-
واژه های اوستایی و چم(معنی) آنها
شنبه 13 آبانماه سال 1391 17:33
آبان/ آبان روز/ جشن آبانگان/ آبان یشت: (در پهلوی آپان) نام مینویِ همه ی آبها و صفت «اردویسور آناهیتا»ست. در پاره ای از نوشته های پهلوی «بُرزیَزد» خوانده شده و با «اپام نپات»(= نپات اپام) یکی شمرده شده است. آبان روز، دهمین روز ماه بدین نام خوانده می شود. جشن آبانگان، دهمین روز ماه آبان را که نام روز و ماه یکی می شد،...
-
نور٬ آتش٬ آتشکده در دین اشو زرتشت
شنبه 13 آبانماه سال 1391 17:29
نبشته ای که می خوانید برگرفته از کتاب «نور٬ آتش٬ آتشکده در آیین زرتشت» نوشته ی دکتر موبد جهانگیر اوشیدری می باشد. بدانگاه بُد آتش خوبرنگ چو مر تازیان را مهراب سنگ مپندار کآتش پرستان بُدند پرستنده ی پاک یـزدان بُدند برای بسیاری از مردم، اعم از عامی و فرهیخته این پرسش مطرح است که چرا زرتشتیان به هنگام نماز و نیایش رو...
-
مفهوم نور و آتش در دین اشو زرتشت
شنبه 13 آبانماه سال 1391 10:34
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 مفهوم نور و آتش در دین زرتشتی چیست؟ سه هزار و هفت صد وپنجاه سال پیش اشوزرتشت، اشا و هنجار هستی را شناخت و اساس خود را بر یکتا پرستی استوار کرد. و نماز را نیاز بشر و تنها سزاوار اهورا مزدا(دانای بزرگ هستی بخش) دانست . نور و آتش در همه دینهای...
-
اهورامزدا
شنبه 13 آبانماه سال 1391 10:10
اهورامزدا واژه شناسی : اهورامزدا واژهای ترکیبی است و از اهورا و مزدا تشکیل شده است. در گاتها گاهی اهورامزدا جدا از هم بکار رفته است. مزدا در بعضی بندهای گاتها به معنی حافظه و به حافظه سپردن و به یاد داشتن است.این واژه در سانسکریت مَذِس، به معنی دانش و هوش میباشد. بنابراین وقتی که مزدا برای خدا به کار برده شده است از...
-
نقش آتش در دین اشو زرتشت
شنبه 13 آبانماه سال 1391 10:08
نقش آتش در دین زرتشت ای نمازگذار: نمازت را و نیایشت را با دلی پاک و روشن به آرامی و خلوص نیت بخوان و بدان این روشنایی که قبله گاه و پرستش سوی خود کرده ای پرتو یی از روشنی جاودان است که خداوند در دل مردمان نهاده است. مقدمه : در هر دین و آیینی،امور و اشیائی هستندکه از تقدس و عظمت خاصی برخوردارند . این امور و اشیاء ممکن...
-
انواع آتش در اوستا
شنبه 13 آبانماه سال 1391 10:05
انواع آتش زرتشتی: در این بخش سعی شده است که انواع و اقسام آتشهایی که مورد احترام زرتشتیان بوده و هست ، برشمرده شود که گاهی ممکن است الفاظ فرق کنند ولی مفاهیم یکی باشند. اوستا آتش را پنج نوع می شمارد و نام آنها را در یسنای 17بند 11 ذکر می نماید. نام آن آتشها از این قرارند: 1ـ برزیسوهBarazisavah : این همان آتش معابد است...
-
آدریان تهران خیابان جمهوری، خیابان میرزاکوچک خان، شمارهی ۴،
شنبه 13 آبانماه سال 1391 10:02
برگرفته از تارنگار انجمن زرتشتیان المان به آن اندیشه افتادم که برای جماعت عبادتگاهی لازم است شهرام شهریار : ارباب کیخسرو شاهرخ، بنیانگذار آدریان و نیایشگاه و جایگاه نگهداری آتش سپند(:مقدس) دین زرتشتی، در شهر تهران، زادهی ۷ تیر ماه ۱۲۵۴ در شهر کرمان است . آدُران، آدریان(:آذران) همان آتشگاه یا آتشکده است. این واژه از...
-
انواع آتش در دین اشو زرتشت
شنبه 13 آبانماه سال 1391 09:57
«جان هینلز» در کتاب «شناخت اساتیر ایران» انواع آتش در دین زرتشتی را سه گونه میشناساند: ۱- «آتش دادگاه»: این آتش، همان آتشِ آتشدان خانهها بوده است، آیین تقدیس نداشته و در صورتی که فرزندان زندگی نویی آغاز میکردهاند، از این اجاق آتش برمیداشتهاند. «آتش دادگاه» را مردمان غیرروحانی نیز میتوانند نگهداری کنند، با این...
-
آتش در دین اشو زرتشت
شنبه 13 آبانماه سال 1391 09:55
ایرانیان به چهار آخشیج(عنصر) آب، باد، خاک و آتش توجه بسیار داشتند و آنها را میستودند. در این میان آتش بیش از سه دیگر این آخشیجها در میان ایرانیان جای داشت، از اینرو دیگر ملتها گمان بردهاند که خدای اینان آتش است. فردوسی در شاهنامه دربارهٔ باورندی ایرانیان باستان به آتش چنین میگوید: نیا را همی بود آیین و کیش پرستیدن...
-
آتش ورهرام
شنبه 13 آبانماه سال 1391 09:52
آتش ورهرام : مقدس ترین آتش پس از سه آتش بزرگ آذرگشنسب ، آذرفرنبغ و آذربرزین مهر که برای روشن کردن ، تقدیس و به تخت نشاندن آن از پانزده نوع آتش پیشه وران مختلف به همراه آتش حاصل از صاعقه استفاده میشود و پس از یکسال تقدیس توسط موبدان مراسم به تخت نشاندن آتـش ورهرام صورت می پذیرد ، در حال حاضر در ایران تنها در یزد و...
-
نیشابور و آتش اهورایی
شنبه 13 آبانماه سال 1391 09:27
«نیشابور و آتش اهورایی» نوشته احمدرضا سالم. کتاب ماه هنر، آذر و دی 1383، ص 146-152. کتاب ماه هنر نقل مقاله را با ذکر منبع و نویسنده آزاد اعلام کرده است. پیدایش آتش و زیبایی خیره کنندهی شرارههای آن، سبب شده تا آدمی از دیرباز به دیدهی احترام بدان بنگرد و از گونهای تقدس برخوردار گردد. به ویژه در میان ایرانیان باستان...
-
آتش به زبان اسطوره و ایران باستان
شنبه 13 آبانماه سال 1391 09:23
واژه « آتش» در اوستا به صورت « اتر»، و در زبان پهلوی به صورت « آتور» و « آتر» و « آتش»، و در زبان پارسی به صورت « آذر» و « آدر»، و در گویش های گوناگون آن به صورت های « آتیش»، « آدیش»، « تش» و شکل های کم و بیش نزدیک به این صورت ها آمده و ثبت و ضبط شده است. ریشه این کلمه در زبان سانسکریت « آدری» بوده است و مفهوم آن...
-
نورپرستش سوی زرتشتیان
شنبه 13 آبانماه سال 1391 09:13
نور ، روشنایی و آتـش « آتـش» زیبـا ترین پرتو خداوند با تنـی مینـوی ، که انسـان قادر به درک آن با حواس بشری خود میباشد . پـاک ، روشـن ، زندگی بخش در تمـام اشکال خود ، چه کوچک و چه بـزرگ ، چه در زمین و چه در اوج آسمـان و قلب خورشید . فرایندی پاک و فروزان ، زنده و روشن از گـذر ماده که به سوی مینـو می شتابد و تن پوش گیتی...
-
چرا آتش در دین اشو زرتشت سپندینه است؟؟؟
شنبه 13 آبانماه سال 1391 09:00
گرامی داشت آتش دردین زرتشتی بوذرجمهر پرخیده آتش، از روزگاران بسیار کهن تا به امروز مورد توجه همه اقوام جهان بوده است و هر تمدن و دینی به شکلى آن را ستوده، عزیز و ارجمند داشته و می دارد. آتش پایه و علت بسیارى از پیشرفت ها، بالندگی ها، آفرینندگی ها و سازندگی های انسان در گذر زمان، برروی زمین، بوده است. آتش براى همه دین...
-
« آذر، آتش، نماد روشنایی و نور » در گات ها
شنبه 13 آبانماه سال 1391 08:54
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 " آن خوشبختی را که با پیروی از منش مینوی و روشنایی آتش که نماد خرد و روشنگر است، در پرتو اشا، توازن و دادگری وعده میدهی، دستور دانستن آن را ای مزدا آنچنانکه گویی از زبان و دهان خودت باشد برای ما هوادارانت آشکار کن تا بدانوسیله بتوانم همگان...
-
وازیشته استیش:شایسته ترین دوست اهورا مزدا در گات ها
شنبه 13 آبانماه سال 1391 02:58
یسنا/ هات سی و یکم بند بیست و دوم این سخنان برای مرد نیکوکار روشن است ، او که می کوشد آنها را هماهنگ با منش نیک دریابد و با نیرو و گفتار و کردار خود خدمتگزار حقیقت و راستی باشد. آن کسای اهورامزدا شایسته ترین دوست و مهمان تو خواهد بود.
-
دئنا ن اشَت:عذاب وجدان گات هایی
شنبه 13 آبانماه سال 1391 02:51
کسی که به سوی مرد پارسا و درستکار آید برایش روشنایی و شکوه به بار آورد وگرنه بهره اش زاری و نیازمندی خواهد بود و روزگاری دراز در تیرگی ، بدخوراکی ، تنگ روزی و دریغاگویی خواهد گذراند. شما پیروان دروغ را، وجدانتان به خاطر کردار و اعمالتان ، به آن هستی نکبت بار می راند. یسنا هات سی و یکم بند بیستم بزرگترین عذاب ، عذاب...
-
ویدواو:شخص آگاه و دانا ذز گات ها
شنبه 13 آبانماه سال 1391 02:42
آن که داناست گوش فرا می دهد، حقیقت را درمییابد و زندگی را درمان و سامان می بخشد. با ارادة خود، برای ادا و توضیح سخنان درست ، بر بیان و زبانش تسلط دارد. مزدا در پرتو روشنایی و خرد خود هنگام تقسیم میان درستکار و نادرست از روی میزان و دادگری عمل خواهد کرد. یسنا هات سی و یکم بند نوزدهم منظور از شخص آگاه و دانا کسی است که...
-
اوروتُو:دوست اهورامزدا در گات ها
شنبه 13 آبانماه سال 1391 02:36
اهورا مزدا از نیروی رسایی، جاودانی و راستی که همبسته یکدیگر و مایه بارآوری و فراوانی است به کسی ارزانی میدارد که پرهیزگاری وهومن را در کار و کنش پیشۀ خود سازد. چنین کسی در اندیشه و منش دوست اهورامزدا خواهد بود.یسنا هات سی و یکم بند بیست و یکم اوروتُو:« دوست ، یار و فادار » دوستی با اهورامزدا بالاترین پایگاه پارسایی و...
-
راهرو عشق
جمعه 12 آبانماه سال 1391 11:08
-
اسطوره ومیترا
جمعه 12 آبانماه سال 1391 10:39
اسطوره نمادی از گذشته و تاریخ هر فرهنگی . اسطوره داستان ها و افسانه هایی هستند که چند هزار ساله مردم رو به دنبال خودشون می کشونن . داستان هایی از گذشته ای دور که زرتشت پا به زمین گذاشت و رونق معابد میترا در گذشته هایی دور تر از زرتشت و آناهیتا تنها فرشته ای که در ایران باستان جنسیت گرفت و داستان های دیگه ای که چند...
-
داستان گرشاسب ، تهمورس و جمشید ، گلشاه و متن های دیگر
جمعه 12 آبانماه سال 1391 10:31
داستان گرشاسب ، تهمورس و جمشید ، گلشاه و متن های دیگر نویسنده : کتایون مزداپور ناشر : آگاه - تهران چاپ اول، 1378 شمسى نوع جلد : شومیز قطع : وزیری تعداد صفحه 488 نوع چاپ : چاپی زبان : فارسی وزن : 690 گرم رده کنگره : 4ب/51 PIR شابک : 964-416-122-x کلیدواژه ها : ادبیات پهلوی ـ مجموعه ها اساطیر ایرانی بدون عنوان بررسی دست...
-
داستان سیمرغ
جمعه 12 آبانماه سال 1391 10:30
گذری بر داستان سیمرغ در فرهنگ فلسفی و ادبی ایران با مراجعه به اصل سیمرغ، که نخستین بار نام او در اوستا و متون پهلوی زرتشتی آمده است، و اصل عنقا که با مراجعه به ماءخذ عربی داستانی دیگر دارد، به این نتیجه می رسیم که اسطوره سیمرغ و عنقا دراساس با یکدیگر متفاوت بوده اند و سیمرغ ریشه ای کاملاً ایرانی و عنقا ریشه ای عربی...
-
داستان زایش زرتشت
جمعه 12 آبانماه سال 1391 10:25
فرّه زرتشت (پرتوهای درخشان) در آغاز از آن اهورا بود. مزدای بزرگ، آن فره سپند و مینوی را به «فروغ بیکران» فرا سپرد. فروغ بیکرانه، آن فره درخشانِ مینوی را به خورشید داد و خورشید آنرا به ماهِ آسمان شبهای ایران سپرد. ماه، آن فره را به ستارگان پرنور ارمغان کرد و ستارگان آنرا به آتشی که در خانه «زوئیش» (مادر مادر زرتشت)...
-
گبر می نوشتند ومرد می خواندند
جمعه 12 آبانماه سال 1391 10:05
گبر به چم و معنی زرتشتی نیست نوشته شده توسط مازیار قویدل http://www.shahnamehvairan.comبرگرفته از گبر نام واژهی"گبر"، واژه ای آرامی است. آنان این واژه را "گبر" مینوشتند و "مرد" می خواندند * ، که این روش نوشتن و خواندن را هُزوارش گویند و به بسیاری در زبان پهلوی نمونه دارد. نام واژه ی...
-
داستان کیومرث
جمعه 12 آبانماه سال 1391 09:55
آفرینش کیومرث یا برهما : داستانهای افسانه ای یا اساطیری حاصل تفکر مردمان پیش از تاریخ است و لذا در مواردی این داستانها جنبه خرافاتی داشته و با اعتقادات بشر امروزی همخوانی ندارند. به هر حال این موضوع موجب نمی گردد که ما در صدد ریشه یابی این داستانها بر نیاییم و تا ابد پرده از اسرار فراموش شده نگشاییم . در این مبحث از...
-
کیکاوس در داستانهای اساطیری هند و ایرانی:
جمعه 12 آبانماه سال 1391 09:53
در افسانه های متاخر ایرانی کیکاوس دومین پادشاه کیانی است که به فریب دیوان برای تسخیر آسمان به ناحیه آسمانی رفت و در نبرد با خدا و موجودات مقدس شکست خورد و در نتیجه سرنگون به زمین افتاد و بی مرگی از او گرفته شد. نام کیکاوس در کتب پهلوی نظیر دینکرت ، کَی اوس Kay us و در بندهش ، کِی کائوس و در اوستا ، اغلب اوسَن Usan یا...
-
سورنا;سردار ایرانی که کراسوس را به زانو در آورد
جمعه 12 آبانماه سال 1391 09:52
سورنا;سردار ایرانی که کراسوس را به زانو در آورد درزندگی بر پایه گفتهٔ پلوتارک «سورنا در دلیری و توانایی پیشروترین پارتی/ایرانی دوران خود بود.» ... سورنا سردار دلیر پارتی معاصر اشک سیزدهم، ارد اول (قرن اول ق م.) وی از نظر نژاد و ثروت و شهرت پس از شاه رتبهٔ اول را داشت و بسبب نجابت خانوادگی در روز تاجگذاری پادشاه حق...
-
مرد آخربین
جمعه 12 آبانماه سال 1391 09:51
مرد آخربین گویند: اردشیر بابکان ، شاه ساسانی با همسر خود به خوبی رفتار نمی کرد.رفتار وی با همسرش به طوری شده بود که ، زن قصد کشتن اردشیر را کرد. روزی غذایی برای شاه آماده و به سم آغشته کرد و آن را نزد وی برد.در راه زن مراقب بود تا غذا بر زمین نریزد و نقشه اش نقشه بر آب نشود.اما زمانی که چشمانش به چشمان اردشیرافتاد...
-
دعای کورش بزرگ
جمعه 12 آبانماه سال 1391 09:49
دعای کورش بزرگ روزی بزرگان ایرانی ومریدان زرتشتی از کوروش بزرگ خواستند که برای ایران زمین دعای خیر کند وایشان بعد از ایستادن در کنار اتش مقدس اینگونه دعا کردن: خداوندا اهورا مزدا ای بزرگ آفریننده آفریننده این سرزمین بزرگ،سرزمینم ومردمم راازدروغ و دروغگویی به دور بدار بعد از اتمام دعا عده ای در فکرفرو رفتند واز شاه...