راهرو عشق

راهرو عشق کویراست، که دریا بودنش را به آفتاب بخشید،آفتاب هم گرمی اش را نمی تواندبه همه نبخشد!

راهرو عشق

راهرو عشق کویراست، که دریا بودنش را به آفتاب بخشید،آفتاب هم گرمی اش را نمی تواندبه همه نبخشد!

ایزد وایو یا آخشیج هوا

پانزدهمین یشت اوستا موسوم است به  "رام یشت" اما در هیچ جای آن از رام اسم برده نشده بلکه سرتاسر این یشت در تعریف و توصیف ایزد"وایو(Vayu)" یعنی فرشته هوا می باشد. اوستاشناسان بهمین دلیل معتقدند که نام این یشت باید "وایو" یشت می بود. رام یشت با باد و "وایو" ایزد هوا که نام دیگرش در پهلوی "وای" یا " اندروای" است آمیخته شده . وایو صفات زیادی دارد از آن جمله : جوینده ، نیک کردار، چیره شونده ، پیش رونده ، پس رونده ، پاینده فر، سخت ترین ، قوی ترین ، شکست دهنده ، ستیزه شکن ، تموج آورنده موج ریزنده ، موج انگیز ، زبانه کشنده ... و روشن است که اینها همه صفات باد است . بسیاری از پادشاهان و پهلوانان ایران زمین برای پیروزی بر دشمنان خود از " وایو " کمک خواسته اند و او آنها را اجابت کرده است ، از آن جمله فریدون برای پیروزی بر اژی دهاک ، جمشید برای فراهم کردن زندگی خوش آریائیان ، تهمورث برای پیروزی بر اهریمن ، کیخسرو برای پیروزی بر افراسیاب ، و اتفاقا می دانیم که باد در میدان کارزار یکی از عوامل اصلی پیروزی یکی از طرفین کارزار است .

" وایو "  همچنین به درخواست دوشیزگان پاک برای رسیدن به شوهران خوب و خوشبخت شدن و کامیاب گردیدن پاسخ مساعد می دهد.

 از شگفتی های بسیار خیره کننده روزگار یکی همین است که هنوز هم پس از هزاران سال، دوشیزگان و بانوان ، این ایزد را همانطور مخاطب قرار می دهند : " ای وای ". و گمان می رود که "ای وای" همانست که به عنوان یکی از قوای انسانی با شیرمادر در وجود به ودیعه گذاشته میشود! غیر از کمک گرفتن دوشیزگان از "وای" که هنوز بصورت " ای وای" در بیان ما باقی مانده است ، عبارت "وای بر تو" به معنی آنست که ایزد باد مقابل تو قرار گیرد  و معلوم است که در جنگ آنکه باد را مقابل خود داشته باشد با شکست مواجه است . و نیز عبارت " باد به پشتش خورده" کنایه از کسی است که همواره در جنگ از عنایت و پشتیبانی " ایزد وای" برخوردار بوده و بهمین جهت خود دارای زور نیست . خطاب " وای من"‌ خود به خوبی از ایزد وای سخن می گوید که معادل " خدای من ! " بکـار می رود ، و این نشانه تاثیراتی است که افکار و اساطیر یا ادیان گذشته بر افکار جدید می گذارد و همان وای است که سعدی درباره اش می گوید :

  فرشته ای که مقیم است بر خزائن باد         چه غم خور دکه بمیرد چراغ پیره زنی

که در آن از فرشته وای یا فرشته باد سخن رفته است

nescafe.persianblog.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد