اَمِشَه سْپِنْتَه یعنی پاکان بی مرگ صفاتی هفت گانه ای هستند که خدا آفرینش را بر آنها استوار کرده است . این صفات در حقیقت آیینهاى خدایى برای آفریدن ، پروریدن ، گستردن ، پیشبردن ودگرگون ساختن هر چه در آفرینش است ، می باشد . با
گذشت زمان این پاکان بی مرگ هر یک به فرشتگانی بزرگ و مقدس که
دارای روحی جداگانه هستند تبدیل گشتند و این مقدسان بی مرگ هر یک دارای
وظایف مخصوصی می باشند . نخستین
، سْپِنْتامَئِیْنْیو یا سپنتامینو به معنای خردافزاینده یا روح مقدس و
نیک می باشد که پرتو آفرینندگی خدای دانا است و از همین آیین است که آفرینش
و هر چه در آن است ، پدید آمده و می آید و روی به افزایش و گسترش و پیشروی
دارد. دومین
، وُهومَنَه یا وُهومَن یا بهمن به معنای منش و اندیشه نیک می باشد این
اندیشه سرچشمه همه گفتارها و کردارهای نیک است این اندیشه نیک است که انسان
را آگاه می سازد و رازهای جهان را آشکار می نماید از منش نیک است که انسان
خدای خود را درست دریافته و آنچان که باید و شاید می شناسد و به او مهر می
روزد. این امشاسپند سرپرست و حامی گله و ستوران و نگهدار و حراست کننده
همه ى موجودات زنده به ویژه مردمان می باشد و این بهمن امشاسپند بود که اشو
زرتشت را به همپرسی اهورامزدا می برد . سومین
، اَشَه وَهیشْتَه یا اردى بهشت به معنای بهترین پارسائى یا بهترین
پرهیزگاری یا بهترین قانون می باشد اشه قانون خدایی است و نظم زمین وآسمان
از ان است راستی آن شاهراهی است که همه خواه ناخواه بر آن گام زنان به سوی
رسایی و کمال و جاودانی و ابدیت می روند . راستی اصل آفرینش استو مردمان
باید این اصل را دریابند و آن را گرامی و استوار نگاه دارند و در راه آن از
یکدیگر سبقت جویند. این امشاسپند نگهبان و حامی آتش و دشمن سرسخت اهریمن و دیوان می باشد . چهارمین
، خْشَتْرَه وَئیرْیَه یا شهریور به معنای بهترین شهریاری یا شهریاری
خدایى می باشد و آن وضعی از جهان است که مردم از روی اندیشه نیک وخرد روشن
خود برگزینند و با گفتار و کردار نیک دست به دست هم داه و دل به دل هم بسته
و آن را به وجود آورند در عالم مینوى نشان قدرت ، سلطنت و شوکت خداوند و
در جهان گیتایى حمایت کننده و نگهبان سنگ ها و فلزات می باشد . پنجمین
، سْپِنْتَه آرمَئتى یا سپندارمذ یا اسفند به معنای آرامش درونی یا آرامش
افزاینده یا آرامش مقدس می باشد این امشاسپند روی زمین آشتی و آبادی وشادی
را می افزاید و برای پیشرفت جهان بسى شایسته و بایسته است این امشاسپند
مظهر فروتنی و تسلیم کامل در برابر خواسته ها و امیال اهورایى است و در
جهان گیتایى سرپست و نگهبان و ایزد زمین می باشد . ششمین
، هَئُورْوَتات یا خرداد به معناى کمال و رسایى می باشد در شهریاری
برگزیده ، در آرامش و آسایش ، در درست اندیشى و درست کارى تندرستى و توانای
افزایش پیدا می کند . تن وروان پیش می روند و در خود کمی و کاستی را که در
می یابند درو می کنند و بهتر و برتر می شوند و خود و جهان خود را به سوی
رسایی و کمال می برند این امشاسپند مظهر کمال و و رسایی خدا است و در جهان
گیتایى نگهبان و پریستار آب می باشد . هفتمین ،
اَمِرِتات یا امرداد به معنای بى مرگی و جاودانگی می باشد. از کمال و
رسایى حاصل شده جاودانگی و بی مرگی و ابدیت بدست می آید و کمال باید
جاویدان باشد و گرنه کمال خوانده نمی شود پس رسایى و جاودانگی از آن
پرتوهای خدایى است که ما را به خواست خود می رساند و این کمال جاودانه است
که ما را به وصال خدا می رساند و در جهان گیتایى این امشاسپند نگهبان و
پرستار گیاهان می باشد . همچنین یک روز از هر ماه و یکی از ماههای سال به نام آنها نامیده میشود. ۱- بهمن (وهمن) : روز دوم - ماه یازدهم ۲- اردیبهشت : روز سوم - ماه دوم ۳- شهریور : روز چهارم - ماه ششم ۴- سپنته آرمیئتی (سپندارمز=اسفند) : روز پنجم - ماه دوازدهم ۵- خرداد : روز ششم - ماه سوم ۶- امرداد : روز هفتم - ماه پنجم