راهرو عشق

راهرو عشق کویراست، که دریا بودنش را به آفتاب بخشید،آفتاب هم گرمی اش را نمی تواندبه همه نبخشد!

راهرو عشق

راهرو عشق کویراست، که دریا بودنش را به آفتاب بخشید،آفتاب هم گرمی اش را نمی تواندبه همه نبخشد!

اسفندگان سپندارمزگان

اسفند زرتشتی روز سپندارمزد
۲۹ بهمن خورشیدی
با تقویم رسمی ایران ۲۹ بهمن
در ایران باستان روز پنجم اسفندماه که نام روز و ماه برابر میشود، جشنی به نام روز زن برای گرامی داشت مقام شایسته ی بانوان برگزار میگردید.جشن اسفندگان

شادروان موبد شهزادی - در آن روز زنان و دختران از کارهای منزل آزاد بودند و مردان و پسران افزون بر هدایایی که به مادران، همسر، خواهران و دختران خود میدادند، در تمام آن روز انجام همه ی کارهای منزل مانند پخت و پز، رفت و روب و شست و شو را به عهده داشتند و با برگزاری این تشریفات، مردان و پسران تا اندازه ای از کوشش های زنان و دشواری انجام کارهای منزل با خبر میشدند و به این وسیله از تلاش های آنان قدردانی میکردند.
زن در ایران باستان با مرد در همه ی اجتماعات و مراسم دینی شرکت میکرد، در خانه آزادی اقتصادی داشت و بر خانواده ی خود نفوذ زیادی به کار میبست. او میتوانست دارای خواسته و دارایی ویژه ی به خود باشد.
از نگاه قضایی میتوانست به وکالت از سوی شوهر دعوی را تعقیب کند و به آموزش رسیدگی نمایند.
شوهر نمیتوانست بدون مشورت با همسر خود، دختر مشترکشان را عروس کند. به عنوان شاهد، زن میتوانست مانند یک مرد در دادگاه شهادت دهد تا آنجا که بر کرسی قضاوت بنشیند. پرفسور کریستن سن در کتاب خود با نام ایران در زمان ساسانیان مینویسد:
«رفتار مردان نسبت به زنان در ایران باستان، انسان را در دوران دور گذشته به یاد رفتار نزاکت آمیز زمان حال می اندازد، دوشیزگان در آن دوران نه تنها به وظایف خانوادگی آشنا میشدند بلکه اصول اخلاقی و قوانین مذهبی اوستا را نیز فرا میگرفتند/ چه در اجتماع و چه در زندگی خصوصی پس از رسیدن به سن بلوغ از آزادی عمل برخوردار بودند».

در آن زمان آزادی دختران به اندازه ای بود که میتوانستند با ارائه دلایل کافی اجازه ی ازدواج خود را با مرد دلخواه بدون رضایت پدر و مادر از موبد یا دادگاه دریافت نماند و به ناخواست میل پدر و مادر خویش ازدواج نمایند.
زنان میتوانستند در دوران سالخوردگی و یائسگی به نگهبانی از آتش مقدس در آتشکده ها بپردازند.
برابر نوشته های خدای نامه پهلوی و شاهنامه زنان حتی در شکار و جنگ نیز شرکت میکردند و در این زمینه در تاریخ باستان داستن هایی از جنگ و دلاوری ها و حماسه های زنان به یادگار مانده است، تا آنجا که میتوانستند در مقام شاهی به رتق و فتق امور کشور بپردازند.
http://zartosht.mihanblog.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد