یسنا/ هات چهل و چهارم بند چهاردهم
«این را از تو می پرسم، ای اهورا به راستی برایم آشکارکن.
چگونه میتوان دیو دروغ را به دست اشا داد.
تا زدودن آن با آموزش پیامهای مینوی تو،
و وارد آوردن دو دستگی و شکاف بزرگ میان پیروان دروغ فراهم شود.
و بلا و دشمنی را ای مزدا با خود ببرند.»
یسنا/ هات چهل و چهارم بند پانزدهم
«این را از تو میپرسم، ای اهورا به راستی برایم آشکارکن.
چون تو در پرتو اشا توانایی داری به سوی آنها.
هنگامی که دو سپاه خوب و بد به هم رسند و به تو متوسل شوند
بر طبق قانون که تو ای مزدا نهادهای
کی و کدام یک از آن دو را تو پیروزی میدهی.»
یسنا/ هات چهل و چهارم بند شانزدهم
«این را از تو می پرسم، ای اهورا به راستی برایم آشکارکن.
کیست آن زورمندی که با پیروی از آموزش تو.
از کسان هوشمند ( و روشن بین) که در خانمان و پیرامون من هستند پاسداری کند.
چون جهان پرور و درمانبخش هستی، رهبر و داوری را نوید بده که در پناه وهومن
از او فرمان برند (فرمانبرداری به سوی او آید)
برای او ای مزدا! که می خواهی»
یسنا/ هات چهل و چهارم بند17
«این را از تو میپرسم، ای اهورا به راستی برایم آشکارکن.
کیست آن زورمندی که با پیروی از آموزش تو.
از کسان هوشمند ( و روشن بین) که در خانمان و پیرامون من هستند پاسداری کند.
چون جهان پرور و درمانبخش هستی، رهبر و داوری را نوید بده که در پناه وهومن
از او فرمان برند (فرمانبرداری به سوی او آید)
برای او ای مزدا! که می خواهی»
پرسش هائی که در هات 44 به بررسی و گفتگو گذاشته شده درباره رفتار آدمی است به
گونهای که بهره و سود آن رسیدن به کمال و جاودانی باشد. از میان شش صفت و
فروزهای که زرتشت با آنها اهورا مزدا را میشناساند هئوروتات( خرداد ) و امرتات( مرداد )
است. هئورتات یعنی رسائی، کمال، آراسته شدن به تمام صفات و عواملی که موجب
پیشرفت جسم و تن آدمی است. بنابراین به معنی تندرستی و سلامتی هم هست. امرتات
به معنی جاودانی، بیمرگی و همیشه موجود بودن است و مربوط به روان آدمی جریان
مداوم آفرینش است. زرتشت موجود انسانی را تشکیل شده از تن و روان میداند و برای
هر دو به یک اندازه ارزش میدهد. در این بند هفده از هات 44 می پرسد از چه راه
میتوانم با همراهی شما ای اهورا مزدا به سوی هدفم پیش روم. بنابراین درباره هدف خود
و راه رسیدن به آن گفتگو میکند. هدف او یکی رسیدن به رسائی، تندرستی، بهرهمندی از
سلامتی و پیشرفت جسمانی است و دیگر آن که با رسیدن به این رسائی و کمال روانش
به جاودانگی و پایندگی و به مرحلهء بیمرگی و ابدیت برسد. راه رسیدن به این هدف را
سخن گرم و نافذ میداند که مردم از راه گفتگو و بیان روشن و شیرین با پیام معنوی خود
و « حقیقت هستی و نظام کائنات » ( مانترا) آشنا کند و آنها را از گمراهی به سوی اشا
رهبری « منش نیکاندیشی که بر پایۀ خردمندی و داوری درست استوار باشد » وهومن
کند. این بند با بند بعدی دارای تناسب و پیوند منطقی است که در آن زرتشت برای
رسیدن به این هدف علاوه بر سخن نافذ درخواست نیرومندی و روشن بینی میکند.
برگرفته از ترجمه گات ها دکتر ساسانفر