذشته آبشاری کوچک نیز در آنجا وجود داشته است.

سراب صحنه ثلاث بابجانی

مسجد شافعی ها ؛ شاهکار معماری مذهبی کرمانشاه

از جاهای دیدنی ثلاث به شمار می رود. یکی دیگر از جذاب ترین جاهای دیدنی کرمانشاه، مسجد شافعی ها نام دارد. این مسجد زیبا که از مساجد اهل سنت به شمار می رود، جزو شاهکارهای بی نظیر معماری اسلامی در ایران است که چشم بینندگان را به خودش خیره می کند. معماری این مسجد بسیار خاص و هنرمندانه است و گنبد جذاب و گلدسته های بلند بالای آن به زیبایی خودنمایی می کنند.نمای داخلی مسجد با گچبری های دیدنی و مزین به آیات قرآن پوشیده شده است. نقاشی های هنرمندانه داخل بنا، کتیبه هایی با خط طغرا، مناره های فلزی طلایی رنگ، نمای بیرونی سفید رنگ مسجد شافعی ها و … از جمله تماشایی ترین تزیینات این مکان مذهبی به شمار می رود.

 مسجد شافعی‌ها ثلاث باباجانی

تکیه معاون الملک ؛ یادگار قاجاریه

از جاهای دیدنی ثلاث به شمار می رود. از دیگر جاهای دیدنی کرمانشاه می توان به تکیه معاون الملک اشاره کرد که از باشکوه ترین مکان های فرهنگی دوره قاجار به شمار می رود. این تکیه به دست شخصی به نام حسین خان معین الرعایا، معروف به معاون الملک، ساخته شده است. تکیه زیبای معاون الملک به جهت برگزاری مراسم های مذهبی، نوحه خوانی، سینه زنی و … ساخته شد. علاوه بر این ها، در تکیه معروف کرمانشاه به رفع اختلافات قومی و عشایری نیز پرداخته می شد. در دوره مشروطه، عده ای این تکیه را به توپ بسته و آتش زدند اما سال ها بعد تکیه معاون الملک توسط حسن خان معاون الملک بازسازی و مرمت شد و امروزه یکی از جاذبه های دیدنی کرمانشاه است.

تکیه معاون الملک  ثلاث باباجانی

قصرشیرین

قصر شیرین (به کردی: قه‌سر شیرین Qesir-Şîrîn) یکی از شهرهای استان کرمانشاه در غرب ایران است. این شهر مرکز بخش مرکزی شهرستان قصر شیرین در غرب استان کرمانشاه است و در نزدیکی مرز ایران و عراق قرار گرفته‌ است. قصرشیرین از شمال شرق به شهرستان سرپل ذهاب و از جنوب شرق به شهرستان گیلانغرب منتهی می‌شود. قصر شیرین به دلیل نخل‌های بلند و همچنین محصولات متنوع کشاورزی مورد توجه بوده‌است. این شهر از دیرباز مکانی برای هم زیستی اقوام مختلف کرد، و مذاهب مختلف از قبیل (شیعه، یارسان، سنی و اقلیتی از یهودی، مسیحی بهائی) بوده‌است.

وجه تسمیه

علت نامگذاری این ناحیه به قصر شیرین، ساختن کاخی برای شیرین، همسر مسیحی خسرو پرویز در این محل بوده‌است.

در مورد پیشینه تاریخی و خاستگاه قصرشیرین مطالب فراوانی گفته شده، از جمله آنکه قصرشیرین را که اسم آن دستجرد، دستگرد بوده که یونانیها آن را آرت میتا گفته‌اند " آرت" در زبان لاتینی به معنی معماری است. در این هر دو نام یگانگی الفاظ میتان و ماد مشهود است و دستگرد یکی از کاخ های سلطنتی خسرو پرویز بوده‌است. جغرافی دانان معتقدند که در دوره هخامنشی نیز این محل دارای بخش‌های آبادانی بوده که بنام‌های کاله یا اکرای پل "سرپل ذهاب " و کادینا " کرند" و باغشتانا و سرخک نوشیروان و قره غان خوانده می‌شدند. لسترنج آورده‌است که: شش فرسخ بعد از خانقین در نصف راه حلوان که اولین شهر استان جبلان است قصرشیرین واقع شده‌است. شیرین معشوقه خسرو پرویز است؛ و قصرشیرین روستایی است یزرگ که بارو و ویرانه قصر ساسانی در آنجا پدیدار است. ابن رشد در سده سوم دربارهٔ آن می‌گوید: ایوانی بزرگ و با شکوه از گچ و آجر دارد. به گرد ایوان حجره‌هایی ساخته‌اند و حجره‌ها به یکدیگر راه دارند و در حجره‌ها به آن ایوان باز می‌شود. جلو ایوان صفحه‌ای است از سنگ مرمر، داستان فرهاد دلداده شیرین و پهلباد نوازنده و شبدیز اسب معروف خسروپرویز در بسیاری نقاط آن حول و حوش به صورت افسانه‌ای درآمده است. بر قصرشیرین جبال بزرگی مشرف است که در سر حد ایران واقع است. این شهر در طول تاریخ فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌است ولی بعلت موقعیت خاص خود دوباره از نو ساخته شده‌است بطوریکه پس از حمله اعراب به ایران کاخ‌های خسروپرویز به‌کلی ویران گشت و تا سال۱۲۷۰ قمری قصرشیرین روستای کوچکی بیش نبوده و جمعیتی در حدود۲۵۰۰ نفر داشت. قصرشیرین در جنگ بین‌المللی اول مرز سربازان دولتی آلمان و عثمانی از یک طرف و روسیه و انگلستان از طرف دیگر بود. ویرانه قصور وسیعی که بنام شیرین محبوبه خسروپرویز ساسانی موسوم و در جوار شهر چدید کنونی واقع گردیده‌است از عهد باستان تا حال مشرف بر شاهراه بزرگی است که اراضی مرتفع ایران را به دشت بین‌النهرین متصل می‌کند. قصرشیرین در دوران قاجاریه محل زمستانی حکام گوران و سنجابی بود که خالصه جات را از دولت اجاره می‌کردند.

پیشینه

قصر شیرین پیش از اسلام

قصر شیرین از شهرهای قدیمی و تاریخی استان کرمانشاه است و بنای آن را در آثار تاریخی و ادبی به خسرو پرویز نسبت می‌دهند وی در زمان پادشاهیش باغی وسیع با قصرهایی دلپذیر که متناسب با آب و هوای زمستان این ناحیه بود در این شهر بنا نهاد. پس از حمله عرب‌ها به امپراتوری ساسانیان، قصرهای خسرو پرویز به کلی ویران گشت. تا سال ۱۲۷۰. ق (برابر با ۱۸۵۳ میلادی)، قصرشیرین قصبه کوچکی بیش نبود.

قصرشیرین پس از اسلام

ابودلف مسعر بن المهلهل الخزرجی در آغاز سده چهارم هجری قصرشیرین را به صورت شهری «دارای ساختمان‌های بلند و عظیم» که «دید انسان از تعیین ارتفاع آن عاجز، و فکر از پی بردن به آن قاصر است» توصیف کرده‌است. اما یعقوبی در سال ۲۸۷ قمری از ویرانه‌های قصر یاد می‌کند و ابن اثیر از تخریب بیشتر آن در طی زلزله‌ای در سال ۳۴۵ قمری (۹۵۶ میلادی) خبر می‌دهد. حمدالله مستوفی در قرن هشتم هجری و در سال ۷۴۰ قمری (۱۳۴۰ میلادی) قصرشیرین را دارای هوایی بد و دارای بادهای سموم عنوان می‌کند و کاخ شیرین را «اندکی معمور» می‌نامد.

قصر شیرین در دوران معاصر

با آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ قصر شیرین نخستین شهر از ایران بود که توسط ارتش بعث عراق تسخیر شد. ارتش عراق با ورود به شهر به تخریب شهر پرداخت، چنان‌که تمامی ساختمان‌های شهر در مدت کوتاهی ویران گشت و تنها یک ساختمان باقی‌ماند که به عنوان مقر نیروهای بعثی مورد استفاده قرار می‌گرفت. آثار تاریخی شهر نیز همه ویران شدند. اگرچه قصر شیرین در روز ۲۰ فروردین ۱۳۶۰ از نیروهای عراقی بازپس گرفته شد، اما بازسازی آن تا پایان جنگ انجام نشد. پس از پایان جنگ در سال ۱۳۶۷ اهالی شهر دوباره به بازسازی شهر پرداختند و شهر را از نو ساختند.

جغرافیا

موقعیت جغرافیایی

شهر قصرشیرین در ۱۶۶ کیلومتری غرب شهر کرمانشاه واقع شده‌است. این شهر بین طول جغرافیایی ۴۵ درجه و ۳۵ دقیقه شرقی و عرض ۳۴ درجه و ۳۱ دقیقه شمالی قرار دارد که ارتفاع آن از سطح دریا ۳۳۳ متر می‌باشد.

آب و هوا

منطقه جنوب قصرشیرین آب و هوای بیابانی گرم و خفیف، مرکز آن آب و هوای خشک و نیمه معتدل و شمال و شرق آن آب و هوای نیمه خشک سرد دارد. قسمت‌های مرتفع نیز دارای آب و هوای نیمه مرطوب سرد هستند. میانگین سردترین ماه سال بین ۲/۵ تا ۵ درجه سانتیگراد و میزان بارندگی بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلی‌متر در نوسان است.

آب‌ها

رودخانه الوند از درون شهر قصرشیرین می‌گذرد. این رود از کوه‌های شمال شرقی سرپل ذهاب، کوه سیاوانه در ۵۰ کیلومتر شمال شهر قصرشیرین سرچشمه می‌گیرد و از به هم پیوستن آب چشمه سیاوانه و سراب اسکندر به وجود می‌آید. این رود پس از عبور از ریجاب و پیران با آن سراب گیلان یکی می‌شود و از آنجا به بعد نام الوند به خود می‌گیرد. آبدهی متوسط این رود در ایستگاه قصرشیرین در سال ۱۳۸۰، نزدیک به ۱۴ متر مکعب در ثانیه بوده‌است. با توجه به عبور این رود از سرپل ذهاب و ریختن فاضلاب این شهر و نزدیک به ۲۰ روستای میان این دو شهر در آن، آلودگی الوند بالاست و این مسئله سبب تغییر رنگ آب رودخانه شده‌است. الوند پس از گذر از قصرشیرین، از مرز ایران و عراق عبور کرده و به استان دیاله در عراق وارد می‌شود و در آنجا با گذر از شهر خانقین در محل دوآب خانقین به رود سیروان می‌ریزد. بر روی رود الوند، از سال ۱۳۳۷ سد انحرافی الوند ساخته شده که آب رودخانه را برای کاربرد کشاورزی به زمان‌های پیرامون شهر منتقل می‌کند. همچنین آب مورد نیاز مردم شهر قصرشیرین تا پیش از لوله‌کشی آب این شهر در سال ۱۳۳۹، به‌طور مستقیم و با ابزار ابتدایی از الوند تأمین می‌گردید.

مردم

زبان

زبان مردم قصرشیرین کردی جنوبی است که با لهجهٔ قصری ادا می‌شود. همچنین گویش‌های دیگر کردی مانند سنجاوی، جافی، باجلانی و گورانی هم در قصرشیرین تکلم می‌شود. از این میان دو گویش گورانی و باجلانی امروز متکلم بسیار کمتری دارند و از سوی سازمان یونسکو در فهرست زبان‌های شدیداً در معرض خطر نابودی قرار گرفته‌اند. یهودیان قصرشیرین در گذشته به زبان کردی آمیخته به واژگان عبری سخن می‌گفتند که خود آن را لیشانا نوشان به معنای «زبان خودمان» یا هولاهوله می‌نامیدند. این زبان نیز امروزه با کوچ دسته جمعی یهودیان به اسرائیل به فراموشی سپرده شده و از سوی سازمان یونسکو در فهرست زبان‌های شدیداً در معرض خطر نابودی نیز قرار گرفته‌است.

دین

قصر شیرین از دیرباز مکانی برای هم زیستی مذاهب مختلف ازقبیل (شیعه، یارسان، سنی و اقلیتی از یهودی، مسیحی و بهائی) بوده‌است. در حال حاضر مسیحیان ارمنی و آشوری همگی قصر شیرین را ترک کرده‌اند. یهودیان نیز که تا پیش از جنگ ایران و عراق محلهٔ مستقلی در شهر داشتند همگی از قصر شیرین کوچ کرده‌اند و کنیسهٔ آن‌ها نیز در جنگ ویران شده‌است. همچنین گورستان یهودیان قصر شیرین به صورت تپه‌ای خاکی در ضلع غربی پارک شاهد (پارک سیب) درآمده که نشانی از سنگ قبر در آن دیده نمی‌شود. یهودیان کردستان اعتقاد دارند قبر بنیامین فرزند یعقوب از پیغمبران یهودی در نزدیکی قصر شیرین قرار دارد.

هنری بایندر سیاح فرانسوی که در اواخر قرن نوزدهم از قصر شیرین دیدن کرده‌است، در سفرنامۀ خود با عنوان «در کردستان، در بین‌النهرین و پرشیا» که در سال ۱۸۸۷ به چاپ رسیده‌است می‌نویسد:

....بیشتر کُردان ایران از فرقۀ علی‌اللهی هستند. اگر آن‌ها را در انجام کارهایشان آزاد گذارند، آن‌ها هم در کار دیگران مداخله نمی‌کنند. حس احترام به عقیدۀ‌ مذهبی دیگران در نزد ایشان بسیار زیاد است.

جمعیت

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۸٬۴۷۳ نفر (۵٬۴۷۳ خانوار) بوده‌است.

فرهنگ

مطبوعات

نخستین نشریه در قصرشیرین، شب‌نامه «حرف‌های حسابی» بود که در ۱۹۱۵ میلادی (۱۲۹۴ خورشیدی)، همزمان با تشکیل دولت مهاجرین در کرمانشاه، از سوی «کمیته دفاع ملی» منتشر می‌شد. نشریه دیگر در قصرشیرین «صدای سرحد» بود که به صاحب امتیازی علی اکبر غروی منتشر می‌شد. همچنین هفته‌نامه «شاه ایل» دیگر نشریه‌ای بود که از خردادماه سال ۱۳۳۱ به مدیریت رحیم حاتم آغاز به انتشار کرد. انتشار این نشریه تا سال ۱۳۵۶ به مدت ۲۵ سال به‌طور نامرتب ادامه یافت. در حال حاضر دوهفته‌نامۀ آساره تنها نشریه‌ای است که در قصرشیرین منتشر می‌شود.

رادیو

با توجه به مرزی بودن قصر شیرین و امکان دریافت برنامه‌های رادیویی عراق در این شهر، در سال ۱۳۵۵ رادیو قصر شیرین راه‌اندازی شده و پخش برنامه‌های خود را از این شهر به سه زبان کردی، فارسی و عربی آغاز کرد. برنامه‌های رادیو قصر شیرین تا شمال آفریقا قابل دریافت بود. پخش برنامه‌های این رادیو تا شهریور ۱۳۵۹ و تسخیر این شهر توسط ارتش عراق ادامه داشت. در حال حاضر هیچ رادیو و تلویزیونی از قصر شیرین پخش نمی‌شود، اما برنامه‌های رادیوها و شبکه‌های تلویزیونی گوناگون جمهوری اسلامی ایران در ایستگاه رادیو و تلویزیون قصر شیرین دریافت و پخش می‌گردد.

سالن‌های سینما

سینما غدیر تنها سالن سینمایی است که در شهر قصر شیرین فعالیت می‌کند. این سالن سینما در ۱۶ دی ۱۳۹۵ افتتاح شد و نخستین سینمایی است که پس از جنگ ایران و عراق در این شهر ساخته شده‌است.

اقتصاد

اقتصاد قصر شیرین بیشتر به کشاورزی وابسته است. با این حال در اطراف شهر منابع نفتی نیز وجود دارد که به میزان کمی استخراج می‌شوند،حدود دو دهه است که راه اندازی بازارچه پرویزخان باعث رونق اقتصادی این شهرستان شده‌است

صنعت نفت

وجود نفت در اطراف شهر قصر شیرین در سال ۱۸۴۸ میلادی توسط و. ک. لفتوس، متخصص علمی‌ای که همراه با کمیسیون مرزی ایران و عثمانی که برای تعیین خط مرزی به قصر شیرین آمده‌بود اعلام شد. ژاک دو مورگان باستانشناس فرانسوی در سفری که در سال‌های ۱۸۹۱–۱۸۸۹ به ایران داشت، در این منطقه پژوهش کرد و نتایج آن را در کتابی در سال ۱۸۹۵ منتشر کرد. وی در این کتاب از وجود نفت در منطقهٔ قصر شیرین و ذهاب خبر داد. کار حفاری برای اکتشاف نفت در قصر شیرین از سال ۱۹۰۱ توسط تیم شرکت بریتیش پترولیوم (شرکت نفت انگلستان) آغاز شد. در تاریخ ۱۴ ژانویهٔ ۱۹۰۴ نفت از دومین چاه که به عمق ۷۵۶ پا حفرشده‌بود جوشید و به میزان روزی ۶۰۰ بشکه در هر ۲۴ ساعت، به همراه مقادیری نمک استخراج شد. با این حال در ژوئن ۱۹۰۴ هر دو چاه قصر شیرین بسته شده و عملیات اکتشاف و حفاری به مسجد سلیمان منتقل می‌شود. هم‌اکنون دو میدان نفتی نفت‌شهر و سومار در جنوب قصر شیرین قرار دارند و میدان نفتی چیاسرخ که نخستین بار نفت از آن استخراج شد، در خاک عراق قرار گرفته‌است.

آموزش

آموزش و پرورش

نخستین مدرسهٔ امروزی در قصرشیرین مدرسهٔ صمصامیه بود. مدرسهٔ صمصامیه در سال ۱۲۹۸ خورشیدی همزمان با تأسیس ادارهٔ معارف به همت شیرخان صمصام‌الممالک ساخته‌شد. مدیریت آن را در ابتدا جلال‌الدین میرزا جهانبانی برعهده داشت که همزمان رئیس ادارهٔ معارف قصر شیرین نیز بود. اما از سال ۱۳۰۰ خورشیدی، شاعر قصر شیرینی، باقر فانی به مدیریت این مدرسه منصوب شد. مکان مدرسهٔ صمصامیه در ضلع شرقی میدان مرکز شهر به سمت رودخانهٔ الوند بود. صمصامیه حیاط بزرگی داشت و ساختمان مدرسه در دو طبقه دور تا دور این حیاط ساخته‌شده‌بود. هم‌اکنون بلوار ساحلی محل سابق مدرسه را محو نموده‌است.

نخستین مدرسهٔ دخترانه در قصر شیرین در سال ۱۳۱۳ خورشیدی با نام مکتب پرورش دوشیزگان قصر شیرین به مدیریت آغابیگم باطنی دایر شد. این مدرسه از سال ۱۳۱۵ توسط ادارهٔ معارف رسمیت داده‌شد.

همچنین نخستین دبیرستان در قصر شیرین در سال ۱۳۱۵ با نام دبیرستان پهلوی تأسیس شد. تا پیش از تأسیس این دبیرستان، کلاس‌های دانش‌آموزان دبیرستانی در ساختمان مدرسهٔ صمصامیه برگزار می‌شد.

مراکز آموزش عالی

  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد قصرشیرین

دانشگاه آزاد اسلامی مرکز قصرشیرین با ۱۳ عضو هیئت علمی، ۱۲۰۰ نفر دانشجو دارد که ۳۰ درصد آن را دختران تشکیل می‌دهند. در این دانشگاه ۲۰ رشتهٔ تحصیلی فعال است که از این تعداد ۱۴ رشته در مقطع کاردانی و ۶ رشته در مقطع کارشناسی است.

  • دانشگاه پیام نور واحد قصرشیرین

دانشگاه پیام نور شهرستان قصرشیرین دارای ۷ عضو هیئت علمی، و بیش از ۱۴۰۰ دانشجوی فعال در ۱۷ رشته تحصیلی است.

  • دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه، واحد قصرشیرین

کتابخانه‌ها

  • کتابخانۀ عمومی آزادی (تأسیس ۱۳۸۰)، شامل بخش‌های امانت، مرجع، نشریات و کودکان.

آثار تاریخی

  • بان قلعه
  • چهارقاپی
  • کاخ خسرو
  • حوش کری
  • کاروانسرای عباسی قصر شیرین
  • نهر شاه گدار
  • قلعه جوانمیر
  • حاجی قلعه سی

گردشگاه‌ها

موزه‌ها

تنها موزه در شهر قصرشیرین، موزه مردم‌شناسی است که از سال ۱۳۸۷ راه اندازی شده‌است. در این موزه ابزار زندگی کشاورزی و عشایری، پوشاک کردی کردان جنوب کردستان و وسایل زندگی عشایری به نمایش گذاشته شده‌است. مکان این موزه کاروانسرای عباسی قصر شیرین است.

ورزش

مسابقات آسیایی

در تاریخ ۵ بهمن سال ۱۳۹۴ شهرستان قصرشیرین به دلیل آب وهوای گرم در فصل زمستان نسبت به دیگر شهرهای ایران برای برگزاری مسابقات آسیایی کونگ فو با حضور ۱۸۰ ورزشکار از ۲۴ کشور آسیایی انتخاب شد. این مسابقات در دو بخش بانوان و آقایان در سبک‌های مختلف برگزار شد.

جاذبه های دیدنی قصرشیرین در کرمانشاه

جاذبه های دیدنی قصرشیرین

از جاذبه های دیدنی قصرشیرین میتوان به کاروانسرای عباسی،بان قلعه و روستای برفی اشاره نمود.

قصرشیرین یکی از شهرهای استان کرمانشاه می باشد که از شمال و غرب با کشور عراق هم مرز است.قصر شیرین از قدیمی ترین شهرهای ایران است که بنای آن را به دوره خسروپرویز نسبت داده اند.اگر قصد سفر به کرمانشاه دارید از دیدن قصرشیرین غافل نشوید در ادامه همراه با نیک صالحی شوید تا با جاذبه های دیدنی قصرشیرین آشنا شوید.

جاذبه های دیدنی قصر شیرین

چهارقاپی قصر شیرین

از میان بناهای قصر شیرین، چهارتاقی مد نظر است.
این بنا جزو آخرین و بزرگ ترین بناهای دوره ی ساسانیان است.
بنایی چهارگوش از جنس سنگ و گچ در ابعاد ۲۵ در ۲۵ متر و ارتفاع ۴.۵ متری
از سطح زمین که در گذر
زمان جنگ و بلا کم ندیده اما همچنان استوار ایستاده است.

اواخر دوره ی ساسانی بود؛ دقیق تر بگوییم در زمان حکومت خسروپرویز بود
که بناهایی شامل عمارت خسرو و چهارتاقی در غرب فلات ایران ساخته شد.
این عمارت ها که برای شیرین، همسر شاهنشاه، ساخته شده بود به قصر شیرین معروف شد.
نویسندگان دوره ی اسلامی بیشتر به عمارت خسرو اشاره کرده اند و اینکه هراکلیوس رومی کاخ مذکور را در سال ۶۲۸ میلادی تخریب کرد.

جاذبه های دیدنی قصرشیرینآتشکده چهارقاپی

کاروانسرای عباسی قصر شیرین

یکی از آثار تاریخی قصر شیرین واقع در استان کرمانشاه، کاروانسرای
عباسی است که از مهم ترین عوامل جذب گردشگر به قصر شیرین محسوب
می شود. در این مقاله می خواهیم شما را با این اثر تاریخی آشنا کنیم که
متاسفانه در زلزله ی اخیر کرمانشاه آسیب جدی دیده است.

کاروانسرای عباسی یکی از جاذبه های دیدنی قصر

شیرین
واقع در استان کرمانشاه است که قدمتی به درازای حکومت صفویه دارد.
این بنا در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. البته لازم به ذکر است
که بخشی از این بنا در دوران پهلوی ساخته شده است و جدیدتر از بخش های دیگر است.

این بنا در خیابان شهدای قصر شیرین قرار دارد و در تاریخ ۸ مردادماه ۱۳۸۱، با شماره ی ۵۸۹۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جاذبه های دیدنی قصرشیرینکاروانسرای عباسی

موزه مردم شناسی از جاذبه های دیدنی قصرشیرین

شاید برایتان جالب باشد که قصر شیرین موزه ای دارد که میتواند
گردشگران را بیشتر با آداب و رسوم و نوع پوشش و حرفه مردم این شهرآشنا سازد. موزه مردم‌شناسی از سال ۱۳۸۷ راه اندازی شده‌است. در این موزه
ابزار زندگی کشاورزی و عشایری، پوشاک کردی کردان جنوب کردستان
و وسایل زندگی عشایری به نمایش گذاشته شده‌است. مکان این موزه کاروانسرای عباسی قصر شیرین است.

موزهموزه مردم شناسی

موزهموزه مردم شناسی

کاخ ساسانی خسرو

کاخ ساسانی خسرو در حاشیه شمالی شهر کنونی قصرشیرین
و در نزدیکی آتشکده چهار قابی ، ویرانه‌های قصر خسرو پرویز دیده می شود
که امروزه به صورت تلی از خاک در آمده است و از جاذبه های دیدنی قصرشیرین است .
این بنا بر روی مصطبه ای به ارتفاع ۸ متر ایجاد شده است . این بنا در جهت شرقی ـ غربی به ابعاد ۹۸*۲۸۵ متر ساخته شده
که راه ورود به داخل بنا از طریق پلکان دو طرفه ای بوده است .

کاخکاخ ساسانی خسرو

کاخکاخ خسرو

بان قلعه از جاذبه های دیدنی قصرشیرین

این مکان تاریخی مربوط به دوره اسکانیان می باشد که چندین
سال است به عنوان آثار ملی محسوب می شود و سالانه گردشگران
زیادی از آن بازدید می کنند این اثر تاریخی به جا مانده از خسرو دوم است
که در آن زمان پادشاه ساسانیان بان قلعه را به صورت تپه ای بزرگ ساخته است.

قلعهبان قلعه

نهر شاهگدار

این کانال از طریق بندی که در شمال شرقی روستای سید ایاز می‌باشد، آب رودخانه حلوان را به حاشیه شمالی شهر قصرشیرین انتقال می‌داده است.

نهر شاهگدار با استفاده از بلوک‌هایی از جنس سنگ‌های ماسه‌ای خاکستری
مایل به سبز رنگ و ملات گچ ساخته می‌شده است. در مورد اهمیت این کانال در دوره ساسانی همین بس که اکثر جغرافیا نویسان ایرانی و عرب سده سوم ه.ق به بعد در مورد آن بحث کرده‌اند. در دوره پهلوی اول به منظور احیاء باغات و زمین‌های کشاورزی قصرشیرین بند
و کانال مذکور با لاشه سنگ و ملات گچ بازسازی و احیاء شده است.

این کانال به عرض متوسط ۴۰/۳ متر است و از عمق آن در برخی از قسمت‌ها
در حدود یک متر باقی مانده است، دیوارهای این کانال به عرض ۷۰سانتی‌متر است که در فواصل معین به منظور استحکام بیشتر دیوارها پشتبندهای دو قلویی احداث شده است.

از آنجا که ارتفاع دیوارهای این کانال در برخی قسمت‌ها در حدود هفت متر است،
لذا در حد فاصل پشتبندها، دریچه‌هایی برای انتقال آب به منظور مشروب کردن
زمین‌های کشاورزی در دو طرف کانال ایجاد کرده‌اند.این نهر از جاذبه های دیدنی قصرشیرین است.

نهرنهر شاهگدار

حوش کوری

ویرانه کاخی از دوره ساسانی در شمال قصر شیرین بر جای مانده است
که در نزد اهالی به نام حوش کوری نامیده می‌شود. این کاخ در روزگار آبادی
یکی از قصرهای سلطنتی و بزرگ ساسانی به شمار می‌آمده است.حوش کوری از جاذبه های دیدنی قصرشیرین می باشد.

جاذبه های دیدنی قصرشیرینحوش کوری

روستای برفی

از قصرشیرین سه جاده خارج می شود که یکی به سمت خسروی و نفت شهر ،ی
کی به سمت گیلان غرب و یکی به سمت سرپل ذهاب می رود.بیشتر روستاهای قصرشیرین در جاده ای که به سمت سرپل ذهاب است قرار دارد.

روستای برفی در شهرستان قصرشیرین استان کرمانشاه می باشد و دارای یک آسیاب قدیمی می باشد که قدمتی حدود ۱۰۵ سال دارد آسیابی که روزگاری سنگ هایش
می چرخید تا محصول گندم کشاورزان تبدیل به آرد شود و به نان سفره های
گرم تبدیل شود. از فعالیت های موجود در روستای برفی می توان به باغداری اشاره کرد.

روستاروستای برفی

گیلانغرب

گیلانغرب (به کردی: گیه‌ڵان) مرکز شهرستان گیلانغرب واقع در جنوب غرب استان کرمانشاه و شمال غرب استان ایلام است. مردم این شهر کرد و از طایفه‌های مختلف ایل کلهر هستند. زبان مردم این شهر کردی و از شاخهٔ کردی جنوبی است با گویش کلهری و با لهجهٔ مردم منطقهٔ گیلانغرب ادا می‌شود.

جمعیت این شهر طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۲۴۰۰۰ نفر بود که در مقایسه با سال‌های قبل کاهش داشته‌است و دلیل آن مهاجرت بی‌رویه مردم شهرستان به سمت شهرهای بزرگتر استان و ایران است.

این شهر بر سر مسیر اصلی قصرشیرین-ایلام قرار دارد همچنین جمعیت آن ۲۲٬۳۳۱ نفر است که در این بین ۱۱٬۱۱۵ مرد و ۱۱٬۲۱۶ زن است و ۶٬۶۶۲ خانوار زندگی می‌کنند مردم این شهر بیشتر مسلمان و پیرو مذهب شیعه هستند.

بیشترین معادن قیر طبیعی ایران در گیلان غرب است. گیلان غرب از قطب‌های مهم ادبی و جایگاه ادبیان نامدار در عرصه فعالیت‌های ادبی کُردی جنوبی در استان‌های کرمانشاه و ایلام است.

تاریخ

جنگ

گیلانغرب به خاطر مقاومت مردم‌اش در برابر حملهٔ ارتش عراق در سال ۱۳۵۹، از سوی سید علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران دومین شهر مقاوم کشور نامیده شده‌است. در تقویم رسمی ایران نیز چهارم مهر ماه روز ملی گیلانغرب (مقاومت مردم گیلانغرب) نام گرفته‌است.

نام

در گذشته نوعی درختچهٔ خودرو " گیه ل " (gyal) مورت امروزی به وسعت چندین هکتار در سراب گیلانغرب وجود داشته که به "سراب گیه ل" یا "باغ گیه ل" معروف بوده‌است، و با توجه به این که در گذشته نام بعضی از مناطق را از روی اسم مواد، درختان و گیاهان آن منطقه نامگذاری کرده‌اند، مانند: چناران، اناران، نی ان (نیان)، زلان، قیلان، گولان=گلین، گیه لان، ناودار و …. این دشت نیز با وجود سراب و باغ زیبای "گیه ل" (گیه ل: نام قدیم مورت) که گیاهی کمیاب، دارویی، شفابخش، مقدس و مورد توجه آیین زرتشت و گذشتگان بوده‌است و این منطقه نیز به نام " دشت گیه لان" = " gyalan " به معنی جایی که درخت " گیه ل " دارد نامگذاری شده‌است. بنابراین اسم " گیه لان " = "gyalan " یک اسم کاملاً کردی می‌باشد که از ریشهٔ (گه یل = gyal = مورت) گرفته شده و هیچ وجه تسمیهی با گیلان شمال که برگرفته از (قوم گیل = gil = گیلک) می‌باشد را ندارد، گیه لان = gyalan آن در فارسی حذف شده و به اشتباه گیلان = gilan نوشته شده‌است.

موقعیت جغرافیایی

گیلان غرب در طول جغرافیایی ۴۵ درجه و ۵۵ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۴ درجه و ۷ دقیقه یکی از شهرهای واقع در غرب و جنوب استان کرمانشاه است؛ که از طرف شمال به سرپل ذهاب و کرند، از شمال شرق و شرق و جنوب شرق به اسلام‌آباد غرب و گردنه قلاجه و سرابله و ایوان غرب و ایلام و از طرف جنوب و جنوب غرب به سومار، مندلی و در مغرب آن نفت شهر و قصر شیرین واقع شده‌است. گیلانغرب در ارتفاع ۸۰۴ متری از سطح دریا واقع شده‌است و مرکز شهرستان جز مناطق گرمسیر استان محسوب می‌شود. گیلانغرب بر سر مسیر اصلی قصرشیرین-ایلام است و کل استان ایلام را به مرز خسروی و گذرگاه مرزی پرویزخان وصل می‌کند هر چه به طرف شرق و شمال شهرستان پیش بروید ارتفاع بیشتر و هوا رو به سردی می‌رود و هرچه به طرف جنوب و غرب و مرز عراق بروی هوا رو به گرمی و به ارتفاع‌های کم می‌رسید. به‌طور مثال از مرکز شهرستان که به سمت اسلام‌آباد غرب یا کرمانشاه پیش بروید پس از ۱۵ کیلومتر از ارتفاع ۸۰۰ متری شهر به ارتفاع ۱۱۰۰ متری در روستاهای اطراف در دهستان چله می‌رسید و پس از ۶۸ کیلومتر که به بخش گوواور که جز شهرستان محسوب می‌شود برسید می‌بینید که ارتفاع به ۱۵۰۰ متر نیز می‌رسد و برعکس هر چه به سمت عراق یا قصرشیرین پیش بروید کم‌کم به ارتفاع ۵۰۰ و کمتر در مرز سومار به ۲۹۰ متر و در خود قصرشیرین به ۳۵۰ متر می‌رسد و رو به گرمی و پستی می‌رود. فاصله گیلان‌غرب تا تهران ۶۵۰ کیلومتر، تا مرکز استان یعنی کرمانشاه ۱۵۵ کیلومتر تا مرکز استان ایلام یعنی شهر ایلام ۹۵ کیلومتر، تا مشهد ۱۵۵۵ کیلومتر، تا اهواز ۵۰۴ کیلومتر، تا شیراز ۱۰۰۰ کیلومتر، تا بندر عباس ۱۵۸۰ کیلومتر، تا چابهار ۲۲۶۰ کیلومتر، تا تبریز ۷۳۲ کیلومتر، تا اصفهان ۶۸۰ کیلومتر، تا سرابله در استان ایلام ۸۰ کیلومتر تا مرز عراق از پایانه مرزی سومار و از پایانه مرز خسروی ۸۰ کیلومتر، تا اسلام‌آباد غرب ۹۰ کیلومتر، تا قصرشیرین ۵۵ کیلومتر، تا سرپل ذهاب ۵۰ کیلومتر، تا مرکز شهرستان ایوان واقع در استان ایلام ۵۵ کیلومتر تا مرز استان ایلام و استان کرمانشاه از جاده میاندار ۲۱ کیلومتر تا خانقین عراق ۹۰، تا سلیمانیه ۲۶۰، تا اربیل ۳۸۵، تا بغداد و کاظمین ۲۵۵، تا کربلا ۳۵۵، تا سامرا ۲۸۸، و تا نجف ۴۴۴ کیلومتر است.

اماکن باستانی

  • قصر سراب وجود تپه‌ای تاریخی در سراب گیلان غرب که آثار به جای مانده از آن شبیه به یک قصر است که عده‌ای آن را مربوط به دورهٔ ساسانی و عده‌ای دیگر فراتر از دوره ساسانی می‌دانند همچنین بوته‌های کمیاب مورت مقدس در پایین دست قصر سراب یافت می‌شود که نشانی از قدمت فراوان آن می‌باشد.
  • قڵا (قلعه) تپه‌ای در وسط شهر گیلان غرب بوده که معروف به قڵا (قلعه) می‌باشد که آنگونه پیداست این ساختمان خرابه سه طبقه بوده‌است که بسیاری بر این عقیده هستند این تپه می‌تواند یک زیگورات مربوط به دوره ایلامیان باشد.
  • حهسهن زوور دار خرابه‌ای در پایین دست شهر گیلان غرب واقع شده‌است که در میان مردم منطقه به حسن زوردار معروف می‌باشد. مساحتی حدود سیصد متر دارد. این قلعه که متأسفانه بعلت حفاریهای بیش از حد و عبور یک کانل آب از کنار آن چیز زیادی از آن باقی نمانده‌است. به احتمال زیاد این قلعه مقر حکومت خاندان کُرد حسنویه بوده‌است که زمانی نسبتاً طولانی بر منطقه غرب کشور سیطره داشته‌اند.
  • عهمله قیوت بلندای آمله قوت (Amalah ghut)که یک برج طبیعی بر فرازانارک در جانب جنوبی شهر گیلان غرب است. در محل آثاری از ساروج و گچ وجود دارد. آثاری از زندگی انسانهای گذشته در اطراف آن وجود دارد که سبب عدم وجود سند یا کاوشی در آن ناشناخته مانده‌است. البته عده زیادی اعتقاد دارند که مربوط به زمان ساسانیان است و درزمان حمله اعراب به ایران خراب شده‌است چون اعراب از طرف گیلانغرب و شهر حلوان (سرپل ذهاب) به ایران حمله‌ور شده‌اند آن موقع گیلانغرب دشتی حاصلخیز و وسیع بوده‌است. منطقه آمله قوت طوری است که بر تمام دشت ویژنان، دشت گیلان، قصرشیرین و بر ناودار تا ارتفاعات مشرف بر ایوان غرب مسلط است و جای مناسبی برای دیدبانی گذشته گان بوده‌است.
  • چیاێ ئاسنگهرانه (تپه آهنگران)

تفرجگاه‌های طبیعی

  • سراب مورت گیلان غرب:
  • دربند گلین :
  • پارک طبیعی ناودار (میاندار) :
  • مِلیَنَه :
  • پاچه :
  • تنگه گلم:
  • منطقه سر سبز چله:
  • گردنه قلاجه (منطقه حفاظت شده قلاجه)

بلایای طبیعی

  • وزش باد استثنایی: شب ۲۶ آذر ۱۳۸۵ ه‍.ش باد بسیار شدیدی شروع به وزیدن کرد که خسارتهای زیادی را به منطقه وارد ساخت و بسیاری از درخت‌ها را از جا کند ادراه هواشناسی سرعت این باد را صدو سی کیلومتر بر ساعت اندازه‌گیری کرده بود. از معمرین و افراد مسن منطقه هیچ‌کدام چنین باد مخربی را به یاد نداشته‌اند و با غضب خدا از آن یاد می‌کردند.
  • گرد و غبار: در سالهای اخیر تعداد روزهایی که فضای جنوب و غرب کشور و بالطبع هوای منطقه گیلان غرب تحت تأثیر توده‌های هوای آلوده و گرد و غبار و مضرات ناشی از آن قرار گرفته، افزایش یافته‌است.
  • زلزله: بیش از دویست لرزه در سال ۱۳۹۲ که موجب شد بیش از ده روز مردم در سرما بدور از خانهایشان و در چادر زندگی کنند (بزرگترین این لرزه‌ها ۵٫۷ ثبت شد). مرکز این زلزله‌ها حوالی گیلانغرب و سومار و قصرشیرین و سرپل ذهاب بود.

زلزله ۲۱ آبان ۹۶ به قدرت ۷٫۳ ریشتر که ساعت ۲۱:۴۸ ازگله در ثلاث باباجانی را در عمق ۱۱ کیلومتری زمین لرزاند که مقدار ۶٫۴ ریشتر آن چیزی نزدیک به زلزله بم به گیلانغرب رسید و طبق آمار غیررسمی بالای ۳۰۰ زخمی در روستاها و شهر بر جای گذاشت… بیشترین ویرانی این زلزله در سرپل ذهاب بود که ۷ ریشتر زلزله به آن رسیده بود و کشته و زخمی زیادی را بر جای گذاشت… این زلزله در کل استان کرمانشاه و ایلام و کردستان بطور جدی حس شد و حتی استان‌های خوزستان و آذربایجان‌های شرقی و غربی و اصفهان و همدان و اراک و… هم آن را احساس کردند. این زلزله آنقدر قوی بود که حتی تا دریای مدیترانه احساس شد و خسارات زیادی را در ایران و عراق بر جای گذاشت.

زلزله‌های ۲۱ دی ماه ۱۳۹۶ که چندین زلزله با بزرگی بیشتر از ۵ ریشتر بود در سومار و گیلانغرب خسارت‌های زیادی بر جا گذاشت و خانه‌ها و مکان‌هایی که در اثر زلزله شدید ۷٫۳ ریشتری ازگله و پس لرزه‌های آن سست شده بود را به‌طور کلی تخریب کرد. این زلزله‌ها حدود ساعت ۱۰ و نیم صبح در عمق بسیار کم شروع شد و در عرض یک ساعت ۶_۷ زلزله بالای ۵ ریشتر در سومار و گیلانغرب و ایوان و زرنه رخ داد که باعث وحشت مردم شد. همچنین در طول این روز عجیب از بعد وقوع زلزله‌ها حدود ۶۰ بار دیگر تا شب سومار لرزید تا نشان از بالا بودن قدرت این زلزله‌ها و پس لرزه‌های بعد آن باشد. به گفتهٔ برخی خبرگزاریها این زلزله‌ها به‌طور جدی به جز گیلانغرب در بغداد، سلیمانیه، ایلام، قصرشیرین، سرپل ذهاب، اسلام‌آباد غرب و ایوان و کرمانشاه و به‌طور خفیف حتی در مهاباد و بوکان و شهر وان ترکیه احساس شده‌است. این زلزله همچنین در شهرهای مرزی چه در خاک عراق چه در خاک ایران خسارات زیادی برجای گذاشت شهر مندلی در عراق در استان دیاله نزدیک‌ترین شهر ب

مناطق دیدنی گیلانغرب

ا

مناطق دیدنی گیلانغرب

از مناطق دیدنی گیلانغرب می توان به منطقه حفاظت شده قلاجه،انجیرکوه و روستای انجاورودگلین را نام برد.

گیلانغرب یکی از شهرهای استان کرمانشاه می باشد که به دلیل آب و هوای مطبوع به خصوص در فصل بهار طرفداران زیادی دارد.ساکنین این شهر اغلب کردتبار و کلهر که یکی از ایل های بزرگ کردستان است می باشند.اگر قصد سفر به کرمانشاه را دارید بد نیست به گیلانغرب زیبا هم سر بزنید در ادامه همراه با نیک صالحی شوید تا با مناطق دیدنی گیلانغرب آشنا شوید.

مناطق دیدنی گیلانغرب

تنگ گولم

آبشار زیبای تنگ گولَم در ۲۰ کیلومتری غرب شهر گیلانغرب دردهستان ویژنان
واقع گردیده است این آبشار زیبا و دیدنی برای گردشگران و دوستداران طبیعت می تواند
دیدنی باشد و هربیننده ای را مجذوب خود کند

گردشگران بویژه مسافران نوروزی می تواند به گیلانغرب نگین
غرب کشور سفر کرده واز این آبشار که دارای قابلیت های بسیار زیادی برای تبدیل شدن
به یک منطقه گردشگری است دیدن کنند. دسترسی به این منطقه از طریق کیلومتر ۴ جاده ارتباطی این شهرستان
به سومار، جاده فرعی خاکی سمت راست جاده به سمت سومار امکانپذیر است.تنگ گولم در اثر فرسایش رودخانه کنگاوش ایجاد شده است.

مناطق دیدنی گیلانغربتنگ گولم

سراب مورت

سراب مورت و محوطه‌ی تاریخی آن ، اصلی‌ترین جاذبه‌ی گردشگری و از مناطق دیدنی گیلانغرب
است. محوطه‌ی تاریخی سراب مورت در پنج کیلومتری شرق شهرستان گیلانغرب در استان
کرمانشاه و در حاشیه‌ی روستای سراب واقع شده است.

مناطق دیدنی گیلانغربسراب مورت

سرابسراب مورت

گوردخمه گلین از مناطق دیدنی گیلانغرب

در منطقه ای به نام گلین در شهرستان گیلانغرب گوردخمه ای وجود دارد
که اثری به جای مانده از گذشتگان است . گوردخمه گلین یا همان گوردخمه دیره
در فاصله بیست و چهار کیلومتری جاده سرپل ذهاب به طرف دیره ، در نزدیکی روستای گلین در استان کرمانشاه قرار دارد .

اهالی روستا این گوردخمه را به نام «فرای کن» یا «طاق فرهاد» یا «اتاق فرهاد»
می شناسند. این گوردخمه به طول ۵۰/۶ متر، عمق ۲۰/۳ متر و ارتفاع ۱۵/۲ متر است.
در انتهای دخمه دو پله به طول ۳۵/۲ متر ایجاد شده است.

همچنین در دیوار جنوبی این دخمه،
صفه ای به ابعاد ۶۰/۱×۳۴/۱ متر جهت ایجاد نقوش تراشیده شده است .

این گوردخمه , گوردخمه ای است
از دوران باستان که مورد توجه بازدیدکنندگان و گردشگرانی است که برای دیدن منطقه دیدنی و سرسبز گلین می آیند .

گورگوردخمه گلین

منطقه شکار ممنوع زله زرد

منطقه شکار ممنوع زله زرد در موقعیت جغرافیایی ۳۳° ۴۳′ ۳۶″ N و ۴۶° ۰۸′ ۳۲″ E در استان
کرمانشاه واقع است. منطقه شکار ممنوع زله زرد با ۳۹ هزار هکتار وسعت یکی از
مناطق مهم زیستگاهی گونه های نادر گیاهی وجانوری درسطح استان و کشوربشمار می رود.
منطقه شکار ممنوع زله زرد ۸۰۰۰۰ هکتار وسعت دارد و از مناطق دیدنی گیلانغرب می باشد.

منطقهمنطقه شکار ممنوع زله زرد

کاخ اربابی سراب مورت

کاخ اربابی بنایی تاریخی با قدمت ۲۵۰۰ سال است که در یک کیلومتری
شرق شهر گیلانغرب قرار دارد. این بنا در مکانی بیش از نیم هکتار وسعت قرار دارد
و شامل دو قسمت رسمی و خصوصی است. نقشه کاخ اربابی از جمله نقشه های
برتر معماری باستانی دنیا است.

این کاخ از سنگ، ملات، گچ و آجر ساخته شده و از راهروها، تالار تشریفات، اتاق تخت
نشین حاکم، محل زندگی خصوصی حاکم و واحدهای اداری، دفتر منشی، پاگردها تشکیل
شده است. با توجه به گچبری های داخل تالار می توان نتیجه گرفت که تالار با پلاک و گچبری
در دوره اشکانی
تزیین شده است.

راهروهایی در اطراف این قسمت از تالار وجود دارد که به وسیله این راهروها می توان به قسمت های اداری این مجموعه دست یافت. طول این راهروها ۵۰ متر و عرض آن ها ۳ متر است.

کاخکاخ اربابی سراب مورت

رودخانه کنگاکوش

سرچشمه آن آب ها و سرچشمه هایی است که از قسمت میانی و غربی دشت
ویژنان به سوی تنگ گولم ( ته نگ گوله م ) سرازیر می شود و از مناطق دیدنی گیلانغرب است.
رودخانه را می توان رودخانه ای فصلی نامید . زیرا در سال های پر باران آب آن بسیار زیاد در سال هایی که مقدار بارش کاهش می یابد
آب آن بسیار کم می شود .

آبشار زیبای تنگ گولم یا ( سه ر تاف) تقریباً در ابتدای شروع این رودخانه است .
جهت جریان آب رودخانه به طرف کشور عراق است .در تابستان آب کاهش چشمگیر
یافته و گاه خشکیده می شود. مسیر نسبتاً طولانی رودخانه ارتفاعات گرمسیری
شهرستان گیلانغرب با قلل متعدد که مراتع طوایف ایل کلهر است.

این مسیر با بارش اولین باران پاییزی جلوه و منظره ای
بسیار زیبا می یابد و تا آخر فروردین و اوایل اردیبهشت که فصل گرما آغاز می شود .
طراوت و شادابی خاص خود را حفظ می کنند.

رودخانهرودخانه کنگاکوش

رودخانهرودخانه کنگاکوش

قلعه مهرنگار

قلعه مهرنگار اثر تاریخی دیگری است که در جاده دهستان ویژنان قرار دارد
که مربوط به دوران خسرو انوشیروان ساسانی می باشد و از مناطق دیدنی گیلانغرب می باشد.

قلعهقلعه مهرنگار

قلعهقلعه مهرنگارمنابع- سایت ویکی پدیا- نیک صالحی

روانسر

رَوانسَر یکی از شهرهای استان کرمانشاه در غرب ایران است. این شهر همراه با جوانرود و ثلاث باباجانی تا سال ۱۳۶۹ همگی جز شهرستان پاوه بودند. این شهر مرکز شهرستان روانسر است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت شهر روانسر کمی بیش از چهل هزار نفر است

وجه تسمیه

در مورد نام روانسر نظرات مختلفی مطرح شده‌است که بر اساس یکی از آن‌ها به سبب وجود سرآب گنه خانی که سرچشمه رود قره‌سو است، این محل روان-سر یعنی سرچشمه رودخانه ها خوانده شده‌است.

مردم روانسر به زبان کردی و لهجه سورانی اردلانی «روانسری» صحبت می‌کنند.

تاریخ و آثار باستانی

روانسر دارای آثار پیش از تاریخی و تاریخی مهمی است و از این لحاظ در باستان‌شناسی غرب کشور جایگاه ویژه‌ای دارد. قدیمیترین آثار سکونت انسان در اطراف روانسر به دوره پارینه سنگی میانی تا فرا پارینه سنگی بازمی‌گردد که حداقل از حدود ۵۰ هزار سال تا ۱۲ هزار سال پیش را شامل می‌شود که بقایای آن‌ها در غارهای کولیان و جاوری و همچنین رودخانه گراب (آوی خر) یافت شده‌است. از دیگر کشفیات قدیمی روانسر یک دندان آسیای فیل است که مربوط به دوره پلیستوسن است و در نزدیکی شهرک روانسر کشف شده‌است. از آثار دیگر روانسر تپه موسایی و دو تپه مجاور آن است که از اوایل دوره مس و سنگ (حدود ۷ هزار سال پیش) تا زمان‌های اخیر مورد سکونت انسان بوده‌است.

در دوره آشور نیز روانسر یکی از پایگاه‌های این دولت بین‌النهرینی بوده که نیکور خوانده می‌شد و سربازان آشوری مستقر در آن خراج جمع‌آوری شده از منطقه را به آشور می‌فرستادند. دخمه روانسر که مردم روانسر به آن «کۆ شک» می‌گویند در دیواره کوه قله در شمال شرقی روانسر واقع است که به دوره هخامنشی بازمی‌گردد. این دخمه شامل یک اتاقک کوچک است که ورودی آن به سمت شرق و مشرف به رودخانه وشکه رو است. نقش اهورامزدا، یک شخص روحانی و توده‌ای هیزم در سمت راست ورودی این دخمه دیده می‌شود. یک پایه ستون نیز در کنار سراب گنه خانی وجود داردبه اسم «تختی زنگی» که احتمالاً هم‌زمان با دخمه ساخته شده‌است و نشان دهنده وجود یک کاخ یا سازه‌ای کوچکتر در نزدیکی چشمه در دوران هخامنشی است؛ بنابراین روانسر در دوره هخامنشی نیز احتمالاً یکی از مراکز مهم این حکومت در غرب کشور بوده‌است. در دوره اشکانی روانسر شهر کوچکی در غرب روانسر کنونی بوده که امروزه بقایای آن نزدیک چشمه کانی و این (نزدیک پلیس راه) قرار دارد. از دوره ساسانی نیز مجموعه‌ای از ظروف نقره در غار قوری قلعه کشف شده‌است. همچنین گورستانی از دوره صفوی با سنگ قبرهای کتیبه دار به خط کوفی در دامنه شمالی کوه قله وجود داشت که متأسفانه طی سالیان اخیر تابود شده یا به تاراج رفته‌است. این گورستان بزرگ صفوی گویای اهمیت روانسر در دوره صفوی است. روانسر در دوران حکومت اردلان نیز جزو قلمرو حاکمان اردلان بوده‌است.

آثار باستانی روانسر

  • تپه‌های سه‌گانه موسایی (از اواخر دوره نو سنگی -حدود ۷ هزار سال پیش- تا دوره اسلامی)
  • غار کولیان و غار سراب جاوری (از دوره پارینه سنگی میانی -حدود ۵۰ هزار سال پیش- تا اواخر دوره فرا پارینه سنگی- حدود ۱۲ هزار سال پیش-)
  • گوردخمه «کۆشک» (متعلق به دوره ماد)
  • تپه کانی و این (متعلق به دوره اشکانی)
  • گورستان اسلامی (دورهٔ صفویان و قاجاریه)

معماری سنتی

معماری سنتی روانسر شامل واحدهایی دو طبقه و ایوان دار بود که دیوار طبقه همکف آن از سنگ لاشه و دیوار طبقه بالا اکثراً از خشت ساخته می‌شد. طبقه بالا دارای ایوان مسقف با ستونهای چوبی بود و کلیه اتاق‌ها دارای پنجره‌های کوچک چوبی بودند که معمولاً آبی رنگ بودند. سقف با تیر و چوب یا با شاخه‌های بید و لایه‌ای از کاهگل پوشانده می‌شد. از اتاقهای طبقه همگف برای نگهداری دام و انبار هیزم و غله استفاده می‌شد. خانواده نیز در طبقه بالا مستقر می‌شدند. متأسفانه معماری سنتی روانسر طی دهه‌های شصت و هفتاد بتدریچ تخریب شد و امروز تنها چند نمونه با قدمت بیش از شصت سال در روانسر باقی‌مانده که اغلب در شرق سراب گنی خانی واقع شده‌اند.

اقتصاد

تنها کارخانه توپ دست‌دوز ایران در شهر روانسر مستقر است که به ۳۰ استان و هزار شهر در ایران توپ دست‌دوز صادر می‌کند. سالانه حدود ۳۵۰ هزار توپ دست‌دوز در این شهر تولید می‌شود که تمام آن‌ها توسط زنان تولید می‌شود. یکی از بزرگترین گاوداری‌های ایران در حسن‌آباد روانسر قرار دارد. در سالهای اخیر نیز صنعت پرورش دام و طیور در روانسر رشد بالایی داشته و روانسر در حال حاضر یکی از مراکز اصلی تأمین گوشت مرغ استان است. چندین واحد صنعتی نیز در شهرک صنعتی حسن‌آباد مشغول به کار هستند. شهرستان روانسر به دلیل وجود آبهای فراوان قطب کشاورزی استان کرمانشاه محسوب می‌شود و بیشترین نیروی کاری این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند از عمده محصولات روانسر می‌توان به گندم، جو، نخود، صیفی جات، سبزیجات و خصوصاً ذرت (که دارای بیشترین برداشت در هکتار، در کشور می‌باشد) اشاره کرد. همچنین از سال ۱۳۸۵ تولید گوجه فرنگی گسترش یافته که محصولات آن کارخانه رب گوجه فرنگی روژین را تغذیه می‌کند. شهرستان روانسر به یکی از تولیدکنندگان مهم رب گوجه فرنگی در کشور تبدیل شده‌است.

روانسر در ۶۷ کیلومتری مرکز استان کرمانشاه واقع شده است و به علت مناظر زیبا و طبیعت چشم نواز، آب و هوای دل انگیز و اماکن تاریخی و تفریحی دیدنی، هرساله توریست‌های زیادی را جذب می‌کند.

وجود رودها و چشمه‌ها و سراب همیشه پرآب، کوه‌ها و چشمه‌ها و آثار باستانی همچون بزرگ‌ترین تپه تاریخی منطقه و بزرگ‌ترین غار آبی آسیا و قله بلند شاهو، این شهرستان را به نگین منطقه اورامانات مشهور کرده و یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز گردشگری کرمانشاه به شمار می‌رود.

شهرستان روانسر دارای ۵۶ اثر تاریخی است که شامل تپه‌های سه‌گانه موسایی (از اواخر دوره نوسنگی حدود هفت هزار سال پیش تا دوره اسلامی)،غار کولیان و غار سراب جاوری (از دوره پارینه سنگی میانی حدود ۵۰ هزار سال پیش تا اواخر دوره فرا پارینه سنگی حدود ۱۲ هزار سال پیش)، گوردخمه «کۆشک» (متعلق به دوره هخامنشی)، تپه کانی و این (متعلق به دوره اشکانی)،گورستان اسلامی (دورهٔ صفویان و قاجاریه)، غار قوری قلعه (اواخر دوره ساسانی و اوایل اسلامی)، گوردخمه طاق فرهاد (متعلق به دوره هخامنشی) است و این شهرستان به «دروازه اورامانات» شهرت دارد و از نظر جغرافیایی از اهمیت خاصی برخوردار است.

روانسر شهری تاریخی توریستی با طبیعتی بی نظیر

سراب زیبای روانسر به عنوان مهم‌ترین جاذبه گردشگری استان کرمانشاه چشم‌اندازی طبیعی و فوق‌العاده دارد. این سراب پرآب و زیبا در روانسر از توابع استان کرمانشاه است و در تمام ایام سال پذیرای میهمانان بسیاری از نقاط کشور است. دریاچه با محیط سرسبز پیرامونش جایی عالی برای گشت و گذار است، هوای خوب و چشم اندازهای بی بدیل معمولاً دریاچه‌ها را به جاذبه‌ای محبوب تبدیل کرده است. این سراب که در لیست آثار ملی ایران قرار دارد از کوهستان شاهو سرچشمه می‌گیرد.برای تمام شهر تنها یک مسیر اصلی به چشم می‌خورد که محل عبور آن دقیقاً از وسط آب و رودخانه است. از طریق این مسیر تمام نقاط شهر با هم مرتبط می‌شوند و در امتداد آن نواحی مسکونی شکل گرفته‌اند. نکته‌ی مثبت این منطقه در این است که رسیدن به همه ی بخش‌های شهر از طریق همین مسیر اصلی ممکن می‌شود.‌

سراب روانسر مهمترین جاذبه شهر است و تعداد زیادی از اهالی شهر اوقات فراغت و روزهای تعطیل خود را در کنار این دریاچه می‌گذرانند. گردشگرانی هم که از دیگر شهرها به حوالی این دریاچه سفر می‌کنند بازدید از این منطقه را در لیست برنامه‌های خود قرار می‌دهند. شهرستان روانسر جاذبه‌های زیادی را در خود جای داده که از میان آنها می‌توان به غار طولانی قوری قلعه، تپه موسایی و مناطق جذاب شبانکاره اشاره کرد اما بدون شک در میان جاذبه‌های این شهر، سراب روانسر چیز دیگری ست جاذبه‌ای بهشتی که با آب و هوای خوب و مناظر دل فریب پذیرای گردشگران زیادی است.

غار قوری قلعه

غار قوری قلا یا قوری قلعه، بزرگ‌ترین غار آبی خاورمیانه با پیشینه‌ی ۶۵ میلیون سال از مهمترین جاذبه‌های گردشگری کشور به حساب خواهد آمد. غارقوری قلعه در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر در دامنه کوه شاهو و مشرف بر جاده روانسر به پاوه و در همسایگی روستایی به همین نام جای گرفته است. این غار بعد از غار علیصدر بزرگترین غار آبی ایران به حساب می‌آید. اسم عجیب غار به این دلیل است که قدیم‌ها قلعه‌ای شبیه به قوری در حدود یک کیلومتری این محل قرار داشته. طول غار از ۱۲ کیلومتر بیشتر است و عمقش حدود سه هزار متر. دمای توی غار حدود ۷ تا ۱۱ درجه است و رطوبتش بین ۴۰ تا ۶۰ درصد. پس خنک است.‌

روانسر شهری تاریخی توریستی با طبیعتی بی نظیر

اولین محوطه وسیعی که در غار می‌بینید، اسمش تالار مریم است. دور تالار پر است از قندیل‌های خیلی زیبا که شکل‌های مختلفی دارند. یکی از قندیل‌ها ظاهری شبیه به حضرت مریم (ع) دارد و به همین دلیل اسمش مریم را بر تالار گذاشته‌اند. در عمق هزار متری غار، یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین حوضچه‌های آبی دنیا را می‌بینید. قندیل‌هایی شبیه به پرده در این قسمت وجود دارد که به هر کدام دست بزنید، صدای سازی را می‌دهد. اسم این تالار را بتهوون گذاشته‌اند. به عمق هزار و ۵۰۰ متری که برسید تالار عروس را می‌بینید. تالار عروس سنگ‌های کریستالی سفید و براق داد و جای پاها روی آن می‌ماند

پاوه

معرفی شهر پاوه

پاوه

پاوه یکی از شهرهای شمالی استان کرمانشاه و مرکز شهرستان پاوه است که در مجاورت مرز ایران و خارج (اقلیم کردستان) قرار دارد. به دلیل ساختار پلکانی، پاوه ملقب به شهر هزارماسوله است. منطقه‌ای که پاوه در آن واقع است بسیار خوش آب و هوا است و در کنار کوهستان شاهو قرار گرفته‌است. ساکنین این شهر کرد بوده و به گویش هورامی تکلم می‌کنند. (تعدادی از روستاهای پاوه به گویش جافی تکلم می‌کنند)

وجه تسمیه

پاوه از مناطق زیبای استان کرمانشاه و مرکز اورامانات (اورامان)(هورامان) که شامل شهرستان‌های پاوه روانسر جوانرود و ثلاث است. نام پاوه را به �پاو� سردار یزدگرد سوم - آخرین پادشاه ساسانی - منسوب می‌دانند که جهت جلب حمایت مردمان کرد، روانه این منطقه‌شد و مورد احترام اهالی قرار گرفت. بعدها به خاطر تجلیل از آن سردار، این ناحیه را پاوه نامیدند، که در کتاب‌های عربی فاوج آمده‌است. پس از اسلام فاوج نام گرفت سپس به پاوه تغییر نام یافت.

عده‌ای دیگر معتقدند که واژه پاوه به معنی پایدار و ثابت (ایستاده در گویش هورامی) است. هم چنین معنای کلمه هورامان از اورتن (اورامان) نام یکی از سرودهای دینی زرتشتیان گرفته شده‌است. قلعه دژ و پاسگه که هنوز در پاوه وجود دارند بازمانده و باروی عهد آن سردار است. ظاهراً در محلی نزدیک پاوه که اکنون جنگاه گفته می‌شود مردم پاوه با سعدوقاص جنگیده‌اند.

پیشینه

در سال ۱۱۵۱ (هجری قمری) نادر شاه افشار پس از غلبه بر سردار مشهور عثمانی توپال عثمان پاشا و فتح بغداد به هنگام عبور از اورامانات تمامی مردم منطقه پرجمعیت فاوج (همان پاوه) که مردان دلیر و جنگجویی بودند و در عین حال هم تیر اندازان ماهر و هم باروت سازان قابلی بودند به سمت استرآباد کوچ داد که هم عاملین تجهیز سپاه او باشند و هم سدی عظیم در برابر ترکمن‌ها، که هرازگاه به استرآباد و اطرافش شبیخون می‌زدند و غارت می‌کردند؛ نادرشاه مسئولیت مردم فاوج را برعهده شخصی به نام میرزا شفیع بیک پاوه‌ای گذاشت که با انسجام واتحاد این طایفه، ترکمن‌ها میخکوب شدند. پس از سرکوب ترکمن‌ها توسط مردم فاوج (پاوه) نادر شاه اجازه برگشت به آن‌ها را نداد (البته به احتمال بسیار زیاد خود بزرگان مردم پاوه نیز خود تمایلی به برگشت نداشتند؛ چون زمینهایی که در کردکوی به پاس خدماتشان در اختیار آن‌ها گذاشته شده بود بسیار حاصلخیز تر و مرغوب تر بودند) و آن‌ها را را در منطقه ای از گلستان که بعدها به مناسبت کرد بودن آن‌ها کردکوی نام گرفت اسکان داد. این اسارت و تبعید مردم فاوج (همان پاوه) که حدود سیصد سال قبل رخ داد به تبعید تمامی مردم فاوج (همان پاوه) منجر گردید؛ به حدی که این منطقه خالی از سکنه شد (در واقع مردم کردکوی نوادگان فاوجی‌های تبعید شده هستند و اجداد آن‌ها از زمانهای باستانی در پاوه ساکن بوده‌اند) و بعدها عشایر و ایلهای هورام و جاف (مثلا ایل جاف ولدبیگی) که در حال ییلاق و قشلاق در اورامانات بودند با مشاهده خالی از سکنه شدن این منطقه خوش آب و هوا و حاصلخیز در این منطقه سکونت یافتند و پاوه امروزی را تشکیل دادند که قدمت این شهر جدید به بیشتر از سیصد سال نمی‌رسد.

البته امروزه شجره نامه‌ها و اسنادی توسط برخی طایفه‌های ساکن در پاوه در دست است که بر اساس آن‌ها قدمت سکونت گاه اجداد خود را به ۸۰۰ سال و حتی صدر اسلام نیز می‌رسانند که تحقیقات در خصوص این شجرنامه‌ها ثابت کرده‌است که این شجره نامه‌ها تخیلی بوده و تناقضات غیرقابل اغماضی در آن وجود دارد و هیچ‌کدام از این شجره نامه صحیح نمی‌باشند.

شهر پاوه

شهر زیبا و تاریخی پاوه با قدمت تاریخی بیش از ۳ هزار سال، به فاصله ۱۱۲ کیلومتری از مرکز استان و ۴۵ کیلومتری تا نقطه صفر مرزی قرار دارد. سازه‌ها و منازل مسکونی در این شهر به گونه‌ای طراحی شده‌است که در بیش‌تر موارد پشت‌بام خانه‌ای که در ارتفاع کم‌تری از دامنه کوه ساخته شده‌است حیاط منزلی است که چند متر بالاتر ساخته شده‌است. به همین دلیل پاوه را شهر هزار ماسوله می‌نامند. پاوه در گذشته ۹ محله داشته که ساکنان اصلی شهر در این قسمت‌ها ساکن بوده‌اند و عبارتند از: �میرائاوا�، �شه خه لیان�، �سه ردی�، �قدیم شار�، �ئاسنگران�، �پشته�، �قلاخوان�، �فیض ئاوا�، �سواره یا زواره�.

مردم پاوه در گذشته باغدار و دامدار بوده‌اند. این دو حرفه امروزه از رونق خود افتاده‌اند و بخصوص قانون ارث تأثیر بسیاری در قطعه قطعه شدن باغ‌های شهر دارد. امروزه پاوه بیشتر یک شهر توریستی خدماتی می‌باشد.

خیابانها

  1. خیابان ۲۶مرداد: این خیابان از ترمینال کرمانشاه شروع تا میدان مولوی امتداد دارد.
  2. خیابان مولوی: از میدان مولوی شروع و به میدان شهداء (فلکه فرمانداری) منهی می‌شود.
  3. خیابان مرکزی –سراب هولی کمربندی گردشگری –آرامگاه امام غزالی امام خمینی رسالت تکیه
  4. پاوه یک شهر طولیست. طول شهر پاوه که از دوریسان تا نوریاب امتداد دارد حدود ۱۰ کیلومتر است. پاوه کلاً سه خیابان اصلی و چندین خیابان فرعی دارد. خیابانی که از ترمینال کرمانشاه به سمت شهر امتداد می‌یابد در جنب بیمارستان به دو شاخه تقسیم می‌شود شاخه‌ای به نام خیابان ۲۶ مرداد تا میدان مولوی و سپس با نام خیابان مولوی به فلکه فرمانداری (میدان شهداء) منتهی می‌شود؛ که البته در آنجا نیز انشعاباتی یافته و به خیابانهای صلاح الدین ایوبی، امام غزالی، مرکزی وآرامگاه منتهی می‌گردد.

مساجد

تکایا

در پاوه دو تکیه موجود می‌باشد: تکیه مرحوم حاج شیخ نصرالدین خالصی رهبر طریقت قادری و تکیه و خانقاه نقشبندی که مرکز تجمع دراویش حضرت شیخ حسام الدین نقشبندی است.

مراکز علمی

  • دانشگاه پیام نور
  • دارالعلوم اسلامی نجار
  • دانشگاه علمی کاربردی

اقتصاد

  • صنایع دستی: �چه خورانک مه ره ز�، �کلاش�، �شال�، �فره نجی�، “هه لاوه”۴ و ….
  • کشاورزی: که در پاوه بیشتر باغداری است؛ که شامل درخت گِردو و پرورش انار است.
  • دامداری: که سابقه طولانی دارد و البته امروزه در پاوه رونق چندانی ندارد.
  • صنایع دستی بی‌نظیر مانند: چوخه و رانک (لباس مردانه)، کلاش (گیوه)، نمدمالی، گلیم و جاجیم‌بافی، فرنجی‌سازی و فرش‌بافی.

هم‌چنین از محصولات صادراتی شهرستان پاوه می‌توان به گردو، بادام، انگور، انجیر، فراورده‌های دامی و… اشاره کرد.

کشاورزی و دام داری

بیش‌تر مردم پاوه به علت داشتن آب و هوای مناسب، به کشاورزی و دام‌داری اشتغال دارند. محصولات کشاورزی شهرستان پاوه؛ گردو، آلوچه، روغن، پشم، میوه، توتون، بادام، انگور، انجیر، و سقز است. آب کشاورزی از چشمه (سراب هولی) و رود و آب آشامیدنی شهر از سراب هولی فراهم شده‌است.

جاذبه‌های گردشگری

اگر از بعد صنعت جهانگردی که می‌رود تا رتبه نخست را در انواع تجارت جهانی به خود اختصاص دهد، به پاوه نگاه کنیم و آن را به دو جاذبه صنعت جهانگردی تقسیم کنیم، پاوه این موقعیت‌ها را دارد:

  • کوهستان‌ها: مانند �شاهو�، �آتشگاه�، �کریسان�، ” سیمله”، ” ریاوکو و …
  • چشمه‌ها و آبشارها: مانند �ئورینج”های “ویمیر�، �هانه برالو�، �هانه ساو� و برای آبشار می‌توان از �شلماو� نام برد.
  • یخچال‌های طبیعی: مانند �پیازدول�، �میشیاو�
  • جنگل‌ها: سراسر پاوه و هه ورامان پوشیده از جنگل‌های طبیعی با درخت‌هایی است که ارتباط نزدیکی با نوع تغذیه شهر و منطقه دارند. مانند ” مرخیل”

مکان‌های دیدنی و تاریخی

  • معماری و سکونت گاه‌های انسانی: خود شهر که بافت پلکانی دارد
  • آرامگاه‌ها و مقبره‌ها: مانند آرامگاه کوسه هجیج، آرامگاه “سید محمد اصفهانی ”، زیارتگاه �پیرپرچن�
  • اماکن متبرکه: مانند مسجد �حضرت عبدالله�، مسجد �خضر زنده�
  • موزه‌ها: موزه مردم‌شناسی فرهنگی
  • مکان‌های تاریخی: مانند مجسمه پیر میردوک که البته بر اثر فعالیت سودجویان این مجسمه تخریب شده و تنها مکان این مجسمه تاریخی، با نام پیر میردوک باقی‌مانده‌است.

مواد غذایی

از لحاظ تغذیه باید از غذاهایی نام برد که مخصوص پاوه و هورامان اند؛ �دوینه�، �کلانه�، �شه له مین�، �خورشت هلو�، �خورشت خلال بادام� و …. شیرینی‌های محلی مثل �نیمه فیس�، �نوخورجانه� (کلوچه)، �گیته مژگه�، �شیلکینه�، �شکر له‌می�، �پشیه� و …. محصولات باغی هم غالباً عبارتند از: گردو، گلابی، توت، انجیر، سیب، انار، بادام، انگور و ….

گیاهان

از جمله گل‌های وحشی منطقه می‌توان به: �سوره هراله�، �چنور�، �بوژانه�، �ورکه‌مر�، �شب بو�، �گل سوسن�، �برزه‌لنگ� اشاره کرد. گیاهان وحشی که برای طب یا به صورت خوراک از آنان استفاده می‌شود عبارتند از: �ریواس�، �سوره بنه�، �کنی‌وال�، �گزنه�، �گل گاو زبان�، �به‌ره‌زا�، �پیچک�، و …. درخت‌ها و درخت چه‌های خودرو جنگل‌های پاوه: گلابی، بلوط، ون، تمشک و ….

صنایع دستی

صنایع دستی این منطقه هم عبارتند از: گیوه دوزی، کلاه‌دوزی، چوخا بافی، موج بافی، سجاده بافی و ….

مراسم سنتی اجتماعی- مراسم مذهبی

مراسم مذهبی مانند مراسم عرفانی و ذکر که در تکیه و خانقاه برگزار می‌شوند. مراسم سنت‌های اجتماعی مانند تولد نوزاد، عروسی و … بخصوص در روستاهای اطراف پاوه این مراسم به خوبی حفظ شده‌اند.

جغرافیا

روستا نشینی، شهرنشینی که شکل خاص خود را منطقه دارد و بسیار دیدنی می‌باشد.

آب و هوا

منطقه‌ای که پاوه در آن واقع شده، بسیار خوش آب و هوا بوده و در کنار کوهستان اورامانات (در میان دو کوه شاهو و آتشگاه) بنا گردیده‌است. آب و هوای منطقه نسبتاً سرد، مایل به اعتدال و نیمه مرطوب می‌باشد. هم‌چنین وجود چشمه‌های فراوان، آب‌های روان، همراه با جنگل‌ها، مراتع و باغات سرسبز جلوه خاص و زیبایی به این منطقه بخشیده‌است.

مردم

مردم شهرستان پاوه مسلمان و پیرو مذهب اهل سنت (شافعی مذهب) می‌باشند. هورامیهای منطقه کندوله وشمال ایران شیعه مذهب وهورامیهای منطقه دالاهو وگهواره بر آیین یارسان هستند.

جمعیت

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۲۵٬۷۷۱ نفر (۷٬۹۳۲ خانوار) بوده‌است.

شهرستان پاوه

مرکز این شهرستان شهر پاوه است که درَ ۲۱�۴۶ طول جغرافیایی وَ ۰۳�۳۵ عرض جغرافیایی و ارتفاع ۱۵۴۰ متری از سطح دریا واقع شده‌است. براساس سرشماری سراسری سال ۱۳۹۰ جمعیت این شهرستان ۵۷۸۱۳نفر برآورد شده‌است. پاوه مرکز شهرستان پاوه در ۱۱۲ کیلومتری راه کرمانشاه – پاوه قرار دارد. پاوه در ۵۶۶ کیلومتری تهران قرار گرفته‌است. شهر پاوه در کنار دره‌های سرسبز قد برافراشته و رود پاوه رود از جنوب شهر می‌گذرد. آب و هوای منطقه نسبتاً سرد و مایل به معتدل مرطوب است.

قابلیت‌های گردشگری شهرستان پاوه

شهرستان پاوه و منطقه هورامان به دلیل داشتن جاذبه‌های فراوان طبیعی و تاریخی، قابلیت جذب گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را داشته و از پتانسیل‌های خوبی در این زمینه برخوردار می‌باشد. از دیدنی‌های این منطقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کوه‌های سر به فلک کشیده شاهو با ارتفاع ۳۳۹۰ متر و آتشگاه با ارتفاع۲۳۸۹ متر
  • غارهای دیدنی و وسیع، مانند غار قوری قلعه (بزرگ‌ترین غار آبی آسیا و جز شکیل‌ترین غارهای جهان)
  • رودخانه بزرگ سیروان و دره‌های عمیق امتداد آب این رودخانه.
  • چشمه بزرگ آب معدنی بل �منسوب به یکی از خدایان آب بابلی‌ها� که محل خروج این آب جایی زیبا و دیدنی در روستای هجیج است.
  • آثار باستانی نظیر باقی‌مانده دومین آتشکدهٔ بزرگ ایران (کوه آتشگاه) در دوره پیامبر زردشت که ۷۵۰ سال قبل از اسلام فعال بوده‌است.
  • جاده کمربندی (درنیشه) که نمای پاوه را همچون بوم نقاشی به نمایش می‌کشد.
  • پارک زیبا و تفریحی کویمکال.
  • تفرجگاه بسیار زیبای (ویمیر) واقع در دامنه کوه شاهو.
  • منطقه گردشگری دالانی با طبیعتی زیبا و بکر واقع در بخش نودشه.
  • سد زیبای داریان که بر روی رودخانه خروشان سروان بسته شده و مناظر بدیعی را ایجاد نموده‌است.
  • آرمگاه سید عبیدالله برادر تنی علی بن موسی الرضا (ع) واقع در روستای هجیج.
  • آرامگاه سلطان اسحاق واقع در روستای شیخان.
  • قلعه‌های پاسگه واقع در بین راه پاوه به دشه. بقایای این قلعه باستانی بر روی تپه‌ای در کنار جاده پاوه به دشه دیده می‌شود.
  • قلعه دژ یا (قه لا دزی) متعلق به دورة ساسانی است که بر بلندای شهر پاوه ساخته شده وبقایای آن موجود است.
  • مسجد جامع پاوه که بر بقایای آتشکده‌ای از دوران ساسانی ساخته شده‌است و بنای آن را به عبدالله بن عمر فرزند عمربن خطاب نسبت می‌دهند.
  • آتشگاه که ویرانه‌های آتشکده‌ای زرتشتی بر بالای کوه آتشگاه در جنوب شهر پاوه است. مقبره امامزاده سیدمحمود اصفهانی متعلق به دورة صفویه واقع در جاده سراب هولی.
  • پاوه و هورامان چنان دارای طبیعت بکر و زیباییست که جای جای آن را می‌توان منطقه تفریحی قلمداد کرد مناطقی همچون تفرجگاه‌های سریاس و دالانی و نویجر و سیروان و کوسه هجیج و سلطان اسحاق که هر ساله هزاران نفر را از مناطق دیگر به این شهرستان می‌کشاند.

واما از مناطق دیدنی و تفریحی شهر پاوه می‌توان به مکانهای ذیل اشاره کرد:

  1. ییلاق بسیار زیبای ویمیر
  2. سراب هولی
  3. جاده گردشگری در نیشه
  4. ییلاق سردره
  5. پارک طبیعی کویمکال
  6. دره خانقاه وگلال

    مناطق گردشگری پاوه در کرمانشاه

    مناطق گردشگری پاوه

    از مناطق گردشگری پاوه می توان به منطقه گردشگری دالانی،روستا و سد داریان و غار سنگی حسین کوهکن اشاره نمود.

    شهر پاوه یکی از شهرهای استان کرمانشاه و در شمال غربی آن واقع شده است.یافته های باستان شناسان قدمت این شهر را به سه هزار سال قبل نسبت داده اند علاوه بر این پاوه به دلیل طبیعت بی نظیر ،کوههای سرسبز و ساختار پلکانی خانه هایش به شهری منحصربه فرد با جاذبه های تاریخی و طبیعی بی نظیر تبدیل شده است.در ادامه همراه با Niksalehi شوید تا با مناطق گردشگری پاوه بیشتر آشنا شوید.

    مناطق گردشگری پاوه

    آبشار شولخه یکی از جاذبه های گردشگری کرمانشاه

    آبشار شولخه یکی از چند آبشاری است که در شهر پاوه قرار دارند و این شهر
    را به بهشتی برای گردشگران و طبیعت‌گردان تبدیل کرده‌اند. آبشار دوقلوی شولخه در
    دره‌ گنجگاه قرار گرفته است و با شهر پاوه ۷ کیلومتر فاصله دارد.
    این آبشار بعد از این‌ که از چشمه‌ای به نام چشمه سیلی، در کوه شاهو، سرچشمه می‌گیرد از ارتفاعی ۳۰ متری سرازیر می‌شود و بعد از طی کردن مسیری ۸۰۰ متری
    برای بار دوم از ارتفاعی ۵۰ متری به سمت زمین سرازیر می‌شود. برای دسترسی به این آبشار

    باید از جاده نوسود مسافتی را پیاده‌روی کرد.

    مناطق گردشگری پاوهآبشار شولخه

    منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل

    منطقه حفاظت‌شده بوزین و مرخیل منطقه‌ای جنگلی و کوهستانی است که
    در استان کرمانشاه و نزدیک به مرز کشور عراق قرار دارد. این منطقه به‌منظور محافظت از گونه‌های در حال انقراض شوکای ایرانی و گوزن مینیاتوری از سال ۱۳۷۴ جزو منطقه‌های شکار ممنوع شد
    و از سال ۱۳۷۸ به‌عنوان
    منطقه حفاظت‌شده اعلام شد. علاوه‌بر حیوانات پوشش گیاهی این منطقه هم از گونه‌های ارزشمندی
    است که نگهداری آ‌ن‌ها اهمیت زیادی دارد.

    در این منطقه گیاهانی مانند بلوط ایرانی، زیتون، ارغوان، گلابی وحشی، بنه، زالزالک و
    زبان گنجشک قابل مشاهده است و حیواناتی نظیر شوکای ایرانی، گوزن مینیاتوری، پلنگ، سیاه‌گوش و گربه وحشی در آن زندگی می‌کنند.

    مناطق گردشگری پاوهمنطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل

    آبشار دریبر از مناطق گردشگری پاوه

    آبشار دریبر یکی از دیدنی‌های پاوه دوست‌داشتنی است که در میان پیچ‌های تند جاده
    نوسود به پاوه، زیبایی استثنایی و منحصر به فردی به این منطقه بخشیده است. این آبشار
    چشم‌نواز پس از ریزش از چندین ارتفاع کوتاه و بلند به رودخانه پاوه‌رود و سپس به رودخانه سیروان می‌پیوندد.

    آبشارآبشار دریبر

    آبشار دشه

    آبشار دشه از جمله آبشارهای افسانه‌ای پاوه در استان کرمانشاه و از مناطق گردشگری پاوه است که
    در فصول مختلف به دلیل زیبایی‌های فراوانش مردم زیادی را مجذوب خود می‌کند. این آبشار پس
    از عبور از رودخانه پاوه‌رود، وارد رودخانه بزرگ سیروان می‌شود.

    آبشارآبشار دشه

    مسجد جامع پاوه

    این مسجد تک مناره ای در خیابان امام محمد شافعی در شمال شهر پاوه قرار دارد.
    مسجد جامع پاوه بدون صحن و از یک شبستان مستطیل شکل تشکیل شده است.
    مردم محل بنای
    این مسجد را به صدر اسلام نسبت میدهند و بر این باورند که این بنا در روزگار خلیفه دوم و به دستور فرزندش “عبداله بن عمر”
    بنا شده است. از دیگر جاذبه های تاریخی می توان به قران های دستنویس روستای زردویی و مسجد دخان در پاوه اشاره کرد.

    مسجدمسجد جامع پاوه

    آبشار شیلماو

    آبشار شیلماو در استان کرمانشاه واقع شده است. این آبشار در غرب روستای
    خانقاه واقع در ۳ کیلومتری غرب شهرستان پاوه از ارتفاعات موسوم به کوه آتشگاه سرچشمه می‌گیرد. کوه آتشگاه یا همان آتشکده علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و باستانی دارای جاذبه‌های طبیعی فراوانی
    است که یکی از آن‌ها آبشارهای چندگانه شیلماو می‌باشند.

    با شروع فصل بهار و جوشش
    چشمه‌های شیلماو آبشار زیبای شیلماو مسیر خود را طی کرده و از دامنه کوه آتشگاه ب
    ه سمت روستای زیبای خانقاه ریزش نموده و منظره‌ای بی‌بدیل را خلق می‌نماید و از مناطق گردشگری پاوه محسوب می شود.

    آبشارآبشار شیلماو

    روستای ساتیاری

    از جاذبه های زیبا و مکان های گردشگری پاوه می توان به طبیعت زیبا و چشم نواز
    روستای ساتیاری اشاره کرد که در فاصله ۲۵ کیلومتری از شهر پاوه واقع شده است.
    این منطقه دارای طبیعتی کوهستانی با آب و هوای مطبوع و معتدلی است که در فصل بهار چشم انداز آن ویژه تر است.

    روستاروستای ساتیاری

    غار قوری قلعه

    غار «قوری قلعه»، در استان کرمانشاه از جمله آثار طبیعی و جاذبه‌های گردشگری
    در ایران است که علاوه بر قدمتی حدود ۶۵ میلیون سال، عنوان بزرگ‌ترین غار آبی در آسیا و
    طولانی‌ترین غار در ایران را به خود اختصاص داده است.

    غارهای متعددی در ایران وجود دارد که برخی از آن‌ها در کنار زیبایی‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد، از قدمت و پیشینه‌ای برابر با میلیون‌ها سال برخوردار است. در این میان غار قوری قلعه که به «قوری قالا» نیز شهرت دارد،

    از مشهورترین آثار طبیعی کشور است که در استان کرمانشاه قرار گرفته و کارشناسان قدمتی
    بالغ بر ۶۵ میلیون سال را برای این غار کهن، تخمین زده‌اند. اما از مهم‌ترین ویژگی‌های
    منحصربه‌فرد غار قوری قلعه، وسعت آن است که در میان دیگر غارهای آبی قاره‌ی کهن، مقام نخست را کسب کرده است.

    غارغارقوری قلعه

    بازارچه مرزی پاوه

    بازارچه مرزی پاوه در شهر زیبا و پلکانی پاوه قرار دارد.این بازارچه همانند دیگر بازارچه های
    مرزی کشورمان است با این تفاوت که انواع و اقسام پارچه های پولکی در رنگهای شاد هم
    در آن به فروش میرسد.این بازارچه در کنار پارکی واقع شده است.در این بازارچه انواع مغازه های
    پارچه فروشی،لباس فروشی ، لوازم بهداشتی و آرایشی و … دیده می شود.

    بازارچهبازارچه مرزی

    دره هجیج

    دره هجیج یکی از روستاهای ایران زمین است و از مناطق گردشگری پاوه می باشد .
    دره هجیج روستایی است نه بهتر
    است بگویم بوده که در پنج کیلو متری شهر نودشه در شهرستان پاوه قرار دارد.

    دره هجیج یاحجیجیان با حدود شصت خانه یکی از بزرگترین ده های زمان خود بوده حجیجیان در میان کوه های سخت به وجود آمده
    مردم آن از زمان های
    بسیار قدیم از روستای هجیج به آنجا آمده به قول روایات چند هزار سال پیش یک مرد هجیجی با یک خانم شرکانی
    از توابع پاوه با هم ازدواج کرده وبا گله ی فراوانی به آنجا آمده و
    شروع به زندگی کردن کردند
    پس از آن که مردم
    فهمیدند که خاک حاصل خیز برای باغ داری و چراگاه های خوبی برای دامپروری دارد
    به آنجا آمده و از فراوانی آب و حاصل خیزی
    خاک ده کوچکی ساختند و نام ان را حجیجیان که ترکیبی از هیجیج وشرکان است و یا دره هجیج که به معنی دره ی هجیجیان است نامیدند

    درهروستای هجیج

    منابع اتاقک -برنانیوز-رهی نو-تاپ توریست- نیک صالحی

سرپل ذهاب

سرپل ذهاب (زهاب) (کردی:سه‌رپێڵ زه‌هاو) یکی از شهرهای مهم استان کرمانشاه ایران و مرکز شهرستان سرپل ذهاب است. مردم این شهر کرد هستند و به زبان کردی حرف می‌زنند. در شهرستان سرپل ذهاب پیروان شیعه، سنی و یارسان در کنار هم زندگی می‌کنند. این شهر مرزی ایران در زمان جنگ ایران و عراق به شدت آسیب دید اما بعد از جنگ بازسازی شد. این شهر در ۴۵ درجه و ۵۲ دقیقه طول شرقی و ۳۴ درجه و ۲۴ درجه عرض جغرافیایی و در غرب کشور و منتهی‌الیه شیب ارتفاعات زاگرس بر سر راه بین‌المللی تهران – بغداد موسوم به جاده کربلا واقع گردیده‌است. سرپل ذهاب یکی از پایتخت‌های زمان مادها بوده.

تاریخچه

شهر سرپل ذهاب بر اساس مطالعه آثار باستانی و کتیبه‌های آن از قبیل کتیبه و سنگ نوشته آنوبانینی پادشاه لولوبی‌ها (که قدمت آن ۴۸۰۰ سال است) که در ضلع شمال شرقی که بر سینه رشته کوه همیشه استوار زاگرس حک شده‌است، یکی از باستانی‌ترین شهرهای دنیا (و بر اساس مستشرق مشهور راولینسون، هشتمین شهر باستانی دنیا) محسوب می‌شود. کتیبهٔ آنوبانی‌نی یکی از قدیمی‌ترین و به عبارتی اولین هنر معماری روی سنگ آسیا به‌شمار می‌رود. کتیبهٔ بیستون ۲۰۰۰ سال بعد از حک این کتیبه حکاکی شد و از خیلی جهات به نقش برجستهٔ آنوبانینی شباهت دارد و این‌گونه حدس زده می‌شود که کتیبهٔ بیستون را با تقلید از این کتیبه خلق کرده‌اند.

از دیگر آثار باستانی شهرستان سرپل‌ذهاب می‌توان به نقش آنوبانینی دکان داوود، طاق گرا، قلعه گبری و ده‌ها اثر باستانی و تاریخی دیگر اشاره نمود. گستردگی بازهٔ تاریخی این آثار باستانی، به روشنی گویای تداوم تمدن در این شهر در طول تاریخ می‌باشد.

سرپل ذهاب در طول تاریخ کهن خود، با اسامی مختلفی شناخته شده‌است از جمله پاتیر که مربوط به دوران لولوبی‌ها و مادها می‌باشد (پاتیر در زمان لولوبی‌ها نام کوه داخل شهر سرپل ذهاب بوده و بعدها به نام شهر معروف شده‌است، یا شاید آنچنان که دیاکونوف در" تاریخ ماد "معتقد است که «باتیر» که قدیمی‌ترین نام سرپل زهاب است نام یکی از نیاکان زرتشت بوده‌است) و نیز حلوان که بیش از بقیه نامها معروف است. برخی این اسم را برگرفته از اسم رود گذرنده از این شهر (الوند) می‌دانند.

آشوری‌ها از این شهر به نام کالمانو یاد کرده‌اند. در زمان ساسانیان این ناحیه استانی به نام خسرو شاد فیروز بوده‌است. در کتاب‌های تاریخی و جغرافیا، ذهاب را به صورت زهاو (زهاو در کردی به معنی آب خیز است که از دو واژه زه + آو به معنی آب ساخته شده‌است) نگاشته‌اند و آن را مرکز ناحیه حلوان معرفی کرده‌اند. در دوران خلفای عباسی، این ناحیه تابع حکومت بغداد بود ولی بعدها به استثنای دوران زندیه و قاجاریه (تا سال ۱۳۳۸ ه‍.ق) که توسط پادشاهان عثمانی اداره می‌شد همیشه جزء قلمرو ایران بود. حلوان شهر مهم ساسانی‌ها و پایتخت ۱۵۶ساله بنوعنازیان است. «ابن خلدون» قدیمی‌ترین آثار تمدن آسیا را در این شهر مشاهده کرد و «راویلینسون» آن را یکی از هشت شهر باستانی دنیا می‌داند.

وجه تسمیه

نام سرپل زهاو به این دلیل است که در این محل پلی بر روی رودخانه حلوان الوند قرار داشته که در سال ۱۳۴۵ ش تخریب شده.

جمعیت

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۵٬۴۸۱ نفر (۱۲٬۸۵۰ خانوار) بوده‌است.

اقتصاد

شغل اصلی مردم سرپل ذهاب کشاورزی و دامداری است و فراورده‌ها و محصولات کشاورزی شهرستان نیز شامل گندم، جو، برنج و بنشن، کنجد، گیاهان علوفه‌ای، ذرت، انواع تره بار، سیب، گلابی، انار، انگور و انجیر می‌باشد.

آثار دیدنی

  • نقش‌برجسته آنوبانی‌نی (کهن‌ترین کتیبهٔ سنگی آسیا)
  • دکان داوود
  • آرامگاه احمد بن اسحاق
  • سرابگرم
  • آبشار پیران
  • باغ‌های گلین
  • ارتفاعات دالاهو
  • منطقه پاتاق
  • مال یاسین

زمین لرزه سال ۹۶

زمین لرزه شدیدی ساعت ۲۱:۴۸ شامگاه ۲۱ آبان ۹۶ با قدرت ۷٫۳ درجه در مقیاس ریشتر استان‌های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش‌های گسترده‌ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند.

کانون این زلزله به علت نزدیکی به شهر سرپل ذهاب بیشترین خسارت را به این شهر وارد کرد. در این زلزله شهر خسارت زیادی دید و بیش از ۷۳۸ کشته بر جای گذاشت. این زلزله به جز عراق در کویت، ترکیه و بحرین نیز حس شد.

پس از زلزله کرمانشاه برخی از منابع خبری از ویرانی‌های زیادی خبر دادند حجم خرابی‌ها به حدی زیاد بود که آوار برداری تا ماه‌های بعد هم ادامه داشت.[۱] اما معاون عمرانی استاندار کرمانشاه اعلام کردند تعداد کشته‌های ساکن مسکن مهر به صد نفر رسیده‌است.که خود وی در تاریخ ۲۷ آبان ماه ۹۶ آن را تکذیب کرد.

زمین لرزه سال۹۷

پس از زلزله سال۹۶ و پس لرزه‌های آن در روز یک شنبه چهارم آذر ماه سال ۹۷ هجری شمسی در ساعت۲۰:۰۷:۳۱ بار دیگر زلزله ای به قدرت ۶/۴ درجه در مقیاس ریشتر این شهر را لرزاند که مدت زمان این زلزله سی ثانیه بود.


سرپل ذهاب یکی از شهر های کوچک استان کرمانشاه هست که پس از زلزله بسیار آسیب دید. شهرستان سرپل ذهاب باوجود آثار زیبای تاریخی و جاذبه های طبیعی فراوان، به عنوان مثال طاق گرا و آبشار پیران از جمله مناطقی هست که همواره پذیرای گردشگران به مخصوصاً در ایام نوروز بوده هست . شهرستان سرپل‌ذهاب که در مسیر راه اصلی عتبات عالیات و راه زمینی تهران - بغداد قرار گرفته یکی از شهرستان‌های دیدنی استان کرمانشاه هست.


موقعیت جغرافیایی سرپل ذهاب


این شهرستان در غرب استان کرمانشاه واقع شده و از شمال به شهرستان جوانرود، از غرب به شهرستان قصرشیرین و کشور عراق، از شرق به شهرستان اسلام‌آباد و از جنوب به شهرستان گیلان‌غرب محدود شده هست.

این شهرستان در ناحیه‌ای جلگه‌ای و کوهستانی قرار گرفته که ارتفاع پست ‌ترین نقطه آن کمتر از ۶۰۰ متر از سطح دریا هست و کوه‌های برز، قراویز، بزنیان و دالاهو از جمله مهم ترین کوه‌های این شهرستان هست.

تپه

تاریخچه سرپل ذهاب

همان‌طور که گفتیم سرپل ذهاب شهری تاریخی با قدمتی کهن است. یکی از آثار مهم این شهر که در مطالعات تاریخی هم ارزش زیادی دارد، کتیبه و سنگ نوشته آنوبانیبی، پادشاه لولوبی‌ها است که قدمت آن به ۴۸۰۰ سال می‌رسد. این سنگ نوشته در شمال شرق رشته کوه زاگرس قرار داد. تمام این آثار تاریخی دلیلی بر آن شده است که این شهر از شهرهای باستانی دنیا و بر اساس کتاب مشهور راولینسون، هشتمین شهر باستانی در جهان محسوب شود.


سرپل ذهاب در طول تاریخ نام‌های متعددی داشته است. فلسفه نام فعلی این شهر به نام پلی برمی‌گردد که بر روی رودخانه حلوان یا همان الوند ساخته شده بوده، اما در سال ۱۳۴۵ تخریب شده است. از جمله نام‌های دیگر سرپل ذهاب می‌توان به پاتیر اشاره کرد که به دوران لولوبی‌ها و مادها برمی‌گردد.


پاتیر در ابتدا نام کوهی در داخل این شهر بوده که بعدها به نام این شهر معروف شده است. طبق گفته دیاکونوف در «تاریخ ماد» پاتیر قدیمی‌ترین نام سرپل ذهاب است که نام یکی از نیاکان زرتشت هم بوده است. «حلوان» نیز از دیگر نام‌های معروف این شهر است که گفته می‌شود از نام رود الوند که از این شهر می‌گذرد، گرفته شده است. آشوری‌ها سرپل ذهاب را با نام کالمانو می‌شناختند. این شهر در زمان ساسانیان نیز به نام خسروشاد فیروز معروف بوده است.

آبشار

طاق گرا سرپل ذهاب


بنای طاق گرا یا طاق شیرین در گردنه پاتاق بر سر راه کرمانشاه به سرپل ذهاب و در ۱۵ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در کنار راه باستانی سنگفرشی بنا شده که فلات ایران را به بین النهرین ارتباط می داده است . به علت تغییر مسیر ، این راه و بنای تاق گرا اکنون در شیب های پائین جاده آسفالته قرار گرفته است . از نظر معماری ، بنای تاقگرا ، فضای ایوان مانندی است که تماماً از سنگ ساخته شده است.


این بنای مستطیل شکل به ابعاد ۸۶/۴*۷۰/۷ متر است که ورودی آن به طرف جنوب و مشرف بر جاده سنگفرش باستانی است . از لحاظ ساختاری ، این بنا به وسیله بلوک های سنگی ساخته شده است که به صورت مکعب مستطیل تراشیده شده اند . مصالح داخلی دیوار ها نیز از لاشه سنگ و ملاط گچ است.


دیوار های جناحین این بنا تا حدودی بلندتر ساخته شده اند تا بتوانند سقف تاق را کاملاً مسطح نمایند . ارتفاع کف بنا از سطح زمین ۲۰/۱ متر و ارتفاع از کف تا لبه قوس ۹۲/۵ متر و از لبه قوس تا زیر گیلویی اول ۲۰/۱ متر است . همچنین بلندی افریز اول ۶۰ سانتی متر است که بر روی آن یک ردیف بلوک سنگی ساده به بلندی ۴۵ سانتی متر قرار گرفته است . بر روی این بخش ، سنگ های تزئینی افریز دوم قرار دارد . همچنین در بالا ترین بخش بر روی لبه بام بنا ، یک ردیف کنگره به ارتفاع ۹۲ سانتی متر قرار گرفته است. بنابراین ارتفاع بنا از سطح زمین تا بالاترین نقطه ۷/۱۱ متر است . همچنین عرض دهانه طاق ۱۰/۴ متر و عمق آن ۱۰/۳ متر می باشد . دیوار های داخلی این بنا به وسیله نقوش هندسی حجاری شده است .

دکان داوود

روستای جوباغان سرپل ذهاب


دیار سرزمین مقاومت و دلیری سرزمین مردمان گیلانغرب ، سرزمین دومین شهر مقاوم ایران اسلامی می باشد. اسم محلی و کردی روستای شهرک جوباغان دیره شیه ریْگ (شیرگ) می باشد .می گویند علت نام گذاری ریشه در کلمه شر دارد و شاید زمانی در این دیار شر و فتنه ای اتفاق افتاده باشد .فاصله تا شهر سرپل ذهاب ۱۷ کیلومتر و تا گیلانغرب ۳۰ کیلومتر است .ابتدای ورودی روستای شهرک جوباغان دیره تصویری از یکی خوشنویسان بزرگ ایرانی بنام میرزارضاکلهر که چوباغان دیره زادگاهش بود .

مردم این روستا بیشتر به دامداری کشاورزی زنبورداری و صنایع دستی مثل فرش بافی مشغولند .محل های تفریحی فراوانی در این روستا و منطقه دیره وجود دارد در این روستا دو محل زیارتی نامعتبر به اسامی قاضی وند در شمال روستا و جنوب روستا وجود دارد. رودخانه های این روستا که از رودخانه اصلی دیره سرچشمه می گیرند شامل: گلوزی . باخان . کله حیات . زرداوه . امامقلی می باشند .شغل اصلی مردم روستا دامداری و کشاورزی است .در این روستا تقزیباٌ تمام امکانات یک شهر کوچک دیده می شود شامل:مدارس ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان. درمانگاه . خانه بهداشت . بانک . مرکز خدمات کشاورزی جهاد سازندگی . دهداری . شورای حل اختلاف . پاسگاه نیروی انتظامی . پایگاه سپاه . مسجد . جاده آسفالته تلفن . آب . برق این روستا دارای خانوار ۱۱۵ عدد است .

روستا

روستای پیران سرپل ذهاب


روستای پیران، روستای آب و رود، آبشار و چشمه سار، است روستایی که صدای آب در کوچه های آن می پیچد و آرامش دلپذیری به فضا می دهد.روستای پیران در استان کرمانشاه یکی از روستاهای زیبای توریستی، تفریحی ،که در ده کیلومتری شهرستان تاریخی سرپل ذهاب ، واقع شده است که شرایط ویژه‌ای برای توسعه اکوتوریسم دارد. پیران از جمله روستاهای جلگه‌ای، کوهستانی است که با توجه به منابع آبی مناسب از شرایط بسیار خوبی در جذب گردشگر برخوردار است. باغات متعدد، آبشار پیران و بافت طبیعی و فوق العاده منطقه و نزدیکی آن به شهرستان سرپل ذهاب علاقمندان زیادی را برای تفریح به آنجا می‌کشاند. قرار گرفتن روستا در قطب گردشگری قصرشیرین امکان بازدید گردشگران روستا به سایر جاذبه‌های منطقه، نظیر مقبره احمد بن اسحاق، نقش آنوبانی نی، قلعه زیج منیژه و همچنین مجموعه ۱۴ سرابی که از معروفترین آنها سراب‌های پل ماهیت، پیران، ماران و قلعه شاهی است را میسر می‌سازد.

روستای پیران یکی از چهارده روستای هدف گردشگری در استان کرمانشاه است که در سال ۱۳۸۵ به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شد. روستای پیران با این که به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان معرفی شده است . روستای زیبای توریستی، پیران دارای ۱۳۵ خانوار، و حدود پانصد نفر جمعیت دارد .شغل مردم روستا، باغداری است و بیشترین محصولات گوجه سبز،انجیر و گردو است. مردم روستای پیران، مردمانی خونگرم، مهمان نواز، ساده، متعد، خوب و زحمت کش هستند .

روستای پاطاق سرپل ذهاب


روستای پاطاق از توابع دهستان بشیوه که در ۱۵ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب واقع شده است.این روستا در بررسی کارشناسان و سنجش معیارها و ملاک های مشخص بعنوان روستای پاک در سرپل ذهاب معرفی شد.دفع صحیح فضولات حیوانی، نظافت کوچه ها و معابر روستایی، جمع آوری و ساماندهی مناسب زباله ها، همکاری صمیمانه مردم، دهیار و اعضای شورای اسلامی با متولیان امور بهداشتی زیبا سازی فضای سبز و نبود نخاله های ساختمانی، رعایت نکات بهداشتی در فروشگاههای مواد غذایی و مسجد و همچنین آبرسانی بهداشتی آب برکه به خانواده های روستایی را از جمله دلایل معرفی روستای پاطاق به عنوان روستای پاک می باشد. .

روستای پاطاق یکی از این روستاهاست که در سال‌های اخیر به روستای گردشگری تبدیل شده است.تفرجگاه و وجود زیارتگاه امامزاده عباس (ع)، آثار تاریخی مانند زیج منیژه، طاق گرا و طبیعت بکر سراب ماراو این روستا در فصول مختلف سال پذیرای گردشگران زیادی است و حفظ پاکیزگی این روستا از اولویت های کارگروه بهداشت و درمان شهرستان سرپل ذهاب بوده است.یکی از فعالیت های مهم مردم روستای پاطاق،فعالیت زنبور داری می باشد.با توجه به موقعیت مناسب روستا و زمین های کشاورزی و باغداری روستا، اهالی روستا دست به اقدامی می زدند که می تواند زمینه ی خوبی برای اشتغال زایی و فعالیت های مثبت اقتصادی باشد، فعالیتی که هر چند مشکل هست ولی شهد و شیرینی خاصی دارد که با تلاش و کوشش به دست می آید و این فعالیت زنبورداری است که فعالیتی مناسب برای شرایط آب و هوایی شهرستان سرپل ذهاب و خصوصا روستای پاطاق . وجور سراب مارال و آب جاری در رودخانه ی روستا باعث شده که اهالی در کنار فعالیت های کشاورزی و باغداری و زنبور داری به فعالیت پرورش ماهی بپردازند.ذیج منیژه، بنای شگفت انگیزی می باشد که با بیش از یک هزار سال قدمت در جوار روستای پاطاق قراردارد.

پاطاق

تنگ حمام سرپل ذهاب

منطقه نمونه گردشگری «تنگ‌حمام» در شهرستان سرپل ذهاب یکی از ۵۰ منطقه نمونه گردشگری استان است که از ویژگی‌های قابل توجه‌ای برای سرمایه‌گذاری برخوردار است.


محورهای گردشگری، جاذبه‌های کوهستانی، ارتفاعات زیبا و مسیر کوهنوردی از جمله ویژگی‌های بارز منطقه نمونه گردشگری «تنگ‌حمام» در شهرستان سرپل ذهاب است. همچنین آب و هوای مطبوع، پوشش گیاهی و طبیعی و مصنوع (باغات)، طبیعت زیبا و بکر و چشمه‌های خروشان از دیگر ویژگی‌های منطقه نمونه گردشگری تنگ‌حمام است.

گوردخمه دکان داوود سرپل ذهاب


گوردخمه دکان داوود و نقش برجسته آنوبانی‌نی نیز از دیگر آثار باستانی این منطقه به‌شمار می رود و چیغ بافی، حصیر بافی، دواربافی، گلدوزی، نمدمالی، موج بافی، گلیم بافی و قالی بافی از جمله صنایع دستی مشهور این شهرستان هست.

گور دخمه دیره سرپل ذهاب

گور دخمه ای در بین راه سر پل ذهاب به دیره قرار دارد و به نام گور دخمه دیره معروف است. این گور به دوره مادها تعلق دارد.

صحنه

شهر صحنه ، شهر زيبا و كوچكي در شرق استان كرمانشاه قرار دارد. اين شهرستان بر اساس آخرين سرشماري سال 85 بجمعیتی بربابر با 75827 داشته و از دو بخش مركزي و دينور تشكيل شده است. شهرستان صحنه داراي آب و هواي معتدل كوهستاني و ييلاقي مي باشد، بطوريكه با تقسيم استان بـه دومنطقـه سـردسيـر و گرمسير ، شهرستان صحنه جزء نيمه سردسير استان محسوب مي گردد. از رودخانه هاي مهم شهرستان مي توان گاماسياب ، دينور آب و جاميشان را نام برد و جاهاي ديدني وسرابهاي پر آب آن كه هر بيننده اي را جذب خود مي نمايدعبارتند از در بند صحنه ، سراب ارمني جان ، سراب سيرجان و سراب گروس ميباشد.

موقعيت جغرافيايي

شهرستان صحنه با وسعت 1612كيلومتر مربع 2/6 درصد مساحت استان را بخود اختصاص داده است .

اين شهرستان در شرق استان قرار گرفته ، از شمال به شهرستان سنقر و كليايي ، از جنوب به شهرستان هرسين و استان لرستان ، از شرق به شهرستان كنگاور و از غرب به شهرستانهاي كامياران وكرمانشاه محدود شده است .

مردم شهرستان صحنه به زبان كردي تكلم مي نمايند و لهجه هاي كرمانشاهي و لكي در آن رايج است ، در اين شهرستان حدود 73 درصد جمعيت را شيعيان و 27 درصد را فرقه اهل حق تشكيل ميدهند .

اماکن تاریخی جاذبه های گردشگری

صحنه داراي طبيعتي زيبا و دلپذير و مراتع غني و سرسبز ، آبشارهاي بي نظير (دربند و گروس) ، پلهاي تاريخي و بزرگ و بقاع متبركه فراوان و داراي پيشينه تاريخي ، فرهنگي چند هزار ساله مي باشد، وجود ابينه باستاني وآثار تاريخي گواه و مويد اين مطلب است كه تمدنهاي درخشاني در روزگار باستان در اين خطه وجود داشته است.

اماكن تاريخي :

دخمه در بند صحنه ، پل ميانراهان ، امامزاده محمود دينور، امامزاده خلیل ا... ، امامزاده کاظم

جاذبه هاي گردشگري و اماكن سياحتي

آبشار صحنه ، سراب دربند ، سراب گروس ، دخمه در بند صحنه ، پل ميانراهان ، امامزاده محمود دينور

پیشینه فرهنگی

پيشينه فرهنگي شهرستان به قدمت تاريخ است ، شهرستان صحنه مخصوصاً منطقه دينور از دير باز سرزمين شكوفا شدن تمدنهاي درخشاني بوده كه در عصر خود بسيار پيشرفته بوده اند . پلهاي تاريخي ، دخمه هاي دربند ، بقاع متبركه فراوان از اماكن و آثار تاريخي مهم منطقه است و واقع شدن شهرستان در مابين دو اثر تاريخي ارزشمند معبد آناهيتا و كتيبه بيستون شهرستان را به قطب گردشگري مبدل ساخته است .

صحنه مخصوصاً بخش دینور ديار علماء ، ادبا و شعراي نامي و بزرگي همچون ابن قتيبه دينوري ، ابوحنيفه دينوري ، ملاپريشان دينوري و ... بوده و در دوران دفاع مقدس هم همچون ساير نقاط ميهن عزيز اسلامي شهداي گران سنگي تقديم انقلاب اسلامي نموده است.

معرفی جاهای دیدنی شهرستان صحنه

  • مناطق دیدنی شهرستان صحنه در استان کرمانشاه

مناطق دیدنی شهرستان صحنه در استان کرمانشاه

عکس از سایت amroolah.ir

شهر صحنه در استان کرمانشاه قرار دارد و به دلیل جاذبه‌های طبیعی کم‌نظیرش به یکی از شهرهای گردشگری این استان تبدیل شده است. این شهر آب‌و‌هوایی معتدل و کوهستانی دارد و چشمه‌های جوشانی که در آن جریان دارند سرسبزی و نشاط را به طبیعت آن بخشیده‌اند. چنانچه برای سفر به شهر صحنه نیاز به اطلاعاتی درباره جاذبه‌های گردشگری آن دارید با خواندن ادامه این مطلب همراه ما باشید. در این مطلب برایتان از مناطق دیدنی شهرستان صحنه و جاذبه های گردشگری شهرستان صحنه گفته‌ایم.

سر‌آب دربند یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان صحنه

سر‌آب دربند

عکس از سایت pnuss.ir

سر‌آب دربند منطقه‌ای خوش‌ آب‌و‌هواست که در دره‌ای زیبا، در بخش شمالی شهر صحنه، قرار دارد و به دلیل وجود چشمه‌ها و آبشارهای فراوان به مکانی سرسبز و دلپذیر تبدیل شده است. در این سر‌آب چهار چشمه قرار دارد که پس از پیمودن مسیر دره آبشاری را در قسمت جنوبی این منطقه به وجود می‌آورند و آب آشامیدنی شهر صحنه را تأمین می‌کنند. اطراف سرآب دربند پوشیده از درختان وحشی، میوه و گیاهان خودروست و در عید نوروز به یکی از پربازدیدترین مکان‌های گردشگری شهر صحنه تبدیل می‌شود.

شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در صحنه و نزدیک به سرآب دربند در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/sahne” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در شهرستان صحنه کلیک کنید.[/button]

گور دخمه یکی از جاهای دیدنی شهرستان صحنه

گور دخمه

عکس از گوگل

گوردخمه‌های شهر صحنه، که آرامگاه‌هایی صخره‌ای‌اند، در شمال شهر و روی کوه شوق علی ساخته شده‌اند. برخی از کارشناسان عقیده دارند این گوردخمه‌ها متعلق به دوران ماد‌هاست و برخی دیگر قدمت آن‌ها را متعلق به دوران هخامنشیان می‌دانند. داخل این گوردخمه‌ها قبر‌هایی وجود دارد و ساکنان منطقه بر این باورند که این قبرها متعلق به کیکاووس، فرهاد و شیرین است. این اثر تاریخی در ارتفاع ۵۰ متری بالاتر از سطح رودخانه ساخته شده و ارتفاعی بیشتر از ۵۰ متر دارد. جلوی این بنا یک ایوان کوچک قرار دارد که در اطراف آن دو ستون سنگی بنا شده است.

منطقه امروله و دالاخانی

منطقه امروله و دالاخانی

عکس از سایت azhkahan.com

امروله و دالاخانی دو کوه مرتفع در منطقه حفاظت‌شده‌ شهر صحنه‌اند و نام این منطقه از این دو کوه گرفته شده است. امروله از دو بخش امرو و له تشکیل شده است؛ امرود به معنی گلابی وحشی و له به معنی کوچک است، چون این منطقه پوشیده از درخت‌های امرود است این نام را برایش انتخاب کرده‌اند. کوه دالاخانی یکی از کوه‌های رشته‌کوه زاگرس است که پوشش گیاهی سرسبز و چشمه‌های آب فراوانی دارد. در منطقه حفاظت‌شده و شکار ممنوع امروله و دالاخانی حیواناتی مانند پلنگ، گربه‌ وحشی، سیاه‌گوش، روباه و کفتار زندگی می‌کنند.

منابع سایت اتاقک- سایت میراث فرهنگی وگردشگری

سنقرکلیایی

معرفی شهر سنقر

سنقر

سُنقُر یکی از شهرهای استان کرمانشاه در غرب ایران است. این شهر در ۸۵ کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه و در طول جغرافیایی ۴۷ درجه و ۳۶ دقیقه شرقی و عرض ۳۴ درجه و ۴۷ دقیقه شمالی واقع شده‌است که ارتفاع آن از سطح دریا ۱٬۶۸۱ متر است. سرمای این شهر در روزهایی از زمستان تا ۳۰ درجه زیر صفر می‌رسد.

وجه تسمیه

سنقر کلمه ای ترکی است که به نام نوعی پرنده شکاری است و به‌تنهایی یا در ترکیبات مختلف در نام شهرها و روستاهای متعدد وجود دارد.

همچنین سنقر به عقیدهٔ برخی واژه‌ای ترکی و به معنای «مرد» است؛ گویا در زمان سلجوقیان، طایفه‌ای از ترکان به سرپرستی امیر «بای‌سنقر» در این منطقه ساکن شدند و این شهر به نام این امیر سلجوقی خوانده شد. اما به باور برخی دیگر، سنقر واژه‌ای ترکی و به معنای گونه‌ای «پرندهٔ شکاری» است.

زبان

مردم شهر سنقر به زبان ترکی و کردی با گویش محلی صحبت می‌کنند. همچنین از کردها و ترک‌ها در این شهر زندگی می‌کنند و به گویش سنقری صحبت می‌کنند.

جمعیت

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۴٬۲۵۶ نفر (۱۳٬۹۹۶ خانوار) بوده‌است.

جغرافیا

سُنقر در جلگه همواری واقع شده و اطراف آن را رودخانه، سبزه زار، باغات و بیشه‌زار و کوه‌های دالاخانی (به معنی آشیانه عقاب‌ها) مادیان کوه؛ کمر زرد، بوسوار، زن مرد و… فراگرفته‌است که تا اواخر تابستان از برف زمستانی پوشیده‌است.

این شهرستان از مناطق، سراب، فعله گری، کلیایی، کیونانات و فارسینج تشکیل شده‌است.

از روستاهای آن سطر، باوله، فارسینج، گردکانه، حسین‌آباد، شمسک، قوریچای، تپه‌رش، یاسرآباد (کلبی آباد)، قره تپه، قروه، قیاس آباد، گزنهله را می‌توان نام برد.

شهر سنقر در گذشته دارای شش محله سنتی بوده‌است که نام‌های آن‌ها عبارتند از: پیره سوند، سرچقا، چهاربلاغی، پیره،امامزاده، ایشاقه محله،. این محله‌ها در گذشته استقلال خاص خود را داشته‌اند.

باغ‌های زیادی در اطراف سنقر وجود دارند که می‌توان به مجموعه باغ‌های انگور اوش‌دیرمان (کلمه ترکی به معنی سه آسیاب)، سراب سنقر و باغ‌های بسیار زیاد دیگری اشاره کرد که زیبایی خاصی به سنقر بخشیده‌اند.

رشته کوه دالاخانی پنجه علی، بوسوار، مادیان کوه از زیباترین قله‌های شهرستان هستند.

اماکن دیدنی

آبشار پریشان یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین آبشارهای استان کرمانشاه است که از ارتفاعات کوه پریشان سرچشمه می‌گیرد، این آبشار در فاصله ۲۳ کیلومتری شمال شرقی شهر سنقر و در نزدیکی روستای چرمله علیا از توابع بخش مرکزی شهرستان سنقر و واقع شده‌است. از دیگر ویژگی‌های سنقر منطقه نمونه گردشگری سراب گزنهله در این شهرستان است، «گزنهله» به عنوان یکی از هفت اثر طبیعی استان کرمانشاه می‌باشد که در لیست میراث طبیعی کشور قرار گرفته‌است.

بقعه تاریخی مالک که مهم‌ترین اثر تاریخی شهرستان سنقر است که بر فراز تپه‌ای در شهر قرار گرفته‌است. کوه دالا خانی که در تمام فصول پذیرای کوهنوردان حرفه‌ای و عموم مردم می‌باشد از دیگر مناطق تفریحی سنقر می‌باشد، منطقهٔ خان امیران در جنوب سنقر (روبروی روستای زنگنه) که مشتمل بر بقایای روستای قدیمی خان امیران و نیز چشمهٔ خروشان آن در دامنهٔ کوه می‌باشد و همچنین غارآهکی در دامنهٔ کوه دالاخانی که اخیراً کشف شده‌است و با عمق دسترسی به اندازهٔ ۱۵۰متر که به می‌توان آن را جزو ۵ غارعمودی ایران به‌شمار آورد، از مهم‌ترین گردشگاه‌ها و جاذبه‌های سنقر به‌شمار می‌آیند

معرفی جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی سنقر

معرفی جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی سنقر

شهرستان سنقر و كليايي از نواحي جالب توجه و زيباي استان كرمانشاه است كه در جلگه هموار و زيبايي واقع شده و اطراف آن را رودخانه، سبزه زار، باغات و بيشه زار فرا گرفته است و قله‌هاي كوه‌هاي آن تا اواخر تابستان از برف زمستاني مي‌درخشد.

سراب گزنهله

این سراب در شهرستان سنقر، یکی از ۵۰ منطقه نمونه گردشگری استان است ، که از ویژگی های قابل توجه ای برای سرمایه گذاری برخوردارمی باشد . محورهای گردشگری، جاذبه های کوهستانی، پوشش گیاهی و طبیعی مصنوع ( باغات)، ارتفاعات زیبا و مسیر کوهنوردی از جمله ویژگی های بارز منطقه نمونه گردشگری سراب «گزنهله» است. قابلیت کوهنوردی، کایت سواری، برگزاری تورهای علمی، انجام تورهای موتور سواری و دوچرخه سواری کوهستان، وجود باغات میوه، فعالیت شکار و طبیعت، وجود چشمه های آب و جویبارهای روان در منطقه، تنوع پوشش گیاهی و نزدیکی به شهرستان سنقر تنها بخشی از مزیت ها، فرصت ها و قابلیت های منطقه نمونه گردشگری سراب گزنهله است.

آدرس : کرمانشاه – سنقر روستای گزنهله در جنوب غربی سنقر

تصویر

روستای چرمله

روستای چرمله علیا از توابع بخش مرکزی شهرستان سنقر در استان کرمانشاه در فاصله ۲۳ کیلومتری شمال شرقی شهر سنقر قرار دارد . این روستا از شمال به ارتفاعات بیر و بدر و از شمال غرب به ارتفاعات پریشان محدود می شود .
ارتفاع روستای چرمله علیا از سطح دریا ۲۱۸۰ متر است و اقلیمی کوهستانی سرد و خشک دارد .
آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است . چرمله علیا از روستاهای قدیمی استان کرمانشاه است و سابقه سکونت نسبتا طولانی دارد .
ساختمان یک حمام قدیمی که تاریخی ساخت آن به دوره قاجاریه مربوط است بیانگر قدمت و سابقه تاریخی این روستاست . مردم روستای چرمله علیا به زبان کردی سخن می گویند . مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند .

تصویر

تپه سراب گلویج

تپه سراب گلویج مربوط به دوره اشکانیان است و در شهرستان سنقر، بخش مرکزی، روستای گلویج واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۳۸۴/۰۵/۱۱ با شمارهٔ ثبت ۱۲۵۰۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تصویر

آبشار گینشاپسند

روستای ورمقان از توابع بخش مرکزی شهرستان سنقردر ۳۵ کیلومتری شمال شهر سنقر در قلمرو کوه‏های بلند بدر قرار دارد
ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است و دارای آب و هوای معتدل و مطبوع در بهار و تابستان و سرد در زمستان است.
آبشار گینشاپسند،در حوالى روستاى «ورمقان» قرار دارد.
این آبشار که از دیواره هاى صخره اى کوهستان «بدر» سرازیر مى شود، یکى از زیباترین آبشارهاى استان است.
کوهستان بدر با قله ۲۸۵۰ متری در فصل زمستان از برف پوشیده می‏شود و شکوه خاصی می‏یابد و در بهار و تابستان با سبز شدن مراتع و رویش گیاهان خودرو در دامنه ‏ها، تابلوهای طبیعی شگفت ‏انگیزی ایجاد می‏کند.
کوهستان بدر قابلیت‏های ارزشمندی برای طبیعت دوستان و علاقمندان به ورزش‏های کوهستانی دارد.
اطراف آبشار در فصول مساعد سال طراوت و زیبایى فراوانى براى گردشگران به ارمغان مى آورد. آبشار شالان، در حوالى روستاى «شالان» از توابع بخش کرند از دیگر آبشارهاى معروف استان است.

تصویر

منابع- ویکی پدیا وساعدنیوز

هرسین

معرفی شهر هرسین

هرسین


هَرسین یکی از شهرهای استان کرمانشاه و مرکز شهرستان هرسین است. شهر هرسین با جمعیت ۵۱٬۵۶۲ نفر در سال ۱۳۸۵ در بخش مرکزی شهرستان هرسین واقع شده‌است.

ریشهٔ نامگذاری

کیومرث رحیمی در کتاب «هرسین در گستره تاریخ» نام هرسین را برگرفته از نام سین، ایزدبانوی ماه در اساطیر بابلی می‌داند. سین همچنین نام معبدی برای همین ایزدبانو بوده که توسط نبونعید در اطراف حران ساخته شده‌است. واژه سین همچنین به عنوان پسوند در نام پادشاهان سلسله نی سن سومر و پادشاهان خاندان اور به کار رفته‌است. در کتاب نزهت القلوب سنه ۷۴۰ ه‍.ق از هرسین و الشتر که از منطق اصلی لک‌ها هستند بعنوان دو شهر از ۱۶ ولایت کردستان و با احتساب ۸ ولایت دیگر می‌توان تخمین زد بیش از ۶۰درصد نواحی کردنشین در کرمانشاه و خاستگاه قوم کرد در کرمانشاه و نواحی بیستون و هرسین است.

جغرافیا

موقعیت جغرافیایی

این شهر در ۴۴ کیلومتری خاور کرمانشاه قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۵۴۹ متر است. فاصلهٔ هرسین از تهران ۵۶۶ کیلومتر است. طول جغرافیایی هرسین ۴۷ درجه و ۳۵ دقیقه و عرض جغرافیایی آن ۳۴ درجه و ۱۶ دقیقه نسبت به نصف النهار گرینویچ است.

آب و هوا

هرسین زمستان‌هایی نسبتاً سرد و تابستان‌هایی گرم (در دو ماه اوّل) دارد. فصل بهار معمولاً کوتاه و زودگذر است و سرما معمولاً از آذر آغاز شده و تا اسفند ادامه دارد. حداکثر دما در تابستان گاه به ۴۰ درجه سانتیگراد یا بیشتر و حداقل آن در زمستان به ۱۵ درجه زیر صفر می‌رسد.

زبان

اهالی هرسین به زبان کردی جنوبی با گویش لکی صحبت می‌کنند .

مذهب

مذهب اکثریت مردم هرسین اسلام شیعه جعفری است..

مراکز آموزش عالی

  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد هرسین
  • دانشگاه پیام نور واحد هرسین

آثار تاریخی

  • گوردخمه اسحاق‌وند
  • حوض ساعت
  • تاق سنگی
  • فراتاش
  • قلعه هرسین
  • قلا دُزبٙر
  • معرفی جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی هرسین

    معرفی جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی هرسین

    هرسین، شهری تاریخی، میزبان میراث گرانبهایی از ایران کهن است که معرفی تمامی این آثار را نمی‌توان در یک مقاله گنجاند

    گوردخمه برناج

    در حدود ۵۰ کیلومتری شهرستان هرسین، در ۱۴ کیلومتری شمال غربی شهر تاریخی «بیستون» و در اوایل روستای «برناج» از توابع هرسین، یکی از آثار باستانی ایران قرار گرفته است که از آن به «گوردخمه ی برناج» یاد می شود. در مورد قدمت این میراث ارزشمند دو روایت وجود دارد، برخی آن را متعلق به دوران حکومت ساسانیان و گروه دیگر آن را از آثار دوران سلطنت اشکانیان می پندارند. سازندگان این اثر ایران کهن، آن را بدون هیچ نوع تزئیناتی ساخته و در پیرامون آن نیز قابی تراشیده اند. این گوردخمه متشکل از سقفی طاق مانند با پلانی مربع شکل و اضلاعی به طول ۹۵ سانتی متر، ارتفاعی بالغ بر ۹۵ سانتی متر تا سقف و یک آب پری تراشیده شده در بالای آن است.

    تصویر

    پل چهر هرسین

    «پل چهر» بنایی است تاریخی و متعلق به دوران پهلوی اول که در دهستان شیرز، منطقه ی بیستون و در شمال غربی «روستای چهر» از توابع شهرستان هرسین قرار دارد. این پل تاریخی متشکل از ۵ دهنه به عرضی بالغ بر ۴ متر و ۷۰ سانتی متر و طولی برابر با ۶۰ سانتی متر، جان پناه های به ارتفاع نیم متر و ۶ چشمه طاق است که سازندگان آن را با استفاده از گچ و بلورهای سنگی که تراشیده شده است، ساخته اند. «گامسیاب» نام رودخانه ای است که «پل چهر» را بر آن احداث شده است. جالب است بدانید که بر بدنه ی این پل، می توان بلوک هایی از سنگ های بسیار قدیمی و نیز سنگ قبرهایی را مشاهده کرد که متعلق به دوران اسلامی است.

    تصویر

    گوردخمه های اسحاق وند (سکاوند)

    در ۲۵ کیلومتری از جنوب غربی شهرستان هرسین، در صخره های شمال شرقی روستای زیبای «ده نو»، می توان یکی دیگر از میراث ایران باستان را مشاهده کرد که به «گوردخمه های اسحاق وند» یا «سکاوند» شهرت یافته است. آثاری که متشکل از سه گوردخمه است که در دل کوه تراشیده شده است. وجه تسمیه این اثر ملی به «گوردخمه ی اسحاق وند»، به دلیل قرارگیری آن در نزدیکی روستای «اسحاق وند» است. باستان شناسان، گوردخمه های اسحاق وند را کهن ترین مقابر صخره ای در سرزمین پارس می پندارند

    جالب است بدانید که گروهی از باستان شناسان، این گوردخمه ها را از کهن ترین مقبره های صخره ای در سرزمین پارس می دانند. برخی از کارشناسان براین باورند که آن ها متعلق به دوران مادها است که در این میان نظریات دیگر کارشناسان نیز جالب و قابل توجه است. «ارنست امیل هرتسفلد» از ایران شناس آلمانی، گوردخمه ی میانی را به «کتوماتای مغ» (بردیای دروغین) نسبت داده و براین باور است که «سکاوند» را از این بابت بر این گوردخمه ها گذاشته اند که این نام قلعه ای است که «گئوماتای مغ» توسط داریوش اول در آن به قتل رسیده است.

    تصویر

    غار مرخر

    یکی از پدیده های شگفت انگیز طبیعی در شمال غربی مّرخِر و در دامنه ی کوه زیبای بیستون قرار دارد که امروزه به یکی از جاذبه های گردشگری هرسین استان کرمانشاه تبدیل شده است. عمق این اثر طبیعی که به «غار مّرتاریک» شهرت یافته است، ۲۵ متر و مساحت آن نزدیک به ۸۰ متر مربع برآورد شده است. جالب است بدانید که این غار نخستین بار در سال ۱۳۶۵ مورد کاوش و بررسی قرار گرفت و پس از تحقیقات متعددی که بر آن انجام شد، آثار تاریخی مختلفی به دست آمد که باستان شناسان قدمت آن ها را متعلق به دوران پارینه سنگی میانی تخمین زده اند. استخوان های انسان، استخوان جانوران، ابزارآلات سنگی ساخته شده از سنگ های با جنس کوارتزیت، ژاسب، چِرت و نمونه ای از سنگ آهکی، بخشی از آثاری است که در این غار کشف شده است.

    تصویر

    تپه باستانی گنج دره

    تپه ای مخروطی شکل، باستانی و کهن در جاده ی کرمانشاه به شهرستان هرسین مشاهده می شود که از نظر باستان شناسان اهمیتی بسیار دارد. این اثر تاریخی که به «تپه باستانی گنج دره» یا «چیا خزینه» شهرت یافته است، در فاصله کمی از روستای «قیسوند» از روستاهای هرسین و با ارتفاعی نزدیک به ۶ متر از سطح زمین های مجاور، قرار گرفته است. نخستین کاوش ها در این تپه، در اواسط قرن ۲۰ میلادی و به همت «فیلیپ اسمیت» صورت گرفت. در این بخش تاریخی باستان شناسان توانستند ۵ طبقه ی استقراری را شناسایی کنند که از سطح تپه تا خاک بکر را شامل شده و با حروف a تا e لاتین نشانه گذاری شده است.

    آثار زیادی در این طبقه ها کشف شده است که هر کدام متعلق به دوران خاصی از تاریخ حیات بشریت است. تعدادی گور متعلق به دوران اسلامی متاخر و زیر آن ها تعدادی اجاق های ساده و دیوارهای دوره ی نوسنگی متعلق به کشفیات طبقه ی a، فضاهای مسکونی ساخته شده با چینه در طبقه ی b، فضاهای مسکونی با معماری چینه ای در طبقه ی c، فضاهایی با معماری ترکیبی خشت و چینه در طبقه ی d و سرانجام کشف ۳۰ حفره که تا عمق ۵۰ سانتی متری داخل خاک بکر کنده شده بود، در طبقه ی e از جمله مکشوفاتی است که در این تپه ی باستانی به دست آمده است. برخی از آثار کشف شده در تپه ی باستانی گنج دره، متعلق به دوران نوسنگی است

    در کنار این طبقات، آثاری ارزشمند همچون ظروف سنگی، پیکرهای کوچک انسان و حیوان از جنس گل، هاون و دسته هاون، مهره های تزئینی ساخته شده از صدف، بقایای ۴۱ اسکلت نیز کشف شده است.

    تصویر

    محوطه تاریخی و سراب بیستون هرسین

    یکی دیگر از مکان های باستانی و ارزشمند ایران کهن در استان کرمانشاه و در فاصله ی حدود ۳۰ کیلومتری از شهرستان هرسین و در دامنه ی کوه زیبا و تاریخی بیستون قرار گرفته است. منطقه ای باستانی به نام «محوطه ی تاریخی بیستون» که می توان آن را یکی از ارزشمندترین و اصلی ترین توقف گاه ها در دوران گذشته معرفی کرد. شاید از اصلی ترین دلایل اهمیت این منطقه، وجود سرابی است زیبا که به «سراب بیستون» شهرت دارد و نیز اقلیم مناسب این منطقه است که باعث شده تا از دوران پارینه سنگی میانی تا دوران معاصر، مورد توجه واقع شود. آب سراب نیز از نظر شیمایی فاقد هرگونه مزه، بو و رنگ است. حضور در این منطقه از هرسین و تماشای این آثار تاریخی و جاذبه های زیبای طبیعی برای علاقه مندان به تاریخ و طبیعت، بسیار جذاب خواهد بود.

    تصویر

    مجسمه هرکول در محوطه تاریخی بیستون

    در بخش بالایی این سراب آثار باستانی ارزشمندی از جمله نقش برجسته ی داریوش، مجسمه ی هرکول، غار شکارچیان، پرستشگاه مادی، نقش برجسته های اشکانی و بقایایی از شهر پارتی را مشاهده کرد.

    تصویر

    کاروانسرای شاه عباسی در محوطه تاریخی بیستون

    همچنین در فاصله ی اندکی از سراب و در بخش جنوبی آن کاروانسرای شاه عباسی، ساختمان های نیمه تمام دوران ساسانی و کاروانسرای ایلخانی قرار گرفته است. به نظر می رسد که علت قرارگیری تمامی این آثار در یک منطقه، ارزش معنوی و تقدس آن در بین ایرانیان باستان است که به دلیل تراوش آب، یکی از مظاهر پاکی و روشنایی از دل این کوه، این گونه ارزشمند و مقدس در نظر گرفته شده است. به همین دلیل داریوش بزرگ، در کنار موقعیت مهم شهر کرمانشاه و نیز وجود کوه های صخره ای و نیز میراث باقی مانده از اجدادش، در این مکان کتیبه ی بیستون را احداث کرده است.

    تصویر

    قلعه سرماج

    «قلعه سرماج» یکی دیگر از جاذبه های تاریخی در شهرستان هرسین است که در روستایی به همین نام قرار گرفته است. امروزه روی این قلعه که روزگاری مقر موسس سلسله ی «حسنویه» بوده است، خانه های روستاییان ساخه شده است. به نظر می رسد که در پیرامون قلعه، برج هایی را احداث کرده بودند که متاسفانه امروزه تنها بخش بزرگی از یکی از برج ها برجای مانده است. همچنین دیواری به طول ۳۷ متر قسمت دیگری از قلعه است که باقی مانده و سازندگان آن را در نمای خارجی با بلوک های سنگی بزرگ و نمای داخلی را با لاشه های سنگ و ملاط گچ ساخته اند. از دیگر نکات قابل توجه در مورد قلعه، حضور خندقی است که دور تا دور این اثر تاریخی، برای ذخیره سازی آب هنگام یورش دشمنان و نیز کاربری دفاعی حفر شده است.

    تصویر

    سنگ های تراش خورده ساسانی

    در دامنه کوه بیستون در محدوده ای به طول هفت کیلومتر، قطعه سنگ های تراش خورده بزرگی بطور پراکنده دیده می شود که از جنس سنگ آهکند و اغلب به فرم مکعب مستطیل و مکعب مربع ساخته شده اند. نمونه های مشابه این بلوک ها در بناهای ساسانی بیستون همچون بنای ناتمام ساسانی، پل بیستون، پل خسرو و فرهادتراش به کار رفته است. علاوه بر آن تکنیک تراش این سنگ ها با سایر محوطه های ساسانی قابل مقایسه است. دلیل دیگری که باعث شده سنگ های تراش خورده را ساسانی بدانیم وجود علائم حجاران بر روی آنهاست. تاکنون ۴۲۷ علامت بر روی این سنگ ها شناسایی شده است. علائم حجاران عمومأ به عنوان اسناد تسویه حساب سنگ تراشان محسوب می شد. این اثر در تاریخ ۱۳۸۰/۱۲/۱۹ به شماره۴۸۸۶ به ثبت ملی رسیده است.

    تصویر

    پل خسرو

    پل خسرو در دو کیلومتری جنوب غربی شهر بیستون بر روی رودخانه گاماسیاب قرار دارد. پل خسرو با ۸۰ /۱۵۲ متر طول در جهت شرقی – غربی ساخته شده و دارای ۱۰ پایه و ۹ دهانه است که امروزه سه پایه از آن مدفون می باشد. پایه ها ۷/۲ متر عرض و ۱۴/۳ متر طول دارند و از سنگ های تراشدار، بر روی سنگ فرشی که کف رودخانه را به پهنای تقریبی ۵۰ متر پوشانده، بنا شده اند. این بستر سنگی همانند سکویی سراسری مانع شستن کف رودخانه می گردد و ارتفاع سطح آب را تنظیم می کند. پایه های پل دارای پلان شش ضلعی است که آنها را از سنگ های تراشیده و ملاط گچ ساخته اند. میان پایه ها را با قلوه سنگ و ملاط آهک پر کرده اند. در واقع پل خسرو قسمتی از سد ساسانی بیستون را شامل می شود که از این جهت همانند پل والرین شوشتر که آن هم در دوره ساسانی ساخته شده است، عمل می کند. متاسفانه ازدهانه ها و گذرگاه پل آثاری بر جای نمانده است . در سال های اخیر بر روی پایه های سنگی ، پلی فلزی برای تردد افراد محلی ساخته اند .

    تصویر

    غار مَرتاریک

    مَر تاریک در دامنه کوه بیستون و در شمال غربی مَرخِر قرار دارد. این غار در حد فاصل دامنه و دیواره ای مرتفع واقع شده و مشرف بر یک سکوی طبیعی است. غار مَر تاریک ۲۵ متر عمق و حدود ۸۰ متر مربع مساحت دارد و به صورت دالانی عمیق و کم عرض است که در انتها به محوطه نسبتاً بازتری ختم می شود. دهانه غار به سمت جنوب شرقی باز می شود و به همین دلیل در طول روز تا عمق چند متری آن در معرض روشنایی و گرمای آفتاب قرار می گیرد. محور اصلی غار در عمق چند متری با زاویه تقریباً۹۰ درجه به سمت راست منحرف می شود و در نتیجه دالان اصلی غار در تاریکی قرار گرفته است. البته این وضعیت سبب شده که درون غار در فصل زمستان گرمای مطلوبی داشته باشد.

    تصویر

    غار مَر دودر

    غار مَر دودر در دامنه کوه بیستون و در شمال شرقی غار شکارچیان قرار دارد. این غار با ارتفاع ۱۵۸۵ متر از سطح دریا ، مرتفع ترین غار بیستون است که از آن آثار دوره پارینه سنگی میانی و جدید بدست آمده است. مَر دودر۲۰ متر عمق و حدود ۱۷۰ متر مربع مساحت دارد و ارتفاع سقف آن بین یک تا سه متر در نوسان است. این غار دو دهانه دارد و به همین دلیل مردودر نامیده می شود. دهانه اصلی در جهت جنوب – جنوب غربی مشرف بر دره ای پر شیب و کم عرض است که به پرتگاهی منتهی می گردد. دهانه دیگر آن در جهت شرقی – جنوب شرقی مشرف بر کوره راهی است که به مَر آفتاب و مَر تاریک منتهی می شود. دهانه شرقی غار در اثر ریزش دیواره در اعصار گذشته به وجود آمده است. با وجود این دو دهانه، مَر دودر غار نسبتاّ بازی محسوب می شود که نسبت به غارهای دیگر بیشتر در معرض عوامل مختلف جوی مانند باد، باران و هوازدگی بوده است به طوری که لایه ای از سنگریزه به ضخامت ۳ تا ۵ سانتیمتر کف غار را پوشانده است .

    تصویر

    پارک شهر هرسین

    پارک زیبای هرسین متشکل از جاذبه های دیدنی و تاریخی دوره ساسانیان و رودخانه بسیار زیبایی که به زیبایی هرچه تمام در طول پارک در جریان می باشد .

    آدرس : کرمانشاه – هرسین میدان آزادی ، خیابان پارک شهر

  • تصویر