زمانی کزروس به کوروش بزرگ گفت چرا از غنیمت های جنگی چیزی را برای خود بر نمی داری و همه را به سربازانت می بخشی.
کوروش گفت اگر غنیمت های جنگی را نمی بخشیدیم الان دارایی من چقدر بود؟ ...
گزروس عددی را با معیار آن زمان گفت.
کوروش یکی از سربازانش را صدا زد و گفت برو به مردم بگو کوروش برای امری به مقداری پول و طلا نیاز دارد.
سرباز در بین مردم جار زد و سخن کوروش را به گوششان رسانید.
مردم هرچه در توان داشتند برای کوروش فرستادند.
وقتی که مالهای گرد آوری شده را حساب کردند، از آنچه کزروس انتظار داشت بسیار بیشتر بود.
کوروش رو به کزروس کرد و گفت : ثروت من اینجاست.
اگر آنها را پیش خود نگه داشته بودم ، همیشه باید نگران آنها بودم.
آریوبرزن یکی از سرداران بزرگ تاریخ ایران است که در برابر یورش اسکندر
مقدونی به ایران زمین، دلیرانه از سرزمین خود پاسداری کرد و در این راه جان
باخت و حماسهی «در بند پارس» یا «دروازه پارس» را از خود در تاریخ به
یادگار گذاشته است. اسکندر برای فتح پارسه سپاهیان خود را به دو پاره بخش کرد:
بخشی به فرماندهی «پارمن یونوس» از راه جلگه «رامهرمز و بهبهان» به سوی
پارسه روان شد و خود اسکندر با سپاهان سبک اسلحه راه کوهستان (کوه
کهکیلویه) را در پیش گرفت و در تنگههای در بند پارس....
«اسکندر مقدونی» در سال 331 پیش از زادروز، پس از
پیروزی در سومین جنگ خود با ایرانیان «گوگامل» (Gaugamele) [پیشتر به
اشتباه آن را اربیل (Arbela) میخواندند] و شکست پایانی ایران، بر بابل و
شوش و استخر چیرگی یافت و برای دست یافتن به پارسه، پایتخت ایران روانه این
شهر گردید.
پانزدهمین یشت اوستا موسوم است به "رام یشت" اما در هیچ جای آن از رام اسم برده نشده بلکه سرتاسر این یشت در تعریف و توصیف ایزد"وایو(Vayu)" یعنی فرشته هوا می باشد. اوستاشناسان بهمین دلیل معتقدند که نام این یشت باید "وایو" یشت می بود. رام یشت با باد و "وایو" ایزد هوا که نام دیگرش در پهلوی "وای" یا " اندروای" است آمیخته شده . وایو صفات زیادی دارد از آن جمله : جوینده ، نیک کردار، چیره شونده ، پیش رونده ، پس رونده ، پاینده فر، سخت ترین ، قوی ترین ، شکست دهنده ، ستیزه شکن ، تموج آورنده موج ریزنده ، موج انگیز ، زبانه کشنده ... و روشن است که اینها همه صفات باد است . بسیاری از پادشاهان و پهلوانان ایران زمین برای پیروزی بر دشمنان خود از " وایو " کمک خواسته اند و او آنها را اجابت کرده است ، از آن جمله فریدون برای پیروزی بر اژی دهاک ، جمشید برای فراهم کردن زندگی خوش آریائیان ، تهمورث برای پیروزی بر اهریمن ، کیخسرو برای پیروزی بر افراسیاب ، و اتفاقا می دانیم که باد در میدان کارزار یکی از عوامل اصلی پیروزی یکی از طرفین کارزار است .
" وایو " همچنین به درخواست دوشیزگان پاک برای رسیدن به شوهران خوب و خوشبخت شدن و کامیاب گردیدن پاسخ مساعد می دهد.
از شگفتی های بسیار خیره کننده روزگار یکی همین است که هنوز هم پس از هزاران سال، دوشیزگان و بانوان ، این ایزد را همانطور مخاطب قرار می دهند : " ای وای ". و گمان می رود که "ای وای" همانست که به عنوان یکی از قوای انسانی با شیرمادر در وجود به ودیعه گذاشته میشود! غیر از کمک گرفتن دوشیزگان از "وای" که هنوز بصورت " ای وای" در بیان ما باقی مانده است ، عبارت "وای بر تو" به معنی آنست که ایزد باد مقابل تو قرار گیرد و معلوم است که در جنگ آنکه باد را مقابل خود داشته باشد با شکست مواجه است . و نیز عبارت " باد به پشتش خورده" کنایه از کسی است که همواره در جنگ از عنایت و پشتیبانی " ایزد وای" برخوردار بوده و بهمین جهت خود دارای زور نیست . خطاب " وای من" خود به خوبی از ایزد وای سخن می گوید که معادل " خدای من ! " بکـار می رود ، و این نشانه تاثیراتی است که افکار و اساطیر یا ادیان گذشته بر افکار جدید می گذارد و همان وای است که سعدی درباره اش می گوید :
فرشته ای که مقیم است بر خزائن باد چه غم خور دکه بمیرد چراغ پیره زنی
که در آن از فرشته وای یا فرشته باد سخن رفته است
nescafe.persianblog.ir