طاق بستان کرمانشاه
طاقبستان در زبان بومی (کردی) طاق وه
سان گفته میشود . «سان» به معنی سنگ میباشد و به این ترتیب طاقبستان طاق سنگی
معنی میدهد . این مجموعه در قرن سوم میلادی ساخته شده است .
... شاهان ساسانی نخست نواحی اطراف تخت جمشید را برای
تراشیدن تندیسهای خود برگزیدند ، اما از زمان اردشیر دوم و شاهان پس از او طاقبستان
را انتخاب کردند که در بین راه جادهٔ ابریشم قرار داشت و دارای طبیعتی سرسبز و پرآب بود .
سنگنگاۀ شکارگاه سلطنتی طاق بستان
نخستین تابلوی سنگی با رعایت قاعده و اصول نقاشی در جهان به حساب میآید . به گونهای
که در حجاری خسرو سوار بر شبدیز به گونهای است که گویی اثر از روی نقاشی، نقش شدهاست
. همچنین در طاق
بزرگ آثاری از زنان موسیقیدان به چشم میخورد که به نواختن چنگ و سازهای بادی
مشغول هستند . در قسمتی دیگری از طاق بزرگ صحنهٔ شکار گراز به چشم میخورد که از نظر حرکت و نمایش
از جمله شاهکارهای هنر سنگنگاری به شمار میرود . که در سبک هنری نزدیک به سبک
نقاشی بر روی دیوار است .
با مطالعهٔ تحلیلی در نقشبرجستههای طاق بستان ، لباس رنگارنگ
سوار با سوار با نخهای زرین بافته شده و دارای سبکهای لوزی شکل و تزئین کاملا
هندسی است . در صحنهٔ
شکار گراز شاه لباسی در تن دارد که پارچهٔ آن مزین به نقش سیمرغ در نشانههای دایرهوار است .
لباس پاروزنها نیز نقشهای نمایشی دارد . در نقش برجستهای در دیوارهٔ جانبی طاق بستان زیور تشریفاتی جامعه پادشاه که بر
تخت نشسته درون شمهٔ
مرکزی به روی قرصی از بلور مهر کنی شده و با انواع زردوزی و گل اندازهای تنگ هم
تزئین فراوان یافته و جامههای ملتزمان و فیل سواران با نگارههای گیاهی و پرندگان
دستدوزی شده است .
این نقش برجسته نخستین نقش برجستۀ طاق
بستان است که در کنار طاق کوچک قرار دارد . در سمت راست ایوان کوچک ، سنگنگارهای
وجود دارد که صحنه تاج ستانی اردشیر دوم ، نهمین شاه ساسانی را نشان میدهد . در
این صحنه، شاه ساسانی به حالت ایستاده با صورتی سه ربعی و بدنی تمام رخ در مرکز
صحنه نقش شده که دست چپ را بر روی قبضه شمشیر گذاشته و با دست راست حلقه روبان
داری را از زرتشت میگیرد . زیر پای اردشیر دوم، ژولیان امپراتور روم که در جنگ
اسیر شده است قرار دارد . شاه ساسانی چشمانی درشت و ابروانی برجسته دارد . ریش او
مجعد و موهای سرش به صورت انبوه بر روی شانهها آویخته شدهاست . وی گوشوارهای بر
گوش و گردنبندی در گردن و دستبندی در مچ دارد . گوشواره او به شکل حلقه مدوری است که
گوی کوچکی به آن آویزان است . گردنبند او نیز شامل یک ردیف مهرههای مرواریدی درشت
است .
مهمترین اثر در طاقبستان ، طاق بزرگ با
سنگنگاره تاجگذاری خسرو پرویز است که دارای ایوانی با فضای مستطیل به عرض ۷ متر و ۸۵
سانتیمتر ، ارتفاع ۱۱ متر و ۹۰ سانتیمتر و عمق ۷ متر و ۶۵ سانتیمتر است که در کنارهٔ ورودی طاق ، سنگنگارهای از فرشتگان بالدار ، درخت
زندگی ، مجالس شکار گراز و شکار مرغان و ماهیان در مرداب و نقشهای فیل ، اسب و
قایق میباشد که حاکی از مراسم بزم و شادی است .
در زیر نقش تاجگذاری خسرو پرویز سواری
زرهپوش سوار بر اسب قرار دارد .
در این تصویر شاه در میان و در سمت راست
وی فروهر قرار دارد . فروهر تاجی کنگرهدار بر سر دارد و حلقه فر ایزدی را به شاه
میدهد . لباس شاه و نگاره فروهر تا حدی یکسان است . هر دوی آنها شلواری چیندار
به پا دارند که توسط بندی به مچ پایشان چسبیده است . همچنین هر دو دارای کمربند و
دستبند هستند . درسمت چپ شاه ، میترا قرار دارد .
در سترگترین طاق ، سه تندیس مشاهده میشود
. شاه در میان ، فروهر در سوی راست وی ، که مانند تاجگذاری اردشیر دوم است و
آناهیتا در سوی چپ شاه . آناهیتا ایزدبانوی آبهاست و نمود خرمی و سرسبزی .
طاق کوچک در میان سنگ نگاره تاج گذاری
اردشیر دوم و طاق بزرگ قرار دارد که دارای فضای مستطیل شکل به عرض ۵ متر
و ۸۰ سانتیمتر و ارتفاع ۵ متر و ۳۰
سانتیمتر است و مراسم تاج گذاری شاهپور دوم و سوم را به تصویر میکشد ، این طاق
دارای دو نقش در بالای دیوارهٔ طاق و دو کتیبهاست . این کتیبهها به خط پهلوی
کتیبهای هستند و برگردان آن به فارسی چنین است:
برگردان سنگ نبشتۀ شاهپور سوم (۱۳ سطر در پهلوی) :
این پیکری است از بغ مزداپرست ، خدایگان
شاپور ،
شاهنشاه ایران و انیران که چهر از یزدان
دارد ،
فرزند بغ مزادپرست خدایگان شاپور ،
شاهنشاه ایران و انیران که چهر از
ایزدان دارد ،
نوۀ خدایگان هرمز شاهنشاه
برگردان سنگ نبشتۀ شاهپور دوم (۹ سطر در پهلوی) :
این پیکری است از بغ مزداپرست. خدایگان
شاپور ،
شاهنشاه ایران و انیران که چهر از یزدان
دارد .
فرزند بغ مزادپرست، خدایگان هرمز ،
شاهنشاه ایران و انیران که چهر از
ایزدان دارد ،
نوۀ خدایگان نره شاه شاهان
در بالای این تابلوی حجاری بسیار نفیس ،
متاسفانه در زمان قاجار دستکاریهائی صورت گرفته و تصاویری را حجاری کردهاند که
لطمه فراوانی به طاقبستان وارد کرده است . تصویر یک حاکم خود خواه در زمان قاجار
که خواسته است از خود زیر این طاق یادگاری گذاشته باشد .
این حجاری مجسمه محمد علی میرزا پسر
فتحعلی شاه قاجار را نشان می دهد . تصویر چنان نامناسب و بیارزش است که حتی
ناصرالدین شاه در سفرنامه خود در این باب چنین نوشته است :
«بالای
این صفحه آغاغنی ، خواجه پاشی محمد علی میرزای مرحوم ، که از طوالش گیلان بوده ،
زحمت کشیدن صورت مرحوم شاهزاده را نشسته و حشمت الدوله پسرش و پسر کوچکتر را داده
است حجاری نموده . خود آغاغنی را هم با هیات مکروه ایستاده در جلوی شاهزاده نقش
کرده اند . طوری به او بیفتاده که واقعا مهوع است و طاق را ضایع کرده است و بسکه
بد حجاری شده روی اشکال را رنگ آمیزی کرده اند . الحق مایه تضییع طاق شده است»
به دلیل حرکت زمین در این منطقه بر
دیوارههای طاق بزرگ و طاق کوچک ترک هایی ایجاد شده است که به مرور زمان و با تجمع
خزهها بر دیوارههای آن باعث محو شدن بخشی از نقوش این طاقها شده است و این روند
با نفوذ آب به داخل ترکها تشدید شده باعث شده باستان شناسان به فکر مرمت این بنا
باشند