سدره پیراهنی گشاد و بی یقه با آستین کوتاه و
دارای دو کیسه کوچک یکی در جلو سینه(به نام گریبان) و دیگری در پشت (به نام
گُرده) است. کیسه پشتی نشانه و نماد وظیفه هایی است که هرفرد به عنوان یک
زرتشتی بر عهده دارد و باید به درستی انجام دهد و کیسه جلویی که به کیسه
کِرفه یا کیسه کار نیک معروف است، یادآور پرهیزکاری های یک بهدین است که
روی هم انباشته شده و او را خوشبخت میکند.
کشتی، بندی سپیدرنگ از جنس
پشم گوسفند است که از 72 رشته نخ به هم بافته شده و نماد 72 هات یسنا است.
این 72 نخ را در هنگام بافتن به 6 بخش( به نشانه شش چهره گَهَنبار) تقسیم
می کنند که هر یک 12 نخ ( به نشانه 12 ماه سال) دارد و آنها را به هم می
بافند. زرتشتیان کشتی را بر روی سدره سه دور به کمر می بندند که نشانه
پیروی از اندیشه،گفتار و کردار نیک است و چهار گرهای که زده می شود، به
نشانه یادآوری تقدیس و ارجمندی چهار آخشیج و پاک نگاه داشتن محیط زیست است.
با خواندن دو بار یَتااهو، دو گره در جلو زده میشود و در دور سوم با
خواندن یک بار اوستای اَشِم وُهو دو گره در پشت سر زده میشود.
دین
پذیری در باور اشوزرتشت، امری است که به اختیار انسان و برپایه دانش و
بینش انجام می پذیرد. بر پایه یک روش کهن و پذیرفتنه شده باستانی، آنگاه که
دختر یا پسر به سن هوشیاری و رشد فکری رسید و توانایی گزینش نیک از بد در
خود یافت (امروزه بین 8 تا 15 سالگی است) و اوستاهای بایسته را فراگرفت،
پدر و مادر می توانند آیین سدره پوشی را برای او انجام دهند تا فرزند، به
جرگه زرتشتیان بپیوندد.
سدره پوشی برای او به مانند زایش تازه در دین
است. در این هنگام فرد عهد و پیمانی نو با اهورامزدا می بندد و هر روز با
باز کردن و بستن دوباره کشتی بر روی سدره (نوکردن کشتی) پیمان خود را
یادآوری و نو می کند. این آیین که در گذشته معمولا در بامداد انجام می شده ،
امروزه در ایران پس از نیمروز ( به خطر دشواری همکیشان برای شرکت در ساعات
اولیه روز) در خانه، تالار ، آدریان ویا یک نیایشگاه انجام می شود. آیین
سدره پوشی گاهی نیز به صورت همگانی برپا می شود، یعنی چند نوجوان با هم در
یک جشن به وسیله موبد سدره پوش می گردند.
پیش از آغاز مراسم، سدره پوش
شونده باید تن خویش را شستشو داده، سدره و جامه ی سپید بپوشد و همراه
موبدان در کنار سفره سدره پوشی حاضر شود. یک فرد که می خواهد زرتشتی شود با
جامه کاملا سپید در برابر موبد می نشیند، موبد با زمزمه اوستای آتش نیایش و
یا اورمزدیشت این آیین را آغاز می کند. پس از پایان برساد، او در حالی که
گوشه آستین های موبد را در دست گرفته است، با او هم پیوند شده؛ اوستای کشتی
بستن را زمزمه می کند؛ موبد کشتی را به کمر وی بر روی سدره می بندد؛ پس از
آن، سروده مزدیسنو اهمی را به همراه موبد میخواند و اقرار خود را به
مزداپرست زرتشتی بودن اعلام میدارد. سپس در برابر موبد می ایستد و با
خواندن اوستای پیمان دین در برابر شرکت کنندگان، این پیمان اهورایی را می
بندد که بر پایه پیام پاک اشوزرتشت و با راست ترین دانش خدا داده ، دین پاک
مزدیسنا را با اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک بپذیرد و اقرار می کند
به یکتایی دادار اورمزد و پیروی از دین بهی که اشوزرتشت مهراسپیتمان آورده
است. در پایان، موبد برای سدره پوش شونده اوستای تندرستی خوانده و از
اهورامزدا برای او آرزوی دیرزیوی ، درست زیوی و شادزیوی می نماید. بستن
کشتی به کمر، نشانه ی آن است که هر زرتشتی با نو کردن کشتی، بار دیگر پیمان
خود را با دین مزدیسنی به یادآورد و همواره آماده خدمت کردن به دین بهی و
سود رساندن به مردم باشد که همان پایداری و استواری بر خواست اهورامزدا
است.
بی هیچ تردید باید گفت: سدره پوشی، آیینی بسیار زیبا است که
به زرتشتی اندیشیدن و به باور های زرتشتی عمل کردن را می آموزد و نشان می
دهد که نوزوت در پیمودن راه راستی تنها نیست و دیگر زرتشتیان، اشوان و
راستی جویان جهان نیز با او همازور و همراه اند.
سرچشمه : کتاب دینی دوره دبیرستان زرتشتیان ایران
سدره پیراهنی است گشاد، سپید رنگ، بدون یقه و با آستینهای کوتاه که از پارچه سفید درست شده و دارای دو کیسه بسیار کوچک، یکی در جلوی سینه و نزدیک قلب که گریبان خوانده میشود و دیگری در پشت که گرده نامیده میشود و زرتشتیان آن را در زیرلباسهای خود میپوشند. درجلو سدره از گردن به پایین، چاکی قرار دارد که تا قسمت سینه میرسد و در انتهای آن کیسه کوچکی به نام کیسه کرفه قرار گرفتهاست که به عقیده زرتشتیان مؤمن، گنجینه هومت، هوخت هورشت است. یعنی سه اصل بزرگ آیین زرتشتی، اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک که فرد زرتشتی باید بکوشد تا این سه صفت را در خود پرورش دهد. امروزه زرتشتیان سدره را از ململ سفید درست میکنند ولی در عهد باستان از پشم و پنبه و حتی گاهی از ابریشم درست میشد. به عقیده زرتشتیان سدره جامه ستایش و بندگی اهورا مزدا وبه منزله زره و جوشنی است که پوشنده را از شر تمایلات نفسانی و صفات رذیله حفظ میکند. سفیدی سدره نشانی از آن است که فرد زرتشتی باید قلب و روح خود را مانند آن سفید و بی آلایش نگهدارد واز اعمال ناشایست دوری گزیند. ’’کشتی’’ بندی است باریک و بلند که از ۷۲ نخ پشم درست میشود. زمان بافتن این ۷۲ نخ به شش قسمت که هر کدام دارای ۱۲ نخ است تقسیم شده و به هم بافته میشود زمانی که عمل بافتن تمام شد گرههایی به دو سر کشتی زده میشود. زرتشتیان کشتی را بر روی سدره سه دور بگرد کمر میبندند و در دور دوم دو گره به جلو و در دور سوم دو گره از پشت سر به کشتی میزنند. در عهد باستان کشتی از پشم گوسفند و موی بز و شتر وحتی از پنبه بافته میشود ولی امروزه آن را از پشم گوسفند درست میکنند. کشتی بند بندگی اهورا مزدا است و افراد زرتشتی از زن و مرد و کوچک بزرگ وظیفه دارند همواره و در هر حال آن را به کمر خود ببندند و از خود دور نکنند. زمانی که افراد استحمام میکنند و یا موقع شنا و زنان در هنگام عادت ماهیانه میتوانند کشتی را از کمر خود باز کنند. به طوری که از مندرجات کتابهای مذهبی به دست میآید زرتشتیان عهد باستان فرزندان خود را در سن پانزده سالگی سدره پوش مینمودند. در تیر یشت کرده ۶ بندهای ۴و۵ آمده: «ای زرتشت اسپنتمان تشتر با چشمهای درخشان، بلند بالا و بسیار نیرومند، توانا و چست در فروغ پرواز کند به سنی که مرد برای نخستین بار کشتی بندد، به سنی که مرد برای نخستین بار نیرو گیرد و به سنی که مرد برای نخستین بار به بلوغ رسد» و پس از پوشیدن سدره بر روی آن و بر گرد کمر کُستی|کُشتی میبندند.