اکنون سخن می گویم برای خواستاران و نیز برای دانایا ن،
دربارة اندیشه هایی که بر پایه خرد نهاده شده
با ستایش اهورا و نیایش خردمندانه برای وهومن و اَشا،
که با روشن شدن دیدنیها ( حقایق) خرسندی ( رضایت خاطر) فراهم شود.
یسنا/ سرود سی ام بند یکم
پس از پذیرفته شدن از سو ی روان جهان و آفر ینش و گز ینش اشو زرتشت از سو ی اهورامزدا
زرتشت آموزشهای خود را آغاز می کند. از خواندن و دقت کردن در بندها و هات ها ی
گاتاها فلسفه اخلاقی و اجتماعی او که همه بر پایۀ خردگرایی است به خوبی و آسانی
فهمیده می شود.
1-
مزدا داتا : آفریده مزداترجمه کرده و مینویسند دو نیروی نیک و بد که
آفریده خداست . مفسرین زمان که از آن کتاب « اوستا و زند » ساسانی به جای
دو نیروی متضاد نوشتهاند دو چیز یعنی
مقدس زرتشت و تفسیر آن را در نظر داشتهاند. این ترجمه درست نیست چون هنگامی
که این بند سروده شده اوستاو تفسیر پهلوی آن وجود نداشته که به آنها اشاره شود]
[بهرام گور انکلساریا: این واژه را نیز از دو بخش مزدا به معنی بزرگ و داتا به معنی
داده و بخشش یا موهبت گرفته و ترجمه کرده دو موهبت بزرگ و موبد آذرگشسب نیز
از او پیروی کرده و ناگزیر معنی واژه مزبور را دو داده بزرگ که آ وردة خداون د است
ترجمه میکنند] اگر این واژه به این شکل ترجمه شود نتیجه خلاف اصول و فلسفه
دین زرتشت خواهد بود که آموزش میدهد اهورامزدا جز نیکی نیافریده بنابراین نیروی
بد را در ردیف آفریدهها و دادههای مزدا دانسته. در برابر این پرسش که پس بدیها و
پلیدیها
را کی آفریده است زرتشت در هات 30 بند 2 آموزش میدهد که آدمی بایدبشنود،
اندیشه کند و چون آزادی و اختیار دارد باید پس از داوری یکی از دو راه را
برگزیند و در هات 30 بند 3 آموزش میدهد که نیکوکاران باید در اندیشه و گفتار و
کردار با پیروی از روش درست و خرد خویش راه خوب را بر گزینند. پس اگر آدمی راه
بد را برگزید اوست که بدی و گناه را پرورش میدهد بنابراین اهورامزدا آفریننده بدی،
پلیدی و گناه نیست اگر انسان آزاد و مختار نباشد کیفر بدی ها و پاداش خوبی ها
غیرمنطقی است.
2-واژه ونْگْهِئوش و منَنگهو به روی هم یعنی نیک اندیشی ، نیک منشی و وهومن
3-وهومن در فارسی بهمن است ، یکی از امشاسپندان و از فروزهها و صفات اهورامزدا است
4- اروزا :خرمی، خشنود ی، شاد ی، خرسندی ، اطمینان خاطر