-
۱۷۶۸سال پیش از میلاد اشو زرتشت به پیامبری رسید
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 18:17
در برخی منابع و کتابهای جدید، زادروز او ۶ فروردین ۱۷۶۸پیش از میلاد [۱] و تاریخ درگذشت او ۵ دی ۱۶۹۱ پیش از میلاد [2] ذکر شدهاست. خاستگاه این دیدگاه محاسبات ذبیح بهروز پژوهشگر ایرانی میباشد که در کتابش "تقویم و تاریخ در ایران" به چند روش روز زایش و رصد منسوب به زرتشت را محاسبه کرده است. [3] چند دهه است که...
-
تقویم و تاریخ در ایران
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 18:16
در کتاب تقویم و تاریخ در ایران، بخشهایی از تقویم و تاریخ نگاری در ایران برای خوانندگان تشریح شده است. در دیباچه کتاب مباحثی در خصوص اعتقاد به تاثیر کواکب، پیشگویی در حوادث مهم تاریخی، اصول دین مانی و ساسانیان و تقویم و تاریخ مطرح میشود؛ آن گاه این موضوعات در کتاب فراهم میآید. تقویمهای تورفانی، تاریخ آبادانی...
-
نگاه خیام به ارزش شادی
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 18:15
روزی کسی به خیام خردمند ، که دوران کهنسالی را پشت سر می گذاشت گفت : شما به یاد دارید دقیقا پدر بزرگ من ، چه زمانی درگذشت ؟! خیام پرسید : این پرسش برای چیست ؟ آن جوان گفت : من تاریخ درگذشت همه خویشانم را بدست آورده ام و می خواهم روز وفات آنها بروم گورستان و برایشان دعا کنم و خیرات دهم و... خیام خندید و گفت : آدم بدبختی...
-
شادی در گات ها
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 18:14
ای هستی بخش یکتا! پرسشی از تو دارم. خواستارم حقیقت را بر من آشکار سازی. آیا آنچه را که بیان خواهم کرد حقیقت دارد؟ آیا عشق و ایمان به خدا و در پرتو کار نیک، راستی و درستی افزایش خواهد یافت؟ آیا در پرتو منش پاک، نیروی ایزدی پدید خواهد آمد؟ این جهان بارور و شادی بخش را برای که آفریدی؟ یسنا، هات 44، بند [1] 6 آری! درست...
-
شادی در اوستا
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 18:13
در اوستا می خوانیم «ای فردا» مرا از بهترین کردارها و گفتارها بیاگاهان و مرا با توانایی خود از آن ستایش که باغ بندگان است آگاه ساز تا زندگی به خواست شما شاد و خرم و تازه گردد. مولوی می گوید: راه لذت از درون دان نه از برون *** ابهلی دان جستن از قصر و حصون آن یکی در کنج مسجد،مست و شاد *** و آن دگر در باغ، ترش و بی مراد
-
شادی در گهنبار
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 18:13
شادی کردن هدف و برنامهی دلنشین دینی وگروهی برای زرتشتیان است. مردمانی که در بدترین و دشوارترین رخدادها، با بردباری غم را به دست شادی سپردند و زنگار پریشانی و اندوه را از آیینهی دل همگان زدودهاند، امروز یادگارهایی شیرین بهنام جشنهای گهنبار را با خود به همراه دارند، یادبودی از پدران و بزرگانشان. کتیبههای هخامنشی...
-
شادی در گات ها
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 18:12
دین زرتشت، آیین شادمانی است. از این رو پیروان زرتشت شاد بودن و خوش زیستن را برگزیده اند. در این آیین جشن و سرور یکی از راه های نیایش و ستایش خداوند و نزدیک شدن به اوست. پیامبر ایران، پیروان خود را شادمان و خشنود می خواهد زیرا در پرتو این فروزه ها، تنِ انسان ، نیرومند و روان او شاد می گردد. در نتیجه شوق به کار و کوشش...
-
آتش عشق
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 18:11
در ازل پرتو حسنت و تجلی سر زد -عشق پیدا شد آتش به همه عالم زد آتش عشق گرمی بخش و دارای بالندگی و زندگی ساز است .اشو زرتشت نور یا آتش را برای پرستش سو ی نماز گزینش می کند.خرد نیز نمادی از روشنایی و فروغ است،پرتویی که با آن روشنایی راه زندگانی پدید می آیدو آدمی را به هدف یعنی عشق به آفریدگار و هستی می رسدو رسیدن به عشق...
-
مفهوم شادی و نشاط در جهان بینی زرتشتی
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 18:10
در کتاب دینکرد(:یکی از نسک پهلوی که درون مایه فلسفی دارد) به تناوب گفته می شود که شادی و نشاط رمز بالندگی و نیکبختی مردمان است،چه کامیابی و پیروزی ایرانیان باستان را برخاسته از همین شادی و نشاط می داند... اگر با نگاهی تیزبینانه به نثر اوستا و نسک پهلوی و نیز آیین های مذهبی زرتشتیان بنگریم،نیک در خواهیم یافت که سخن...
-
تعریف شادی از نظر روان شناسی چیست؟
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 18:09
اجازه دهید من این مقوله را در مبحث تحلیل رفتار متقابل بیان کنم. در تحلیل رفتار ساختار شخصیت را به ۳ بخش تقسیم می کنند(کودک، بالغ، والد ). این نظریه تکامل یافته نظریه فروید است. کودک به مفهوم خردسالی نیست. آن قسمت از ساختار شخصیت ما است که دنبال احساسات، عواطف، شادی، شادمانی و خشم است.(البته شادی و خشم ذاتی نه اکتسابی)...
-
شادی همگانی در باور زرتشتیان
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 18:09
«خدای بزرگ است اهورامزدا که این جهان آفرید، که این زمین آفرید، که انسان آفرید و شادی را برای انسان خرسندی از آن اوست، که به دیگران خرسندی بخشد.» دین زرتشتی کیش زندگانی است. دین کار و کوشش و کشت و برداشت و داد و دهش است، کیش آشتی و دوستی و دین شادی و شادمانی است. البته آن شادی که از آن همگان باشد، آن خرسندی و شادمانی...
-
شادی را برای انسان افرید
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 18:08
1 -شادی برازنده انساهاست .زمانی به شادی میرسیم که ذهن خودمونو از بسیاری از تفکرات مجهول و بدون معنی ازاد کنیم ودرک صحیحی از پدیده های اطرافمون بدست بیاریم.در این حالت هست که می فهمیم چیزی به نام غم و اندوه وجود نداره .این چیزی هست که عرفای بزرگ به اون رسیدن و تجربش کردن . غم رو ما اول توذهن خودمون بوجود میاریم وگر نه...
-
نگاه خیام به ارزش شادی
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 18:07
روزی کسی به خیام خردمند ، که دوران کهنسالی را پشت سر می گذاشت گفت : شما به یاد دارید دقیقا پدر بزرگ من ، چه زمانی درگذشت ؟! خیام پرسید : این پرسش برای چیست ؟ آن جوان گفت : من تاریخ درگذشت همه خویشانم را بدست آورده ام و می خواهم روز وفات آنها بروم گورستان و برایشان دعا کنم و خیرات دهم و... خیام خندید و گفت : آدم بدبختی...
-
جشن
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 18:04
جشن در فرهنگ کهن ایران جشن،معنای زندگی و هستی بوده است.جشن یعنی پیدایش و زایش هر روز است، روزی یا زمانی که زاده می شود، توانایی آفریدن دارد.جشن های ایران،همه «جشن های زمان »بوده اند و جشن زمان به معنای آنست که «حرکت زمان » به خودی خود، جشن دارد. پیشرفت زمان، یعنی جنبش و رویش و افزایش جهان و جانست بنابراین بخودی خود،...
-
سخنان اشوزرتشت
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 16:03
1. آنچه را گذشته است فراموش کن و بدانچه نرسیده است رنج و اندوه مبر 2. قبل از جواب دادن فکر کن 3. هیچکس را تمسخر مکن 4. نه به راست و نه به دروغ قسم مخور 5. خود برای خود، زن انتخاب کن 6. به شرر و دشمنی کسی راضی مشو 7. تا حدی که می توانی، از مال خود داد و دهش نما 8. کسی را فریب مده تا دردمند نشوی 9. از هرکس و هرچیز مطمئن...
-
سخنان اشوزرتشت
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 15:59
سخنان اشوزرتشت ای جویندگان دانش راستین، اکنون آموزشها و پیامی را که تا به حال شنیده نشدهاست برای شما آشکار خواهم ساخت. این پیام برای کسانی که از روی تعالیم نادرست، جهان نیکی را تباه سازند ناگوار است، ولی برای دلدادگان «مزدا» خوشآیند و شادیبخش به شمار میرود. (یسنا 31 – بند 1) چون تعالیم نادرست مانع از آن است که...
-
افغانستان
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 15:45
نام افغانستان، هرچند از لحاظ کاربرد سیاسی آن جدید است؛ اما این سرزمین کهن بوده و طی قرون متمادی با حدود مختلف بهنامهای گوناگون یاد شده است، که مهمترین آنها آریانا، خراسان و افغانستان است. دائرةالمعارف آریانا مینویسد: کشوری که در تاریخ معاصر جهان به نام افغانستان یاد میشود، در قرون وسطی بهاسم خراسان و در عهد...
-
خواجه عبدالله انصاری
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 15:43
ابو اسماعیل عبدالله پسر ابو منصور محمد انصاری هروی در جمعه دوم شعبان 396 ه.ق و به قولی 395 ه.ق در کهندژ هرات از پدری هراتی و مادری بلخی زاده شد>. دودمانش نسب به ابو ایوب انصاری ( وفات 52 ه.ق ) ، صحابی معروف رسول اکرم(ص) میرسد. ابو اسماعیل عبدالله پسر ابو منصور محمد انصاری هروی در جمعه دوم شعبان 396 ه.ق و به قولی...
-
خانواده اشو زرتشت
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 15:37
نام پدر زرتشت «پوروشسب» و مادرش «دغدو» بود. اشوزرتشت با «هووی» ازدواج کرد و شش فرزند داشت.سه دختر به نام های: فرنی، تریتی، پورچیستا و سه پسر به نام های: ایسدواستر، اوروتت نر، خورشیدچهر. اوستا زادگاه اشوزرتشت را محلی به نام «رَگه» در کنار رودخانه «دْرُجی» و دریاچه چیچَست می داند بعضی از پژوهشگران این محل را در غرب...
-
دئنا
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 15:27
دین از واژه اوستایی "دئنا " به معنی وجدان می باشد وریشه آن "دی" به معنی دیدن می باشد .درکتاب گات ها دین به کمک خرد آنقدرآگاهی به انسان میدهد تا اورا به سوی نیکی بکشاند واز بدی ها دور کند .(نیکی عملی است که هم گیتی وهم مینو را برای کننده کاربه ارمغان می آورد.)کار دین پرورش وجدان انسانی است وکوشش...
-
قانون اشا
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 15:26
اشوزرتشت اولین کسی است که به وجود هنجار هستی (اشا) پی برد و از حاکم بودن قانون اشا در جهان هستی (گیتی و مینو) سخن گفت و فرمود: انسان می تواند با خرد خویش به قوانین طبیعت (اشا) پی برده و از آن استفاده و یا سوء استفاده نماید و انسان تنها زمانی می تواند خوشبخت زندگی کند که قوانین اشا را به درستی بشناسد و خود را با این...
-
اَشو
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 15:23
- معنی واژه واژه اَشو که پیش از نام زرتشت به کار میرود، از اشون گرفته شده است که به چم «پیرو اشه ، پاک» است. نام این پیامبر بزرگ به گونههای زردشت، زرادشت، زراهشت، زره هشت، زارتهشت، زاردشت، زاروهشت، زارهشت، زارتشت، در زبان فارسی و تازی یاد شده است. واژهی اوستایی را به چند گونه ترجمه کردهاند: * ستارهی...
-
فرشوکرد به چه معنی است؟؟؟
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 12:15
فرشوکرد کلمه اوستایی به معنی تازه کردن جهان است.پیروزی برجهل ونارسایی جهان بادانش مثبت نگری ونو جویی فرشوکردی است که اشوزرتشت در ها30 بند 9 گات ها فر موده اند: « ای مردم بیایید از کسانی شویم که این زندگانی را تازه میکنند. ای اندیشمندان, ای خردمندان و ای آورندگان خرسندی از راه راستی و درستی بیایید همگی هم رای و همراه...
-
شعر در ایران پیش از اسلام
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 12:13
قسمت اول از سلسله مباحث " عروض بیاموز " اشاره : شاید تا قبل از قرن نوزدهم در سراسر جهان یکی از ذاتیات شعر موزون بودن و آهنگین بودن آن بود دیدگاهی که تا هم اکنون نیز به رغم تغییر بسیار در ذائقه ادبی انسان مدرن کماکان اهمیت خود را مخصوصا در ادبیات فارسی و عربی حفظ کرده است . هنوز هم برای ما شعری ویژگی های حرفه...
-
فرشه به معنی تازه کردن, پویایی و نوگرایی
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 12:10
فرشه به معنی تازه کردن, پویایی و نوگرایی یکی از آموزههای دین بهی (زرتشتی) تازه کردن, پویایی و نوگرایی بوده, به نوسازی و تازه گردانیدن جهان سفارش شده است. در این آیین واپس گرایی و ایستایی زشت بوده, نکوهیده میشود. در گاتها, هات 30 بند 9 آمده است: « ای مردم بیایید از کسانی شویم که این زندگانی را تازه میکنند. ای...
-
اشون کیست؟؟؟
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 12:08
اشون به معنی کسی که اشویی ونظم در کارها دارد در گاتها, هات 30 بند 9 آمده است: « ای مردم بیایید از کسانی شویم که این زندگانی را تازه میکنند. ای اندیشمندان, ای خردمندان و ای آورندگان خرسندی از راه راستی و درستی بیایید همگی هم رای و همراه با دانش درونی دارای یک آرمان شویم و. آن نوسازی جهان است.» اشه ون اشه ون کسی است...
-
ها 28 از اهنودگات
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 12:06
سرود های 28 سر آغز گات ها سرچشمه عرفان اشو زرتشت است. ( بند یک ) اینک، به نماز، دستها برآورده، از نخستین مینوی نیکی افزا، مزدا خواهان رام و آرام و، شادمانیام. کردار، همه از راستی، اشا خرد، از منش نیک، و هومن تاروان جهان، «گئوش اورون»، را خشنود گردانم. ( بند دو ) من، با یاری و هومن آیم به پیشگاه شما، ای مزدا اهورا !...
-
آتش
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 11:53
-
شعلهی آتشکدهی فارس
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 11:16
روی بـنـمـا و وجـــود خــودم از یــاد بـبـر خِـرمـن سـوخـتـگان را همه گو بـاد بـبـر ما چو دادیـم دل و دیـده به طـوفـــان بلا گـو بـیـا سـیـل غـم و خـانـه ز بنیاد بـبـر زلف چون عنـبـرخامشکهبـبـوید؟ هیهات ای دل خامطمع ؛ ایـن سـخـن ازیـادبـبـر سینه گو ؛ شعلهی آتشکدهی فارس بکُش دیـده گـو ؛ آبِ رخ دجـلــهی بـغــداد...
-
نام سابق و قدیمی برخی از شهرهای ایران
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1391 07:19
نام سابق و قدیمی برخی از شهرهای ایران: (بترتیب حروف الفبا) شهر نام سابق شهر نام سابق آبادان آذر شهر آمل اراک اصفهان اندیمشک انزلی اورمیه اهر اهواز ایذه ایرانشهر بابل بابلسر باختران بندر امام بندر ترکمن بندر عباس بهشهر تنکابن جیرفت خرمشهر دامغان عبادان دهخوارقان محمود آباد عراق عجم – سلطان آباد اسپانه – سپاهان صالح...