http://iranatlas.info/solukian/soluki.htm سلوکیان که بودند؟ |
||||
معبد خورهه محلاتمعبد لااودیسه نهاوندمجسمه هرکول |
شروع کار سلوکیاندر سال 312 پ م
یازده سال پس از مرگ اسکندردر میان هرج و مرج ناشی از مرگ او ، سلوکوس
سردار یونانی توانست بابل را به زیر فرمان خود گیرد.سلوکوس سپس ایلام و ماد
را به تصرف در آورد و پادشاهی سلوکیان را تاسیس نمود.او توانست در سال 301
پ م سوریه و بخشهای زیادی از آسیای صغیر را فتح کند. از آنجا که دولت
سلوکی در ایران هیچ پایگاه قومی نداشت و بیگانه محسوب میشد دولتی آکنده از
درگیریهای گوناگون بود.از این رو سلوکوس با ایجاد شهرهای جدید سیاست کوچ
دادن یونانیان به ایران را پیش گرفت. اسکندر بیست و پنج شهر در آسیا تاسیس
کرده بود و سلوکوس و آنتیوخوس نیز به کار او ادامه دادند. البته اینها را
نمی توان شهر دانست و بهتر است ازآنها به عنوان پایگاههای نظامی و پادگان
یاد کرد .در سیستان ،دشت ری،نهاوند ،هرات و ایلام میتوان پایگاههایی این
چنین را پیدا کرد. این شهرها با شورای شهر که یونانی بودند اداره میشدندولی
در شاه در اداره آنها نقش مستقیم داشت |
هنر سلوکی
|
||
افسانه خدایان یونانی |
شاهان سلوکی |
|||
نقوش گلدان دینور |
سلکوس اول |
|||
آنتیوخوس اول |
||||
سکه اسکندر- موزه آذربایجان |
آنتیوخوس دوم
|
|||
سلوکوس دوم
|
||||
سلوکوس سوم
|
||||
سنگ نوشته آنتیوخوس سوم در نهاوند |
آنتیوخوس سوم
|
|||
جنگ آنجا را به زیر سلطه درآورد.تا سال209پ م به سرکوبی شورشهای آسیای صغیر پرداخت. آنتیوخوس توانست به شهر صد دروازه برسد که ظاهرا پایتخت پارت بود.او اردوان را شکست داد و قرار شد از او خراج بگیرد ولی از قدرت اشکانیان کاسته نشد.اشکانیان تن به جنگ نمی دادند وسر به فرمان هم نمی دادند به این ترتیب آنتیوخوس خسته شده بودو از جنگ با آنها دست کشید |
||||
سلوکوس چهارم 187تا176پ م |
||||
از سلوکیان اثر مهم معماری بر جای نمانده است جز چند ستون و خط نوشته یونانی که البته میتوان این آثار را به دوره اشکانی نیز نسبت داد .آنها که با هدف هلنیزه کردن ایران آمده بودند نه تنها موفق به این کار نشدند بلکه با فرهنگ ایران نیز آمیخته شدند و بدون داشتن هیچ پایگاه مردمی فقط توانستند دو قرن و نیم در زندگی آزاد ایرانیان و فرهنگ ایرانی وقفه اندازند و ثروت ایران را به مقدونیه انتقال دهندارتباطات فرهنگی یونانیان با ایراناز پایان قرن 6 پزشکانی از قبیل دموسوس و کتزیاس به درباز هخامنشی راه یافته بودند. فیثاغورث نیز برای تحصیل در مکتب زرتشت به بابل سفر کرده بود.گسانتوس نویسنده لیدی اولین شخصی است که در قرن 6 و 5 پ م از زرتشت نام برده است. در قرن چهارم پیش از میلاد تیو پمپ مورخ یونانی دو رساله در مورد آموزه های مزدایی نوشته است. آمپووکل از متفکران پیش از سقراط خود را شاگرد مکتب مغان ãÚÑÝíمعرفی میکند. افلاطون نیز در حین سفر به مصر مایل بود برای آگاهی از مکتب مزدایی به ایران سفر کند که به دلیل جنگ نتوÇäÓÊ Çíن سفر را به اجرا برساند و به ارتباط با مجوسان فینقیه اکتفا کرد |
||||
![]() مسیر فتوحات سلوکوس اول |