آیین پرستش و مراسم دینی .
در گاتها به هیچ روی
از آیینهای دین و مراسم پرستش و آداب قربانی و اعیاد گفتوگو نیست. زرتشت
اعمال قربانی و بادهنوشیهای دینی و بکار بردن هوم را با سختی و قاطعیت
مردود دانستهاست. پلوتارک مورخ یونانی نوشته است زرتشت ایرانیان را در
عبادت اهورامزدا فقط به فدیه معنوی که نیایش و سپاسگزاری باشد موعظه نمود.
عنوان
کاهنان و پیشوایان مذهبی پیش از زرتشت کرپان بود که مراسم و نیرنگها و
مناسک دینی را که بسیار پیچیده بود، برای مردم انجام میدادند و علاوه بر
دستمزدهای کلان، قدرت فوقالعادهای داشتند. هوم نوشابهٔ سکرآوری بود که در
این نیایشهای مذهبی مینوشیدند، مرگزدائی صفت آن بود و پیداست که هوم را
نیز بسان ایزدان و فرشتگان به یاری میخواندند.
در هات ۳۲ گاتها بند ۱۲ و ۱۴ آمدهاست
نفرین تو باد ای مزدا به کسانی که با فریاد شادمانی گاو قربانی میکنند.
همچنین در منع مسکرات در مراسم مذهبی در هات ۴۸ گاتها بند ۱۰ آمدهاست
کی
ای مزدا شُرَفا به رسالت نیک پی خواهند برد؟ کی این مشروب سکرآوردنده و
کثیف را خواهی برانداخت؟ از آن چیزی که کرپانهای زشت کردار و شهریاران
بدرفتار، به عمد ممالک را میفریبند
سنجش اعمال در روز رستاخیز
مزدا
پس از سر آمدن زندگانی در روز واپسین در کشور جاودانی خود، آنچه نیک و
نیکتر است به آن کسی بخشد که خوشنودی او را بجای آورد، همچنین زشتکردار را
که از او نافرمانبرداری نمود، به سزا رساند
همچنین در در هات ۴۶ گاتها بند ۱۰ و ۱۱، هات ۵۰ بند ۴ و هات ۵۱ بند ۱۳، از پل چینود ذکر رفتهاست.
این
چنین این نفس دروغپرست، پاداش یقینی هدایتشدگان راه راست را، از خود دور
نمود. روانش در سر پل چنوات هنگام حساب واپسین در بیم و هراس خواهد بود،
برای آنکه از کردار و گفتار خویش از راه راست دور افتاد
کرپانها
و کویها (کاهنان مذهبی و رهبران سیاسی مخالف زرتشت) به واسطهٔ تسلط خویش،
مردم را به سوی اعمال زشت دلالت کنند تا آنکه حیات جاودانی آخرت آنان را
تباه نمایند. روان و وجدان آنان وقتی که به نزدیک پل چنوات رسد، در بیم و
هراس خواهد افتاد. آنان جاودیدان در خانهٔ دروغ (دوزخ) بمانند