«جان هینلز» در کتاب «شناخت اساتیر ایران» انواع آتش در دین زرتشتی را سه گونه میشناساند:
۱- «آتش دادگاه»: این آتش، همان آتشِ آتشدان خانهها بوده است، آیین تقدیس نداشته و در صورتی که فرزندان زندگی نویی آغاز میکردهاند، از این اجاق آتش برمیداشتهاند. «آتش دادگاه» را مردمان غیرروحانی نیز میتوانند نگهداری کنند، با این همه آتش را با آیین ویژهایی در جای خود مینهادند.
۲- «آتش آدُران» Adoran(آدریان، درب مهر): از «آتش دادگاه» برتر است و ویژهی شهرهای بزرگ است. این آتش از چهار آتش ترکیب میشده است، «آتش اجاق فرماندار محل»، «آتش اجاق فرمانده نظامیمحل»، «آتش اجاق قاضی محل»، «آتش اجاق کشاورز محل». ایجاد این آتش یک ماه به درازا میکشیده و با آیین تقدیس همراه بوده است. درمهرها جایگاه گردآمدن ریشسفیدان و کاستن مشکلات مردم بوده است. «در کهن»، «در مهر نوش» و «در مهر دستوران» از نمونههای موجود در یزد است.
۳- «آتش بهرام»(ورهرام): این آتش ترکیبی است از ۱۵ آتش زمینی(رنگرز، پادشاه یا فرماندار، کوزه گر، آجرپز، درویش یا صاحبدل، زرگر، ضرابخانه، آهنگر، اسلحه ساز، نانوا، تقطیر، فرمانده ارتش، چوپان، پیشوای دینی، مردهسوز) و یک آتش با سرچشمهی آذرخش آسمانی(برق آسمان) آمده است که این آتش باید ۱۱۲۸ بار پاک میشده و آیین تقدیس آن یکسال به درازا میکشیده است(یعنی هیزم را روی آتش میگیرند؛ هنگامی که با گرمای آتش، این هیزم شعلهور شد، یک مرحله تطهیر انجام گرفته است). تنها موبدانی که دشوارترین آیینهای دینی تطهیر را گذرانیدهاند، میتوانند از آن مراقبت کنند و جز آنان کسی نمیتواند وارد جایگاه آتش شوند. این آتش باید پیوسته افروخته بماند.