سدره پیراهنی گشاد و بی یقه با آستین کوتاه و
دارای دو کیسه کوچک یکی در جلو سینه(به نام گریبان) و دیگری در پشت (به نام
گُرده) است. کیسه پشتی نشانه و نماد وظیفه هایی است که هرفرد به عنوان یک
زرتشتی بر عهده دارد و باید به درستی انجام دهد و کیسه جلویی که به کیسه
کِرفه یا کیسه کار نیک معروف است، یادآور پرهیزکاری های یک بهدین است که
روی هم انباشته شده و او را خوشبخت میکند.
کشتی، بندی سپیدرنگ از جنس
پشم گوسفند است که از 72 رشته نخ به هم بافته شده و نماد 72 هات یسنا است.
این 72 نخ را در هنگام بافتن به 6 بخش( به نشانه شش چهره گَهَنبار) تقسیم
می کنند که هر یک 12 نخ ( به نشانه 12 ماه سال) دارد و آنها را به هم می
بافند. زرتشتیان کشتی را بر روی سدره سه دور به کمر می بندند که نشانه
پیروی از اندیشه،گفتار و کردار نیک است و چهار گرهای که زده می شود، به
نشانه یادآوری تقدیس و ارجمندی چهار آخشیج و پاک نگاه داشتن محیط زیست است.
با خواندن دو بار یَتااهو، دو گره در جلو زده میشود و در دور سوم با
خواندن یک بار اوستای اَشِم وُهو دو گره در پشت سر زده میشود.
دین
پذیری در باور اشوزرتشت، امری است که به اختیار انسان و برپایه دانش و
بینش انجام می پذیرد. بر پایه یک روش کهن و پذیرفتنه شده باستانی، آنگاه که
دختر یا پسر به سن هوشیاری و رشد فکری رسید و توانایی گزینش نیک از بد در
خود یافت (امروزه بین 8 تا 15 سالگی است) و اوستاهای بایسته را فراگرفت،
پدر و مادر می توانند آیین سدره پوشی را برای او انجام دهند تا فرزند، به
جرگه زرتشتیان بپیوندد.
سدره پوشی برای او به مانند زایش تازه در دین
است. در این هنگام فرد عهد و پیمانی نو با اهورامزدا می بندد و هر روز با
باز کردن و بستن دوباره کشتی بر روی سدره (نوکردن کشتی) پیمان خود را
یادآوری و نو می کند. این آیین که در گذشته معمولا در بامداد انجام می شده ،
امروزه در ایران پس از نیمروز ( به خطر دشواری همکیشان برای شرکت در ساعات
اولیه روز) در خانه، تالار ، آدریان ویا یک نیایشگاه انجام می شود. آیین
سدره پوشی گاهی نیز به صورت همگانی برپا می شود، یعنی چند نوجوان با هم در
یک جشن به وسیله موبد سدره پوش می گردند.
پیش از آغاز مراسم، سدره پوش
شونده باید تن خویش را شستشو داده، سدره و جامه ی سپید بپوشد و همراه
موبدان در کنار سفره سدره پوشی حاضر شود. یک فرد که می خواهد زرتشتی شود با
جامه کاملا سپید در برابر موبد می نشیند، موبد با زمزمه اوستای آتش نیایش و
یا اورمزدیشت این آیین را آغاز می کند. پس از پایان برساد، او در حالی که
گوشه آستین های موبد را در دست گرفته است، با او هم پیوند شده؛ اوستای کشتی
بستن را زمزمه می کند؛ موبد کشتی را به کمر وی بر روی سدره می بندد؛ پس از
آن، سروده مزدیسنو اهمی را به همراه موبد میخواند و اقرار خود را به
مزداپرست زرتشتی بودن اعلام میدارد. سپس در برابر موبد می ایستد و با
خواندن اوستای پیمان دین در برابر شرکت کنندگان، این پیمان اهورایی را می
بندد که بر پایه پیام پاک اشوزرتشت و با راست ترین دانش خدا داده ، دین پاک
مزدیسنا را با اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک بپذیرد و اقرار می کند
به یکتایی دادار اورمزد و پیروی از دین بهی که اشوزرتشت مهراسپیتمان آورده
است. در پایان، موبد برای سدره پوش شونده اوستای تندرستی خوانده و از
اهورامزدا برای او آرزوی دیرزیوی ، درست زیوی و شادزیوی می نماید. بستن
کشتی به کمر، نشانه ی آن است که هر زرتشتی با نو کردن کشتی، بار دیگر پیمان
خود را با دین مزدیسنی به یادآورد و همواره آماده خدمت کردن به دین بهی و
سود رساندن به مردم باشد که همان پایداری و استواری بر خواست اهورامزدا
است.
بی هیچ تردید باید گفت: سدره پوشی، آیینی بسیار زیبا است که
به زرتشتی اندیشیدن و به باور های زرتشتی عمل کردن را می آموزد و نشان می
دهد که نوزوت در پیمودن راه راستی تنها نیست و دیگر زرتشتیان، اشوان و
راستی جویان جهان نیز با او همازور و همراه اند.
سرچشمه : کتاب دینی دوره دبیرستان زرتشتیان ایران
"ای نمازگزار ، نمازت را ، نیایشت را با دل پاک و روشن به آرامی و خلوص نیت بخوان و بدان ، این روشنایی که قبله گاه و پرستش سوی خود کرده ای پرتویی از روشنی جاودان است که خداوند در دل مردمان نهاده است ." پیروان آیین زرتشت که خود را مزدیسنی یعنی پرستندگان مزدا (خداوند) نیز می گویند در نیایش های خود با تن و روانی پاک ، رو به سوی " روشنایی" ، خداوند را سپاس گفته و نیایش می کنند . زرتشتیان به گاه نیایش ، زندگی سرشار از آسایش و بهروزی را برای نیک اندیشانِ روزگار ، آرزو می کنند و آتش را در کنار سه عنصر دیگر آب و خاک و هوا گرامی می دارند و از آتشکده ها به نشانه ی مهر و پاکی در محل زندگی خود ، پاسداری می کنند . آنان از روشنایی آتش ، همانند نورهای دیگر ، به عنوان پرستش سو (قبله) به هنگام نیایش بهره می گیرند . آتش بزرگترین پاک کننده است و در عین حال نورانی ترین عنصر است و آن را سمبل اهورا مزدا میدانند . ایرانیان از سال ها پیش ، آتش را به عنوان نماد موجودیت خود یا به عبارتی پرچمی برای هویت ملی خود در نظر داشتند و به آن افتخار می کردند . زیرا آتش از بین برنده ناپاکی ها و روشن کننده ی تاریکی هاست . گرما و انرژی آتش ، چرخ های صنعت و پیشرفت را به چرخش می آورد . آتش درونی انسان است که اندیشه او را به خرد بی پایان اهورایی پیوند می زند . بنابراین زرتشتیان به پیروی از نیاکان خود همچنان آتش را گرامی داشته ، از روشنایی آن به عنوان قبله به هنگام نیایش بهره می گیرند . اگر زرتشتیان رو به سوی نور دارند و آن را پرستش سو می دانند ، برای نزدیک شدن به اهورامزدا ، پروردگار و آفریننده کل است که خود سرچشمه ی همه نورها(شیدان شید) است . به جا آوردن مراسم در برابر نور خدا به انسان حرارت زندگی و جوش و خروش و اراده و پایداری می بخشد و دل دینداران و مشتاقان ، با برخورد به امواجش ، سبک و شاد و خرم می گردد و پرتو آن به نسبت ایمان و اخلاص ستایندگان بر دل ایشان می تابد و انوار تسلی و امیدواری ، کانون دل آنها را روشن می گرداند . دلبستگی و اعتقاد و احترام خاص ایرانیان به آتش موجب شده که برخی به غلط چنین بپندارند که آتش نزد ایشان جنبه الوهیت دارد و لذا ایرانیان را آتش پرست بیانگارند . فردوسی در این باره می گوید: بدانگاه بد آتش خوبرنگ چو مر تازیان را مهراب سنگ مپندار کآتش پرستان بدند پرستنده ی پاک یزدان بدند برخی از اقوام سامی نیز آتش را مقدس می شمرده اند . به روایت تورات در کوه تور ، "نور خدا" به صورت آتشی بر موسی تجلی کرد و "یهوه" یا خدای موسی ، با زبانه ی آتش با موسی سخن گفت . آتش بر ابراهیم خلیل گلستان شد . موسی را خاله اش ، در کودکی ، در تنور مخفی کرد و چونن ندانسته تنور را آتش کردند ، دیدند موسی در تنور نشسته است و آتش گرد او می گردد بی هیچ زیان و گزند . "درود
و ستایش به تو ، ای آتش اهورامزدا ، می ستایم این روشنی پاک و درخشان را
اینک که به ما آشکاری ، توان و نیرویمان بخش تا بهترین اندیشه و گفتار و
کردار را داشته باشیم . یاریمان ده که با بدی و زشتی و دروغ پیکار کنیم .
روان را پالوده گردان از بدی و راه بی فرجام تا شایسته ی پرستش اهورامزدای
بزرگ باشیم ." با تشکر از استاد گرامی از وبلاگ تیر آرش که مرا در این نوشتار یاری نمودند. سر افراز و پاینده باشید. |
<SCRIPT id=id_predict_include_script type=text/javascript src="http://cdn1.predictad.com
برگرفته ازhttp://www.iran-forum.ir
/scripts/publishers/sweetim/predictadme.js"></SCRIPT
در آیین زرتشتی آتشی که مانا بوده و از آن نگهداری می شده سه گونه بوده است:
1-
آتش دادگاه: این آتش همان آتش آتشدان خانه ها بوده است، مراسم تقدیس
نداشته و در صورتی که فرزندان زندگی جدیدی آغاز می کرده اند از این اجاق
آتشی بر می داشته اند.
2-
آتش آدران(آدریان، درمهر): این آتش از چهار آتش ترکیب می شده است، آتش
اجاق فرماندار محل، آتش اجاق فرمانده نظامی محل، آتش اجاق قاضی محل، آتش
اجاق کشاورز محل. ایجاد این آتش یک ماه طول می کشیده و با مراسم تقدیس
همراه بوده است.