-
ویسپرد
پنجشنبه 25 آبانماه سال 1391 12:54
«ویسپرد» (همه پروردگاران) مجموعهای از متممهای «یسنا» است. «ویسپرد» به ۲۳ «کردا» (قسمتها، مفرد: کردو) تقسیم میشود که به توصیف فرشتگان و عبادت آنها میپردازد.
-
وندیداد
پنجشنبه 25 آبانماه سال 1391 12:54
«وندیداد» (علیه شیاطین) جلوهای مختلف ارواح شیطانی و راههای غلبه بر آنها را برمی شمرد. «وندیداد» شامل همه ۱۹ «نسک» است و تنها «نسکی» است که به طور کامل از زمان ساسانیان باقی ماندهاست. این متن شامل ۲۲ «فرگرد» است که به صورت بحث بین اهورامزدا و زرتشت سازماندهی شدهاند. اولین «فرگرد» یک دوگانه اعتقاد به وجود است که پس...
-
اشو زرتشت
پنجشنبه 25 آبانماه سال 1391 12:49
نام راستین زرتشت شادروان "دستور دالا" پیرامون زرتشت می گوید : ما همه چیز درباره محمد و موسی و عیسی و حتی بودا می دانیم ولی هیچ آگاهی علمی و دقیقی پیرامون زرتشت بزرگ آریایی و نخستین پیام آور جهان نمی دانیم از سروده های به جای مانده از زرتشت ( گاتها ) می یابیم که نامش زرتشتر و نام خانوادگی اش سپتام یا سپتم است...
-
در باره امرتات (امرداد)
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 18:32
امرداد آخرین امشاسپندان است . در آئین زرتشت ، خرداد و امرداد ، امشاسپندان “ کمال” و “دوام” در جهان مینوی و پرستاران آب و گیاه در جهان خاکی ، همواره در کنار هم جای دارند. واژه امرداد که اوستایی آن “امرتات ” ameretat است ، از سه بخش درست شده است : “ا+ مر+ تات”. بخش نخست پیشوند نفی است ؛ بخش دو، از ریشه مصدری “مر ” mar...
-
در باره هَئوروَتات(خرداد)
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 18:31
هَئوروَتات (رسایی، کمال)؛ گام ششم در اوستا هئوروتات در زبان فارسی خرداد نامیده می شود. از این امشاسپند به عنوان کمال و رسایی یاد شده و در آفرینش مادی نگهبان آب است؛ خرداد در اوستا «هـَئوروَتات» و در پهلوی «خُردات» یا «هُردات» به معنی رسایی و کمال است که در گاتها یکی از فروزههای اهورا مزدا و در اوستای نو نام یکی از...
-
در باره سپنت آرمیتی
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 18:30
در گاتها واژه « ارمُیتی » چهارمین فروزه اهورامزدا میباشد که معنی آن به زبان پارسی «آرامش» است. آرمیتی یا سپنتا آرمیتی که در "گاتها 40 بار از آن نام برده شده در دستور زبان اوستائی موئنث ( مادینه) میباشد . واژه گاتائی سپنتا آرمیتی که در اوستا به « سپندار مز:» یعنی ایزد بانوی نگهبان زمین تبدیل گردیده است. آرمَیتی به...
-
در باره خشترا
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 18:29
خشترا وئیریا ( نیروی چیرگی و فرمانروایی بر خود ): در زبان سنسکریت به آن "کشترا " (kshatra) گفته می شود چرا که در کیش هند و ایرانی در روزگار باستان ارتباط خاص و پیچیده ای وجود داشته است. و در آیین هند معنای « قدرت» را می دهد ولی در آیین مزدیسنا و دین ایرانی این مفهوم بسیار گسترده تر است و به معنای نیروی...
-
در باره وهومن
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 18:28
در گاتها از « وهومن » نام برده شده است. وهومن که نخستین امشاسپند بشمار می رود، به معنی « اندیشه ی پاک » است. نماد صلح و آشتی است. در جامعه ای که وهومن ، یا اندیشه ی پاک ، نهادینه بشود ، آن جامعه به سوی صلح و آشتی قدم برمی دارد. رنگ این امشاسپند در فرهنگ ما ایرانیان ، سپید است. شاید به این دلیل است که ما سپیدترین ماه...
-
درباره اشا
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 18:27
در گاتها آمده است که رهبرانی دنیایی ممکن است قوی و زورمند بنماید ولی نیروی راستین را تنها آن رهبرانی دارند که "اشو" باشند و در کارها با خرد رایزنی کنند، و به راستی و داد بگروند. قدرت راستین در اشا است. اشا قانون راستی و داد است. عمل به راستی، در اندیشه، گفتار و کردار، دادگری است. هیچ کنش راست نیست، مگر...
-
یکتایی اهورامزدا در گاتها
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 18:26
یکتایی اهورامزدا در گاتها : "کسی که در پرتو خرد مقدس به بهترین راه زندگی کند و گفتارش مهرآمیز و از روی خرد باشد، با دو دستش کارهای نیک را از روی ایمان انجام دهد، اندیشه اش تنها متوجه یکتا پروردگار خواهد بود و او را سرچشمه حق و راستی خواهد شناخت". گات ها ترجمه و تفسیرموبد فیروز آذرگشسب هات 47 بند2 زمانی که...
-
آشنایی با گاتها
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 18:25
گاتها از کهنترین و مقدسترین بخشهای اوستا است که از خود اشوزرتشت به یادگار ماندهاست. گاتها جمع گات و به معنی سرود یا شعر و نظم است. گات در زبان پهلوی به گاس تبدیل شده و به فارسی گاه گوییم که جمع آن گاهان است. در میان زرتشتیان ایران منظور از یشت گاهان همان سرودهای گاتها است. در موسیقی امروزی ایران هنوز واژه گاه...
-
آتشکده لارندان
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 18:24
سرو ۲۰۰۰ساله ایران اکنده از جاذبه های توریستی و طبیعی ایران آکنده از جاذبه های تاریخی و طبیعی است؛ جاذبه هایی که برای بسیاری از مردم و حتی مسئولان گردشگری هم ناشناخته مانده است. به نوشته همشهری سروی کهنسال با قدمتی ۲۰۰۰ساله در استان کهگیلویه و بویراحمد، از جمله این مواریث طبیعی است که می تواند به عنوان گزینه ای برای...
-
آدریان تهران خیابان جمهوری،
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 18:22
این مکان که برای زرتشتیان بسیار مقدس است در ابتدای خیابان میرزا کوچک خان و جنب دبیرستان فیروز بهرام قرار دارد. این محل مجموعهای از ساختمانهای مختلف است که تنها بخش بسیار کوچکی از آن آتشکدة زرتشتیان تهران را تشکیل میدهد و بخش های دیگر آن به شرحی که میآید به کارهای دیگر مدهبی زرتشتیان تهران اختصاص دارد. به هر حال...
-
شاه ورهرام (آتش ورهرام)ایزد
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 18:21
نمای بیرونی مهم ترین زیارتگاه زرتشتیان تهرانبنای این مکان که از نظر زرتشتیان از تقدس ویژهای برخوردار است در کوچه شیبانی در کارگر جنوبی قرار گرفته است. بنای این ساختمان آنچنان قدیمی نیست . بخش قدیمیتر آن در سال 1374تخریب شد و برای گسترش سطح زیر بنای سالن نیایشگاه که از محل وصیت نامه روانشاد فرامرزیان تأمین شده بود ،...
-
آتشکده مارکار تهران پارس
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 18:18
شهرام نمیرانیان برگرفته از برساد زرتشتیان تهرانپارس در روز ورهرام ایزد راهی مارکار تهرانپارس شدند و در آتشکده این مجموعه به نیایش در درگاه اهورامزدای یکتا و بی همتا پرداختند. تصاویری از این مراسم را در ادامه مطلب ببینید:
-
آتشکده رستم باغ تهران پارس
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 18:16
-
زیارتگاه پیر بانو
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 18:14
/ آرامگاه شهبانو خاتون بانو این زیارتگاه به باور مردمان آر ا مگاه شهبانوی ایران ، دختر یزدگرد سوم است که خاتون بانو نام داشته و در فاصله 120 کیلو متری شمال غربی یزد و در جنوب شهر " عقدا " و د ر بین دره ای به نام زرجو قرار دارد . ساکنان این روستا با آب چشمه زندگی خود را می گذارنند . زمان این مراسم از 13 تا 17...
-
"پیرسبز"/ "چکچک" میعادگاه زرتشتیان جهان
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 18:13
گردهمایی هزاران زرتشتی در "پیرسبز"/ "چکچک" میعادگاه زرتشتیان جهان یزد - خبرگزاری مهر: بر اساس آیین کهن زرتشتیان، هر سال از 24 تا 28 خردادماه یکی از بزرگترین گردهمایی های زرتشتیان جهان در برای زیارت "پیر سبز" در مکانی به نام "چکچک" در اردکان شکل می گیرد و آیین های ویژه این...
-
نمای ترکیبی درونی آنش ورهرام شریف آباد اردکان
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 18:11
-
شریف آباد اردکان یزد وزیارتگاه هایش
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 18:10
ابتذا واژه یزد با ایزد و یزدان همریشه است و معنی آن پاک و مقدس، در خور تحسین، و آفریننده خوبیهاست. این شهر به اسامی "دارالعباده" یا "کثه" مشهور بوده است ،تاریخ سکونت انسان در این خطه، از هزاره سوم پیش از میلاد فراتر رفته است ،این منطقه بهواسطه دور بودن از پایتختهای مهم و مراکز قدرت اداری و...
-
زیارت پیر سبز(چک چک)
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 18:09
زیارت شماری از همکیشان در پیر سبز(چک چک) خبرنگار امرداد - فیروزه منوچهری : فرتورهایی از زیارت شماری از همکیشان در پیر سبز ( چک چک)را در روزهای 24و 25 خردادماه ببینید. پیرسبز «چکچک» در نزدیکی اردکان یزد، یکی از زیارتگاههای شناختهشدهی زرتشتیان در ایران است. نمای پیر سبزدر صبح از پایین پله ها نیایش همکیشان درپیر سبز...
-
هفت آتشکده
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 18:06
فرهنگ نویسان شماره آتشکدههای ایران باستان را هفت دانسته و گفتهاند که آنها را به شماره هفت سیّاره ساخته بودند و آن هفت آتشکده از این قرار است: 1. آذر مهر 2- آذر نوش 3- آذر بهرام 4- آذر آیین 5- آذر خرداد 6- آذر برین 7- آذر زرد هشت
-
زیارتگاه های زرتشتیان ایران
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 17:59
چ گونگی پیدایش زیارتگاه های زرتشتیان در یزد برخی از اماکن متبرکه را نزد زرتشتیان پیر نامند. اما پیر در لغتنامه ها و فرهنگ ها به معنی مراد، مرشد، پیشوا و راهنما آمده است که در نزد زرتشتیان نیز مراد راهنماست. پیش از فرو ریختن پادشاهی ساسانیان ، یزدگرد برای حفظ جان خانواده خود، درمنقطهی کویری و متروک که آن روز جلب توجه...
-
تاریخ ترک آباد
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 15:22
کتاب تذکره سخنوران یزد درباره دستور "ماونداد ترکآبادی" ترک آباد روستای ترکآباد در 5 کیلومتری غرب اردکان در مسیر راه اردکان- نائین قرار دارد با موقعیت 53 درجه و 58 دقیقه طول و 32 درجه و 41 دقیقه عرض جغرافیایی است. ارتفاع آن از سطح دریا 1020 متر میباشد و طبق سرشماری سال 1370 دارای 2291 نفر جمعیت بوده که در 425...
-
دخمه (دادگاه ) زرتشتیان یزد
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 15:20
- مقدمه ۩ دخمه مانکجی و گلستان در یزد؛ این دو دخمه به فاصله حدود 200 متر از هم در انتهای محله صفاییه یا محله گلستان یزد قرار دارد که اینک بخشی از شهر شده است. عکس: همایون امیر یگانه؛ کتاب: یزد نگین کویر «دخمه» در فرهنگ اسدی، صحاح الفرس، برهان قاطع و غیاث اللغات به معنی «گورخانه گبران» است. در حاشیه برهان آمده:...
-
بهشت ودوزخ در دین اشو زرتشت
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 15:09
در بینش اشوزرتشت ، اهورامزدا جهان هستی را بر مبنای نظم وهنجاری درست و نیک آفریده که اَشا نام دارد . در هنجار راستی ، اصل کنش و واکنش پیوسته وجود دارد . به عبارتی قانون عکس العمل بخشی از هنجار اَشا است که در مورد نیک اندیشی و بد اندیشی انسان نیز نتیجه میدهد . رفتار انسان ، هماهنگ با اندیشه او می تواند خوب و سازنده و یا...
-
فهرست ترجمه های خوب، از کلاسیک های ادبیات جهان
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 15:03
فهرست ترجمه های خوب، از کلاسیک های ادبیات جهان آ آنا کارنینا (لئو تالستوی) ترجمه سروش حبیبی آئورا (کارلوس فوئنتس) ترجمه عبدالله کوثری آدم اول (آلبر کامو) ترجمه منوچهر بدیعی آبروی از دست رفته کاترینا بلوم (هاینریش بل) ترجمه شریف لنکرانی آدم کجا بودی؟ (هاینریش بل) ترجمه ناتالی چوبینه آزادی یا مرگ (نیکوس کازانتاکیس)...
-
چگونه زرتشتیان شناخته می شوند؟؟؟
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 14:58
زرتشتیان به دو نشان شناخته می شوند: 1: نشانه درونی(اندیشه و گفتار و کردار نیک) 2: نشانه برونی یا ظاهری (سدره و کشتی) سدره با نام اوستایی "وهومنه وَستره" به معنای لباس نیک اندیشی و کشتی با نام اوستایی" اَئیویاونگهن" به معنای کمربند، گواه ظاهری زرتشتیی بودن و شناسنامه دینی است. سدره ، باید نخستین...
-
راهرو عشق
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 11:06
زندگی... زندگی یک ارزوی دور نیست زندگی یک جست و جوی کور نیست زیستن در پیله ی پروانه چیست؟! زندگی کن زندگی افسانه نیست. گوش کن...!! دریا صدایت میزند! هر چه نا پیدا صدایت می زند! جنگل خاموش میداند تورا. با صدایی سبز می خواند تورا. اتشی در جان توست. قمری تنها پی دستان توست. پیله ی پروانه از دنیا جداست. زندگی یک مقصد بی...
-
راهرو عشق
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 10:50
پیش آتش دل شمع و پر پروانه یکیست پش ما سوختگان، مسجد و میخانه یکیست حرم و دیر یکی، سبحه و پیمانه یکی است اینهمه جنگ و جدل حاصل کوتهنظریست گر نظر پاک کنی، کعبه و بتخانه یکیست هر کسی قصه شوقش به زبانی گوید چون نکو مینگرم، حاصل افسانه یکیست اینهمه قصه ز سودای گرفتارانست ورنه از روز ازل، دام یکی، دانه یکیست ره هرکس به...