اهورامزدا
واژه شناسی :
اهورامزدا واژهای ترکیبی است و از اهورا و مزدا تشکیل شده است. در گاتها گاهی اهورامزدا جدا از هم بکار رفته است.
مزدا در بعضی بندهای گاتها به معنی حافظه و به حافظه سپردن و به یاد داشتن است.این واژه در سانسکریت مَذِس، به معنی دانش و هوش میباشد. بنابراین وقتی که مزدا برای خدا به کار برده شده است از آن معنی هوشیار و آگاه و دانا برداشت کرده اند.
اهورا نیز بمعنای سرور و بزرگ است پس اهورامزدا در مجموع به معنی سرورِ دانا است.
و یژگیهای اهورا مزدا
اهورا مزدا آفریننده جهان است.
مزدیسنان اهورا مزدا را میپرستند.
اهورامزدا خالق و داور همه چیزهای مادی و معنوی و نیز آفریننده روشنی و تاریکی و برقرار کننده نظم هستی است او با اندیشیدن همه چیز را هستی بخشیده است پس در واقع او از عدم میآفریند و با خود تنهاست.
برای اهورا مزدا در هرمزدیشت،در حدود شصت صفتِ نیک آورده شده و تقریباً همه چیزهای خوب به وی منتسب شده است.
(( پیکرش مانند روشنی و روانش به سان راستی است.))
خدای بزرگ و دانایی که زرتشت همگان را به عبادت و اطاعت او فراخوانده وجودی ابدی و ازلی است که همه چیز بر او عیان است و به عبارت دیگر دانای کل هستی و خالق چیره دست عالم است.
او سرچشمه ی اشا و هومن یعنی راستی و منش نیک است و همه آنچه در جهان است به فرمان او حرکت میکند و انتظام مییابد.
اهورامزدا همان خدای یگانه زرتشت است که در اوستا به اهورَمَزد موسوم است و در خطوط منحنی دوران هخامنشی (( اورمزدا )) معرفی شده است.
گروهی از مردم نادان میگو یند ایرانیان باستان که منظور زرتشتیان است آتش پرست بودند و آتش را خدا میدانسته اند.
گروهی نیز مدعی میشوند که ایرانیان به دو خدا باور داشتند یکی اهورامزدا خدای نیکی و دیگری اهر یمن خدای بدی.
فرهنگ زرتشتی به خدای یکتا که هستی بخش بزرگ داناست باور دارد و جز این چیزی در فرهنگ زرتشتی نیست و زرتشتیان جز این باوری ندارند.
هیچکس به اندازه خود آشو زرتشت نمیتواند توصیف ماهیت مینوی اهورامزدا را بنماید.
اهورامزدا به زرتشت میفرماید:
(( ای اسپنتمان زرتشت:
اگر کسی در این جهان مادی نام مرا زمزمه کند و یا به آوای بلند بخواند ایستاده یا نشسته و ....
بدان آن شخص نه در آن روز و نه در آن شب دیو خشم و کینه سرشت بد اندیش نمیتواند گزندی برساند و گفتار و کردار و پندار بد را در او راه نخواهد بود
بیاد نامهای من باش و از دروغگو و بداندیش دوری کن و از تبهکار و بدکار و کج روان دوری کن و بدان که من نگهدار تو هستم همانگونه که هزار مرد یک تن را نگهبانی نماید.))
به این ترتیب اهورامزدا سرور دانایی است که به واسطه کلام زرتشت معبود ایرانیان گشت.
پرفسور آسموسن درباره ی خدای زرتشت میگو ید:
(( روح و فکر زرتشت در تسخیر خدای واحد اهورامزدا بود.نام اهورامزدا به تمام معنی پرورده و زاییده ی فکر زرتشت بود و مطالعات فراوانی که در این زمینه انجام شده حاکی از آن است که قبل از او کسی با این نام آشنایی نداشته است.زرتشت عظمت و جبروت را مختص اهورامزدا میداند و او را آفریننده یکتا و خداوند توانا میداند.از نظر زرتشت تنها اهورا مزدا خداوند یکتا شایسته پرستش است.))
تو باید آن کس را با ستایش پارسایی خود بستایی که همیشه مزدااهورا نام دارد.
همچنین در یسنای 44 بند 5 آمده است:
(( او خالق همه چیز است و همه چیز به او وابسته است.))
از این رو با توجه به سخنان زرتشت در گاتها میتوان اذعان کرد که او به خدایی واحد و قادر مطلقی که خالق همه چیز است اعتقاد داشت.
یعنی زرتشت هم به توحید ذاتی و هم توحید خالقی را باور داشت.
http://www.bia2zartosht.blogfa.com