راهرو عشق

راهرو عشق کویراست، که دریا بودنش را به آفتاب بخشید،آفتاب هم گرمی اش را نمی تواندبه همه نبخشد!

راهرو عشق

راهرو عشق کویراست، که دریا بودنش را به آفتاب بخشید،آفتاب هم گرمی اش را نمی تواندبه همه نبخشد!

دین راه رسایی و خرد مندی

یسنا/ هات چهل و چهارم  بند نهم

«این را از تو می پرسم ای اهورا! برایم به راستی آشکار کن.
چگونه برایم ( ممکن می شود)
که به بینش معنوی ( دئنا) خود، زندگی بخشم و به رسایی برسانم.
تا که سرور خردمند و توانائی، مرا آگاه کند.
او فرمانروائی همانند توست ای مزدا
که با توانائی بدون مرز خود در پایگاهش با اشا و وهومن زیست میکند.»

دئنا در برابر گَئتا قرار
دارد. دئنا بخشی از انسان است که به جهان اندیشه، خرد وابسته است ویژگیها و صفات روحی و معنوی شخص را نشان می دهد و گَئتا ( گیتی )
بخش زمینی و مادی مربوط به وجود است.

ویسنا/ هات چهل و چهارم  بند دهم

«این را از تو می پرسم ای اهورا! به راستی برای من آشکار کن.
« این آئین را از میان آنها که وجود دارند بهترین است » گفتی
که آفریدگان مرا، آنها که همبسته با اشا هستند،
« و به گفتار و کرداری که هماهنگ با آرمئیتی است توجه دارند، خوشبخت می کند
من با شناخت تو در آرزوی نیروی تو هستم.»

یسنا/ هات چهل و چهارم  بند یازدهم

«این را از تو می پرسم ای اهورا برای من به درستی آشکار کن.
چگونه می شود آرمئیتی و پارسائی به سوی آنان فرا آید.
آنان که آئین تو به آنها آموخته شده.
من نخستین کسی هستم که با آنها آئین تو را دریافتم.
و دیگران همگی را با نفرت می نگرم.»

یسنا/ هات چهل و چهارم  بند دوازدهم

«این را از تو می پرسم، به راستی برایم آشکار کن ای اهورا.
چه کسی درستکار است یا چه کسی دروند است،
با ( کدام یک از) آنها رایزنی کنم.
کدام یک از آن دو پلید است این یکی یا آن دیگر.
دروند به راستی کسی است که راه رستگاری تو را ببندد ( با آموزش تو پیکار کند)
او دروند و پلید است نه آن دیگر»

یسنا/ هات چهل و چهارم  بند سیزدهم

«ای اهورامزدا! این را از تو می پرسم. به راستی برایم آشکار کن
چگونه میتوانیم دیو دروغ را از خود دور کینم.
و نیز از کسانی که در نافرمانی و سرپیچی پافشاری می کنند،
آنها که به راستی گرایش ندارند و با آن هماهنگی نمی کنند
بهره نمی گیرند. « وهومن » از رایزنی با اندیشه نیک»

زرتشت در نشان دادن راه راستی به همگان کوشش می کرد، آموزشهای او برای استواری
و پایداری آرامش و سازندگی در جامعه بود، مخالفان او که از آشفتگی و هرج و مرج
استفاده می بردند و به زورگویی و قتل و غارت خو گرفته بودند در نافرمانی از قانون و نظم
اجتماعی پافشاری و اصرار میکردند. زرتشت با سرسختی به آنها آموزش میداد که از اشا
و وهومن پیروی کنند و در این زمینه با آفریدگار یعنی نماد خردمندی رایزنی میکند که
بهترین شیوه و روش را به کار برد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد