از بررسی های تاریخی چنین استنباط می گردد که هنرمندان مینیاتورساز ایرانی طراحی رنگ آمیزی ومجسمه سازی چینی را با ادراک و ذوق خاص خود تغییر داده و دگرگونی هائی در آن بوجود آورده اند. به هرحال، اگر چه واژه مینیاتور در نگاه اول بیگانه می نماید اما شک نیست مینیاتور با ابعاد کنونی هنری ایرانی است که مکتب های مختلف همانند مکتب عباسی (بغداد) مکتب مغول، مکتب هرات را گذرانده وبا ظهور صفویه و انتقال مرکز هنری ایران از هرات به تبریز در شیوه آن نیز تحول بوجود آمده است. باانتخاب اصفهان به پایتختی و حمایت همه جانبه ای که از هنرمندان و نقاشان و نگارگران به عمل آمدنقاشان چیره دستی ظهور کردند که شاهکارهای آنان امروز زینت بخش موزه های جهان است در این عصر به دلیل گسترش ارتباط ایران با کشورهای اروپائی و آسیائی هنر ایران به کشورهای بیگانه معرفی شد و دوران صفویه آغاز فصل تازه ای در تاریخ مینیاتور ایران به حساب آمد در زمان صفویه هنرمندانی همچون رضا عباسی، محمد زمان نگارگر، محمد قاسم مشهور به سراجای نقاش و محمد یوسف مصّور که با خلق آثار بی بدیل و منحصر بفرد این هنر را به نهایت اعتلاء رساندند. در دوران معاصر مینیاتورایرانی جلوه درخشانی داشته و در طی صد صال اخیر آثار ممتازی بوجود آمده که بحث در باره جزئیات آن سخن را به درازا خواهد کشاند. ساخت و ساز مینیاتور : ابزار و وسائلی که مورد لزوم یک هنرمند مینیاتور ساز است در مقایسه با سایرهنرهای ایرانی مانند خاتم سازی و قلمزنی و منبت کاری و ... بسیار محدود است.
ابزار یک مینیاتوریست عبارتند از :
قلم مو: در قدیم هنرمندان برای ساخت قلم مو از دم نرم سنجاب استفاده می کردند.
بوم مینیاتور: که عبارت است از تخته، کاغذ، مقوا، فیبر، عاج، استخوان و ...
روغن: که برای محافظت اثر از آن استفاده می کنند.
رنگ: که بیشتر مینیاتورسازان از رنگهای دست ساز خود استفاده می کرده اند.
شـیوه هائی که در ساخت مینیاتور وجود دارند عبارتند از : مینیاتور آبرنگ روحی- مینیـاتور سیاه قلم
رنگی- مینیـاتور سفید قلم – مینیـاتورهای زیرروغنی. علاوه برآنکه در بنـاهای تاریخی از این هنر استفاده
می شد و هنرمندان بزرگ عصـر صفـویه کاخ های عالی قاپو و چهلستون و هشت بهشت و ... را با این
هنر تزئین کردند صدها اثر که شامل : جلدهای آلبوم، تصاویر کتابها، قاب آینه ها و امثال آنها می باشند
در موزه های ایران و خارج از کشور در معرض تماشای هنردوستان و علاقمندان می باشند.
http://mariana2.persianblog.ir
این دیوار تاریخی که حدود 200کیلومتر طول دارد در متون تاریخی به مار سرخ معروف است و در سال 1378 به ثبت ملی رسیده و قرار بود پرونده این دیوار تاریخی برای ثبت جهانی نیز تهیه شود، اما به نظر میرسد با احداث این راهآهن، ثبت جهانی دیوار خشتی گرگان نیز به خطر میافتد.
هر چند روز گذشته معاون میراث فرهنگی کشور طی اظهار نظری اعلام کرد که نحوه ادامه اجرای پروژه راهآهن در محل تقاطع با دیوار تاریخی گرگان، مسألهای است که باستانشناسان باید درباره آن نظر دهند و اینکه پس از بررسی گزارش باستانشناسی، موضوع در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی مطرح میشود تا درباره چگونگی ادامه پروژه راهآهن تصمیمگیری شود.
به نظر میرسد این اثر مهم تاریخی کشور که قدمت آن به اواخر دوره ساسانی بازمیگردد سالهاست که به جای بازسازی مورد بیمهری قرار گرفته است و سالهای گذشته بخشهای بسیاری از آن بر اثر عوامل طبیعی و انسانی از بین رفته است و بسیاری از مردم به دلیل اطلاعرسانی نکردن درست درباره اهمیت و ارزش این اثر تاریخی خشتهای آن را برای فروش و حتی ساخت خانه جدا کردهاند و اکنون نیز قرار است با عبور خطآهن پیکره این دیوار قدیمی به لرزش در آید و دو نیمه شود.
سخنانی که از سوی مسوولان مطرح میشود نشان میدهد که صرف تاریخی بودن و داشتن عنوان سومین دیوار دفاعی جهان برای آن که عبور خط آهن را از میان این دیوار به طور کل منتفی کند، وجود ندارد.
سیما رادمنش - گروه فرهنگ و هنر
ادامه مطلب ...